1) Eftersom Vimla 2.0 och Vimla 1.0 är HELT olika plattformar så är det troligen inte möjligt. Dessutom är en sådan implementation fullständig orimlig att göra med tanke på hur system fungerar. Om vi lekar med tanken att leverantören skickar de fel så är det att likställa med att skicka det i tomma intet. Det är alltså leverantören som skall skicka det rätt. Sedan om jag skall gissa så tror jag faktiskt inte ens SMS når Vimla 1.0 mer än möjligen en kort period pga att sedan bör all cache vara ur borta.
2) Ja, mer eller mindre. Precis som någon byter från Vimla till Hallon så finns det risk att SMS inte levereras. Har själv råkat ut för liknande för länge sedan med Halebop/Comviq. Sedan är risken MINDRE då Hallon kör på ett välkänt mobilnät, Vimla 2.0 kör på ett nytt där mobilnätets kod möjligen inte finns med i alla system fortfarande.
Ett exempel är att gamla mobiler inte fungerar med Vimla 2.0 för att de inte får uppdateringar. Samma fel riskerar att uppstå vid SMS-utskick där systemen inte uppdaterats för Vimlas nya NÄT-ID.
Citerar från Vimlas forum:
"I och med bytet till 2.0 har Vimla skapat ett nytt operatörs ID (en s.k. MCC/MNC eller MVNO kod). Om detta ID inte var skapat när en telefon, som inte kan motta uppdateringar producerades, kan den alltså inte ansluta till ett nätverk med ett nyskapat ID. Detta är inte unikt för Vimla, utan samma sak gäller oavsett vilken operatör som skapar ett nytt ID."
Jag tror problemet handlar om just ovanstående. Dvs vill man skicka ett SMS till Vimla 2.0 så måste systemen någonstans i kedjan ha Vimlas nya nät-id inlagda. Detta för att systemet skall veta att det skall skickas till Vimla 2.0. Saknas det så framgår SMSet som ogiltigt. Dvs numret tillhör inget känt mobilnät.
Sedan byter man från säg Vimla till Hallon så kan liknande problem uppstå då leverantören cachat numret att det är ett Vimla och försöker skicka det dit och Vimla "slänger" SMSet då det är ogiltigt då ingen mottagare med det numret finns. Detta rättar dock till sig tids nog då cache inte varar för evigt.
Kontaktar man sedan Vimla för att felsöka varför SMS inte kommer fram och Vimla kollar i sina nät så är min gissning att inget syns. För SMS:et har aldrig kommit så långt. Då har Vimla två val, antingen vända sig själv till utskickaren och försöka få denne att skicka ut ett likvärdigt sms. Vimla kan då konstatera att smset inte kommer fram men något mer kan man inte göra själva utan det måste utskickaren med sina leverantörer felsöka, först när smset når Vimla så kan Vimla felsöka om det sedan skulle fastna där. Andra valet är att konstatera att något SMS inte inkommit i nätet och att problemet ligger utanför deras kontroll.
Och då felet inte ägs av Vimla/Telenor så är det givetvis inte deras problem. Sedan kan jag hålla med att det borde ligga i deras intresse att se till att dessa saker löser sig. Men där vet jag inte ens vilka möjligheter som finns, kanske kan man jobba baklänges med de närmsta leverantörerna? Men det är ju fullt möjligt att det är uppbyggt på ett sådant sätt som gör att man inte känner till alla bakomliggande leverantörer. Om någon är insatt, så får denne gärna kommentera 
3) Orsakat ja pga ny MCC-kod är min gissning, men de har ingen möjlighet att själva lösa det. Precis som de inte kan fixa så Nokia 3310 från 2000 inte fungerar med Vimla 2.0. Det är leverantörerna som måste lösa det, eller i Nokia 3310:s fall tillverkaren med en uppdatering där man lägger till nya nätkoden.
OBS! Att detta är bara mina gissningar utifrån den lilla kunskap jag har inom ämnet och det jag läst och noterat här och i Vimlas forum.
Last edited: Dec 11, 2019