[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 oktober 2015.

1. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Mottagna gillanden:
    20.353
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har ett abonnemang, som egentligen är "för dyrt" för mig (använder ca 15GB av mina 50GB), men jag har kvar det mest för att jag vill ha extra datakort, samt också för att jag vet att Tele2 (den operatören jag kör med) har en bra täckning i landet, vilket väger en hel del för mig. Sedan det där med plånboken o styra. Jag känner några som har riktigt dyra abonnemang bara för att dem själva inte vet vad som är ett bra abonnemang är om man ser till vad dem betalar. Men men, jag skulle nog inte hoppas på för mycket :)

2. osvanberg

osvanberg Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    De flesta här verkar konstant vilja ha "mer" för "mindre" pengar. Samtidigt klagas det i forumet konstant på Vimla & andra operatörer gällande att de inte utvecklar saker tillräckligt snabbt, inte lanserar nya & bättre tjänster, betalalternativ, tvillingkort, inte har bra nog kundtjänst, inte är bra nog gällande x y & z.

Jag tycker ni alla missar poängen med vad som är & ger ett bra värde. Lägst pris ger inte alltid (väldigt sällan) bäst värde. Och Vimlas tjänst är ju redan löjligt billig!

Personliga hoppas jag INTE att Vimla hoppar på "pris/innehållspressen" från Hallon, gällande fria samtal/sms även för det längsta abonnemanget. Jag hoppas istället att Vimla ser till att behålla inflödet av intäkter för att kanske kunna behålla sin stabila & redan billiga tjänst... & sakta men säkert även kunna bli bättre & ännu mer stabila. Det KOSTAR att leverera det Vimla & andra levererar. Bara Vimlas tipsrabattsystem är nästan redan bisarrt FÖR bra. Således behövs intäkter - fortsätter priserna att rasa medans mer & mer data, samtal & kommunikation ska ingå så kommer bubblan tillslut att spricka & de små virtuella operatörerna kommer då att gå under.... & försvinna.

sydeu, tswfootball, Franke och 5 andra gillar detta.
  3. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4.330
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Bara jag som har problem med att skicka och ta emot sms?

4. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

Nepp, jag har haft det ända sen jag skaffade Vimla.

5. osvanberg

osvanberg Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    Jag har det oxå... då & då, sedan jag har skaffat Vimla. Det kommer & går. Flygplansläge "på/av" funkar dock alltid som fix, för mig alla fall. Vimlas support har inte kunnat ge mig nåt vettig förklaring på varför detta problem uppstår.

6. maccis

maccis Ultra Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

Skickar väldigt lite sms men jag har råkat ut för de. Körde 4G då och kör mestadels 3G pga batteritiden. Så jag trodde det var relaterat till 4G. Har aldrig felsökt de nåt vidare.

7. emerge

emerge Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    370
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

MINA ENHETER

Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Inga sms eller mms problem.

8. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4.330
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    omstart av mobilen verkade lösa problemet.

bernard gillar detta.
  9. inact_0025

inact_0025 Guest

I förra veckan porterade vi näst sista Vimlaabonnemanget till Fello, pga bl.a. sms-problemen, men även deras oändliga betalproblem som varat en bra bit över ett år, utan nån lösning inom synhåll.
    Vimla är dessvärre inget alternativ längre.

bernard gillar detta.
  10. DroidJunkie

DroidJunkie Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3.397

MINA ENHETER

Vad synd! Jag har dessbättre aldrig haft problem med sms eller betalning.

katho och emerge gillar detta.
  11. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

betalning har alltid funkat bra för mig men då drar jag med autogiro varje månad och inget annat tjafs.
    sms funkar alltid osv det enda som jag kan tycka är lite trist är att hastigheten över 4g har blivit märkbart sämre i västmanland och sthlm osv... har vimla på en s7 och en moto g5 plus och det är väldigt sällan jag nånsin trillar över 10mbit när jag tankar något

12. Android2015

Android2015 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.125
    Operatör:
    -
    Telefon:
    -

MINA ENHETER

Operatör:
    -
    Telefon:
    -
    Info:
    -
    Mät din surfhastighet
    Hastigheten kan variera beroende på en mängd olika saker, exempelvis geografiska förhållanden, om du befinner dig inomhus eller utomhus, hur många som samtidigt ringer eller surfar inom samma område och vilken mobiltelefon, surfplatta, modem eller router du använder. Om du har ett abonnemang med begränsad datavolym och förbrukat denna volym så uppnås en lägre hastighet. Om du har ett abonnemang med begränsad hastighet så är det inte möjligt att uppnå en högre hastighet.

Normalhastighet 2G: 0,1 – 0,2 Mbit/s
    Normalhastighet 3G: 2 – 10 Mbit/s
    Normalhastighet 4G: 10 – 40 Mbit/s

DroidJunkie gillar detta.
  13. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4.910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag tillhör de som är mer än nöjda för egen del. Allt har funkat perfekt. Kortbetalningen har inte ställt till något alls förutom att jag fickbyta kort på ett abonnemang eftersom systemet felaktigt fått för sig att giltighetstiden gått ut. Fick dock förvarning (minns inte hur) så ingen funktion föll bort.
    Jag har haft några kontakter med kundtjänsten och det har fungerat perfekt. (Till exempel när jag glömde slå på "utland" innan jag reste till Spanien i november. Kunde använda flygplatsens WiFi och chatta in och fick det tillfixat omgående.)
    MEN, och detta har jag sagt förut, jag avstår från att tipsa ett par av mina teknik-okunniga vänner om Vimla trots att det skulle passa dem perfekt. Detta för att det i deras värld inte får vara minsta osäkerhet om att betalningen funkar felfritt. Och det törs jag inte lite på att det gör i nuläget. Det gör det säkert för majoriteten, men även om risken för trassel ärliten är den ändå för stor i nuläget.
    För egen del, och för de vänner som hängt på, finns det dock i nuläget absolut ingenting som skulle vara bättre än Vimla. Hoppas extra surfkort kommer snart också så blir vi ännu mer nöjda! (Särskilt nöjd blir nog tonårstjejen som då, under sommarens husvagnsvistelse kan få surfa upp potter som andra i familjen byggt upp... Vid närmare eftertanke blir nog hela familjen nöjd då när de kanske slipper dela husvagn med en sur tonåring...)

mul, katho, liftch och 3 andra gillar detta.
  14. Nics

Nics Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Jag har varit kund hos alla möjliga operatörer, gav dem en ärlig chans och aldrig blivit nöjd. Oftast rent förbannad och trött på långa stora strider för att lyckas få stop på dåliga abonnemang och fakturor på tjänster som inte går att nyttja. Du som läser detta, vad du än gör bli inte kund hos Tre eller Hallon.
    Jag är idag sen en bra tid medlem hos Vimla och är faktiskt väldigt nöjd! Med Vimla kan man anpassa abonnemanget baserat på sina behov. Känner mig äntligen fri och inte som en kopplad hund som hos övriga operatörer.

/Nöjd Vimla-medlem!

nallhed, katho, bernard och 1 annan gillar detta.
  15. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.315
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag är rätt spänd på huruvida våra kära extrakort kommer möta sitt öde på torsdag eller ej. Officiellt löper testet ut 1/2 som jag förstått det.

Vädjar om en förlängning såvida det inte finns framskridna planer på att erbjuda extrakort inom snar framtid :) Vore ack så trist att återgå till single SIM igen.

svenix gillar detta.
  16. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7.994
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har samma tankar. Vill gärna behålla extra-SIM:et alt. att Vimla snarast erbjuder det som tillval.

bernard gillar detta.
  17. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4.346

MINA ENHETER

Aldrig haft problem heller (har 5-6 abb), men personer som har problem hörs alltid mest.
    Hoppas dessa som nu dissat Vimla/Telenor är nöjda med täckningen hos t.ex. Tre/Hallon. :D

Om tråden kunde handla om Vimla och inte andra operatörer så vore det trevligt. Varje operatör har väl sin egen tråd i stort sett..

DroidJunkie gillar detta.
  18. inact_0049

inact_0049 Guest

Vi har lite olika infallsvinklar på det hela, jag tillhör en av dom som blev bortvald till betatestet och det skulle kännas orättvist om man förlänger betatestet ytterligare. Redan väntat rätt länge på att betatestet ska ta slut och skulle man förlänga testet ytterligare då skulle det kännas extra surt för mig. Jag frågade Vimlas support angående datasimkorten i förra veckan, men då kunde man inte säga något om det hela. Men det lät som man skulle behöva en del utvärdering innan det släpps till alla.

bernard gillar detta.
  19. DroidJunkie

DroidJunkie Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3.397

MINA ENHETER

Håller helt med dig här. Jag går inte in i 3-tråden och skriver att Vimla är bättre.

Vi kan väl försöka hålla tråden till dom med Vimla eller funderar på att hoppa över och har frågor.

Pernilla, katho och bernard gillar detta.
  20. mul

mul Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Har nu haft de senaste 6 åren haft flera olika operatörer, rört mig mellan Telenor, Tele2, Comviq samt Vimla. Var nöjdast (trodde jag) med Telenor. Men nu efter att gått över till Vimla känner jag mig jättenöjd. Varit i kontakt med dearas kundtjänst och fått superbra respons, dock genom chatt men känns som att de flesta kan skriva i dagsläget. Övertalat pappa, mamma samt brorsan att flytta över. Galet nöjda allihopa. Bor dock i Skåne så antar att nätet här nere är bättre än resten av Sverige.

Bästa jämförelsen jag har är mot Telenor då jag bytte mellan de. I brorsans lägenhet fick jag ut ~250 mbit när jag hade Telenor. Några dagar senare, fick jag någorlunda likadant resultat. Antar detta beror på trycket på bredbandet just där och då men nätet är underbart. Kan starkt rekommendera alla som vet vad chatt är att gå över till Vimla. Sen att tips systemet finns är bara en bonus för allt och alla kan jag tycka. Är jätte nöjd (Y)

Tycker det är fenomenalt att potten sparas undan, då flyttar man sig mellan abonnemangen. Var först tveksam då jag tyckte det lät konstigt att byta form. Till exempel om jag går ner till 2gb och tar slut på all surf, vad skulle jag då göra. Tydligen när man byter form på abonnemanget får man dem där och då. Se det som att köpa surf, köper man 22gb till när du har 0 gb kvar får du 22gb i kontot. Givetvis får du betala för 2+22gb men det är det väl värt när du redan sparat mycket kan jag tycka :)

Blev en wall of text, ursäkta ! :D

Nics, katho och DroidJunkie gillar detta.