[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

1. osvanberg

osvanberg Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Många skriver här & på Vimla eget forum "ingen bryr sig om fria samtal & sms/mms" "ingen vill ha fria samtal & mess länge, för ingen använder ändå sms & samtal längre".

Jag vill poängtera att vi alla har olika behov & användarmönster. För mig är fria samtal & mess ett krav på det abonnemang som jag har. Jag snittar ofta på ett par tusen sms varje månad. Och för mig är inte stor datanivå viktigt, då jag bara ligger på max 500mb/mån på förbrukad mobildata (allt jag gör går normalt på wifi).

Så vi har olika behov & önskningar på ett abonnemang. Glöm inte det.

emerge, inact_0025, Asawi och 2 andra gillar detta.
  2. induktion

induktion Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 051
    Operatör:
    Fello,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Jag kan inte annat än hålla med, men det verkar som de flesta som frekventerar diskussionsfora är storförbrukare av data. Men jag tycker mig märka att, i verkliga livet, väldigt många faktiskt använder sina telefoner som telefoner också.
    För mig är ett grundkrav fria samtal och fria sms/mms.

emerge, inact_0025 och osvanberg gillar detta.
  3. fryguy

fryguy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Precis, vi har alla olika behov, så därför känns det ju dumt att ta bort abonnemangen utan fria samtal/sms.

induktion och inact_0025 gillar detta.
  4. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 023
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag måste bara få kommentera det där. Själv ringer jag en hel del per månad, samt skickar en del SMS per månad också. SMS är det jag kommunicerar mellan telefoner mest med

induktion, inact_0025 och osvanberg gillar detta.
  5. osvanberg

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Agree :)

induktion och inact_0025 gillar detta.
  6. osvanberg

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Ja precis - vi har olika behov ;). Det är den aspekten som allt för sällan kommer fram i forum som detta. Bara för denna förändring blev en försämring för dig, är det inte nödvändigtvis en försämring för mig eller för merparten av Vimlas user base. Men ja, så klart blev det sämre för vissa - för dig bland annat bevisligen. Tråkigt för dig så klart. På sätt och vis blev den här ändringen en liten försämring även för mig, då jag får en lite ökad månadskostnad och ännu mer data på köpet som jag verkligen inte behöver eller använder. Men som du hör är min försämring inte alls av samma skäl som för dig. Jag har heller aldrig basonerat ut att mina behov är de som är rätt eller styr, att inga användare behöver eller vill ha mer data (som jag) och att Vimla därför nu har gjort fel. Vi har olika behov och vi väljer utifrån det de tjänster som passar oss. Vimla lär ju ha gjort denna förändring för att detta i sin tur passar dem bättre. Kanske är det mer lönsamt, kanske är det mindre "påfrestande" för deras hantering att slippa samtals- och mess-potter. Oavsett skäl är ju så klart förändringen gjord av dem för att de tror och anse att det blir bättre för dem! Så förändringen är inte rakt av "dum", som du säger. Inte utifrån Vimlas perspektiv alla fall - och inte utifrån alla andra användare som får en förbättring utifrån sina behov. De 30-tal kunder som spyr galla över Vimla just nu på Vilmas eget forum är, som jag hoppas att alla inser, INTE ett representativt genomsnitt av alla Vimlas kunder. Är man missnöjd så ska man så klart framföra det - men man skulle kunna vara mer nyanserad och intellektuell i sina analyser av vad som sker. Konstruktiv kritik är bra, känslomässiga "det här är ju faaaan åt helvete - ge mig det jag har RÄTT till helst gratis"-attityd är inte så meningsfull.

fryguy, induktion, DroidJunkie och 3 andra gillar detta.
  7. Henrik_A

Henrik_A Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187
    Telefon:
    OnePlus 7 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7 pro
    Det där med huruvida fria samtal/sms är bra eller dåligt. Ja alla här verkar överens om att det är bra att det finns valmöjligheter i alla fall. Nu kanske det är viktigare för just mig att datan är dubbelt så stor än att det är fria samtal. Det som hänt är ändå att Vimla tagit bort den valmöjligheten att byta ut obegränsat med samtal mot lite mindre telefonpott.

Sedan ska man inte glömma bort att de också kompenserade frikostigt med 24 Gb data, stort cred till detta.

Nu önskar jag bara att Vimla lugnar sig och låter ändringar bestå lite längre än två månader. Det är för tvära kast just nu !

8. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 292
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    De får gärna ändra igen tycker 25 gb borde vara mellan alternativet inte 15. Åtminstone 22 som de var förut

Henrik_A gillar detta.
  9. Droid55

Droid55 Guest

Jag vet inte om jag ska välja Vimla eller Hallon. De första 3 månaderna blir det ju 40 kr/mån för 2 GB data/mån (plus de där 20 GB), men därefter blir det 90 kr/mån - om man inte har lyckats tipsa någon. Det blir svårt att betala 90 kr/mån för 2 GB när Hallon erbjuder 4 GB för 99 kr/mån.

Prova Vimla för att se om jag lyckas få någon tipsrabatt, annars byta till Hallon efter de 3 månaderna?

Mest av allt vill jag ha så låg månadskostnad som möjligt. Jag anser att +2 GB är värt +9 kr dock.

10. andreas.karlsson

andreas.karlsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Jag valde också mellan Vilma och Hallon och beställde ett kontantkort från Tre resp Telenor och jämförde lite täckning i verkligheten där jag rör mig (Umeå med omnejd) innan jag bestämde mig. För mig hade Telenor/Vimla dramatiskt mycket bättre täckning, fick oftast 10 gånger bättre test i bredbandskollen med Telenor. Så jag hade valt med omsorg och inte enbart stirrat dig blind på månadsavgiften :-)

11. Droid55

Droid55 Guest

Jag har täckning med båda (alla?) där jag bor. Vi har haft Tre i flera år men numera har vi Tele2, innan dess hade vi Telenor. Tre fungerar bra här, samma med Telenor. Tele2 fungerar inte lika bra men det beror nog mer på överbelastat nät än på dålig täckning. Tele2 kan gå långsamt och vi tappar ofta anslutning, sen fungerar Tele2 extremt dåligt i mataffärer. Med Tre hade vi aldrig sådana problem. Telenor hade vi bara hemma i bostaden men det var aldrig några problem med hastigheten eller anslutningen.

12. andreas.karlsson

Mottagna gillanden:
    82
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Om täckning inte är en parameter är de ju toppen, gissar du inte bor i Norrland som jag :-) En faktor till är tillgängligheten på kundtjänsten och där levererar väl varken Hallon eller Vimla nåt toppenbetyg. Min mor kör Halebop och de fungerar överlägset bäst, har bara varit kontakt med Vimla en gång och då funkade de bra även om de tog lite tid, nån vecka att få svar på min fråga. Hallon har jag inte provat men läser man omdöme på webben är betyget inte toppen direkt. Spontant tror jag dock att jag hade valt Hallon i din situation då de ger mer data i minsta paketet 6GB surf för 99kr (49kr i 6 mån) är sjukt bra erbjudande tycker jag. Länken är : Kundkraft | hallon.se

13. Droid55

Droid55 Guest

Nej, jag bor långt ifrån Norrland. [emoji1]

Jag måste ha missuppfattat Kundkraft-erbjudandet. Behåller jag 6 GB/mån efter 3 månader för 99 kr?

14. andreas.karlsson

Mottagna gillanden:
    82
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Ja exakt, de blir som deras studenterbjudande fast för alla! Dvs första halvåret kostar de 49kr/mån därefter 99kr/mån för 6GB och fria samtal/SMS :-) Och du får spara datat för evigt också upp till 100GB, hos Vimla är bara hållbarheten på sparat data ett år.

Droid55 gillar detta.
  15. Droid55

Droid55 Guest

Första halvåret också, trodde det var 3 månader som hos Vimla. Ja, jösses - Hallon får det bli! Behöver jag inte bry mig om tipslänkar. Tack så mycket!

bernard och andreas.karlsson gillar detta.
  16. Mythos

Mythos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    202
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch4
    Samsung Galaxy Buds3 Pro
    En snabb fråga, om jag ringer med mitt Vimla -abonnemang från Sverige till ett annat Vimla -abonnemang där abonnenten befinner sig i Grekland. Är det gratissamtal för mig då?

Vice versa är det gratis för den personen som är i Grekland att ringa till mig?

17. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 839
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är endast gratis om personen ringer dig från ett annat EU-land än Sverige/roamar. Ringer du från Sverige och har ett svenskt abonnemang gäller inte roamingvillkoren eftersom du inte roamar :)

jnsson och Mythos gillar detta.
  18. emerge

emerge Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    370
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

MINA ENHETER

Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    vimla.se/eu

Mythos och bernard gillar detta.
  19. rodak

rodak Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 463
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Jo, men nu ringer hen från Sverige och svenskt nummer till ett svenskt nummer. För hen är det alltså gratis oavsett var i världen den andra personen befinner sig.

Mythos gillar detta.
  20. rodak

rodak Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 463
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello