[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Annonsavdelningen kanske skulle ta ett snack med verkligheten!! (Ledningen) Ju mer dom fixar ju mer buggar tycks dom skapa....

    2020-05-04 19-00-17.png
     
    induktion och svenix gillar detta.
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det har ju varit mycket diskussion om SMS som inte kommer fram till Vimla 2.0 abonnemang. Idag läser jag detta i Vimlas forum:

    Kan ej ta emot SMS från utlandet

    Enligt Vimlas support svartlistar Telenor avsiktligt SMS från vissa avsändare! I mina öron låter det inte klokt! Kan detta vara förklaringen till alla SMS som inte kommer fram till Vimla 2.0 abonnemang? I så fall borde det även drabba Telenor abonnemang och Vimla 1.0 kan man tycka.

    Hur gör andra operatörer, är det någon annan operatör som avsiktligt blockerar SMS från vissa avsändare?
     
    stelin och induktion gillar detta.
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kan absolut tänka mig att det förekommer spärrar i nätet både hos Telenor och andra operatörer, det är rimligt. Men det bör vara väldigt specifika nummer och det bör då påverka alla som använder Telenors nät och inte uteslutande Vimla 2.0.

    Det bör inte vara detta som orsakar problemen med Vimla 2.0, för då skulle problemen även uppstå med Vimla 1.0 och även påverka de som har ett Telenor-abonnemang.
     
    bernard, induktion och svenix gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nu har jag återigen problem med verifikations-SMS som inte kommer fram. Denna gång från en utländsk bank (SGEB).

    Lite jobbigt i fall som dessa där man inte kan ändra nummer utan att fysiskt vara på plats, får se om supporten kan hjälpa mig få fram SMS:en.
     
  5. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Mina föräldrar har båda Vimla. De har också problem med SMS som inte kommer fram. MMS verkar riktigt skakigt det också. Dessutom hade de ingen telefon när de bilade igenom Tyskland för typ ett halvår sedan, vilket är under all kritik.

    Ska förbi dem imorgon, kommer porta över bägge till Hallon. Har själv lämnat Vimla sedan 1,5 år p.g.a. allt strul.
     
    svenix, Rasseman, Moby och 4 andra gillar detta.
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Rapportera gärna hur det går. Jag tvivlar väl lite på att du får någon större hjälp från Vimla-supporten.
     
    induktion och bernard gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 359
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Vimla-snubben skriver:
    "Då blir det lite svårare... det jag då misstänker är att företaget använder sig av en operatör som är svartlistad i Telenors nät då de inte betalar för trafikkostnaden som uppstår när de skickar ett sms via den Telenors nät."


    Är det verkligen förenligt med lagen om elektronisk kommunikation, att bara slänga meddelanden som är under transport till en viss mottagare, för att det finns någon slags ekonomisk tvist med en annan operatör? Känns väldigt märkligt att operatören ensidigt kan bestämma sig för att vissa saker inte ska levereras till slutkund. Trodde LEK innehöll någon slags leveransplikt för trafik.

    Funkar det verkligen så att varje gång jag skickar ett sms till en annan operatör, så måste min operatör betala den andra operatören för att smset ska komma fram till mig? Förstår att det kanske är något som regleras i roamingavtal och liknande avtal om internationell trafik. Men att ta betalt för att leverera sms som faktiskt ska till en av sina kunder, känns märkligt, och att vägra leverera sms helt känns ännu märkligare. Undrar om sådan svartlistning av operatörer är något som andra svenska operatörer gör också? Inte hört talas om det.
     
    stelin och svenix gillar detta.
  8. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Jag tror inte ett dugg på att det är Telenors svartlistning som är problemet, såpass många svartlistade operatörer tvivlar jag på att de har att det motsvarar de problem som funnits på Vimla 2.0 under en tid.
     
    stelin, induktion, bernard och 1 annan gillar detta.
  9. Ping

    Ping Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Någon som hört något nytt, är Maj och Juni verkligen sista månaderna för Vimla 1.0?

    Kan man fortfarande välja "så sent som möjligt" för Vimla 2.0 nergraderingen?
     
  10. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    575
    Mottagna gillanden:
    963

    MINA ENHETER

    Jag har inte hört någonting om det, men om juni blir sista månaden med Vimla 1.0 måste väl Vimla gå ut med tydlig information om det till samtliga berörda kunder minst 30 dagar innan? (Dvs sista maj borde vi veta mer?) Brukar hålla koll på Vimlas forum dagligen och det är fortfarande sjukt mycket problem med så grundläggande funktioner som samtal och sms på den nya plattformen. Personligen tycker jag det är alldeles för tidigt att tvinga över kunderna innan man fått kontroll på tillförlitligheten på samtal och sms.
     
    Henrik_A och induktion gillar detta.
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Inte hört något ytterligare men jag har svårt att tänka mig att Vimla lyckas hålla tidsplanen och få migrerat över alla innan juni är slut. Det var nog mest pep-talk de skickade ut.

    Läser man i forumet så verkar inte alla ha beställt sitt Vimla 2.0 SIM ännu. Alltså inte ens "vanliga kunder". Så att det hela skulle bli klart på bara en och en halv månad till tror nog ingen.

    Vad gäller valmöjligheten "så sent som möjligt" så vet jag inte om den finns kvar fortfarande. Vissa har pratat om att den inte finns längre men det kan vara så att de missuppfattat det hela.
     
    induktion och bernard gillar detta.
  12. Putte i Parken

    Putte i Parken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2012
    Inlägg:
    351
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro
    ROM:
    Xiaomi MIUI Community. EU Stable
    ROM:
    xiaomi.eu community
    Platta:
    Samsung Tab S9 Plus
    Har väntat i över två månader nu på 2:an till det ena av mina abb... På det andra har jag svartlistat sms (Textra) från Vimla för att slippa eländet. Hur ska de kunna byta i juni när de inte ens klarar av att skicka ut simkorten?
    Och för att hålla ryggen fri så håller jag noga koll på deras websida vad som händer men det kanske blir bytesdags när det är tre torsdagar i veckan...;)
     
    svenix gillar detta.
  13. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Akta er för 2.0 säger jag. Det fungerar bra men det har varken HD-Voice eller VoLTE! Back på 90 talet känns det som. Jätte tråkigt verkligen.
     
    svenix, stelin och KTM gillar detta.
  14. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Ja du får uppdatera din signatur med ny info :) Varning för Vimla känn dig blåst inget hd ljud, back to 90´s
     
    Kingson, Henrik_A, svenix och 1 annan gillar detta.
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 359
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    HD Voice fungerar bara för samtal inom en och samma operatör, inte mellan operatörer. Så har jag fått det förklarat. Såvida inte alla dina kontakter använder Vimla/Telenor, så borde du redan tidigare ha märkt av dålig kvalitet på samtal. Annars kanske det är något annat i 2.0 som gör att samtalskvaliteten blir sämre?
     
  16. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    575
    Mottagna gillanden:
    963

    MINA ENHETER

    Så var det i början när HD Voice släpptes, nu fungerar det även mellan olika operatörer. Jag har HD Voice i stort sett på samtliga samtal med Vimla 1.0 och brukar aldrig ringa någon som har Vimla/Telenor.
     
    Kingson gillar detta.
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 359
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Om nu Vimla skickar någon viktig information till dig om obligatorisk överflyttning, eller något annat viktigt som rör Vimlas plattform, så kommer du aldrig få den informationen eftersom du blockerat sms från dem.

    Förstår inte hur lättvindigt folk kan lägga in blockeringar utan att se eventuella negativa följer! Särskilt från sin operatör vill man ju absolut inte missa sms om viktiga förändringar.
     
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 359
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Halebop påstod till mig för bara en vecka sedan att HD Voice bara används förutsatt att båda abonnenterna är på 3G, och på Telias 3G-nät närmare bestämt. Dvs inget stöd mellan operatörer.

    Finns det någon källa som stödjer ditt påstående?
     
  19. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    575
    Mottagna gillanden:
    963

    MINA ENHETER

    Har ingen källa, mer än min egen erfarenhet. Ringer jag Telia-kunder med Vimla får jag HD Voice bland annat, men det kanske beror på att dom delar 3G-nät någonstans?
     
  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 359
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Hur vet du att du får HD Voice? Menar du att du hör det på kvaliteten, eller syftar du på att det står HD Voice nånstans i telefonen under samtalet?

    Jag tänker att det kanske finns andra tekniska lösningar som ger bra samtalskvalitet, som inte rent faktiskt är HD Voice. Hoppas någon tekniskt kunnig vill hoppa in och förklara.