[Vimla] Tråden om Vimla

Discussion in 'Telenor & Vimla' started by Cupcakes, Oct 21, 2015.

  1. criced

    criced Youth Droid Medlem

    Joined:
    Dec 9, 2017
    Messages:
    114
    Likes Received:
    84
    Perfekt tajming att byta till Fello idag[emoji41]
     
    Boris92, svenix, induktion and 2 others like this.
  2. DroidJunkie

    DroidJunkie Professional Droid Medlem

    Joined:
    Jun 24, 2010
    Messages:
    2 050
    Likes Received:
    3 397

    MINA ENHETER

    Tjejen får sms från mig nu. Jag får dock inga sms än. Lär vara en gedigen sms-kö!
     
    bernard likes this.
  3. NiklasO

    NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

    Joined:
    May 21, 2010
    Messages:
    3 840
    Likes Received:
    2 069
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Inte direkt. Det ramlade in några sms för ett tag sen. Sen ingenting. En kompis har skickat sms till mig strax före 19. Det har inte kommit fram. Däremot skickade jag ett sms till honom kl 19:00. Kom fram efter 16 minuter. Men han som skickade till mig, icke. Båda har Vimla. Lotteri. ;)
     
  4. Droid113

    Droid113 Guest

    Tänk hur Vimlas personal känner sig nu... Jag har alltid undrat vad de pratar om under fikapausen. Hoppas de får en finare julklapp av Norrmännen.
     
    NiklasO likes this.
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Joined:
    Apr 29, 2011
    Messages:
    4 708
    Likes Received:
    8 122
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Att som @Crown@Crown gör försöka likställa Vimlas SMS-problem med Fellos är vilseledande. Vimlas problem är åtminstone ett par 10-potenser större än Fellos.

    Hos Vimla finns det ingen ände på hur många kunder som rapporterat om SMS-problem. Det är sida upp och sida ner i Vimlas forum sedan flera år. Bland Fello-kunderna finns det ett litet fåtal rapporter för en tid sedan.
     
    NiklasO, katho, KTM and 1 other person like this.
  6. Droid113

    Droid113 Guest

    Och tänk om du måste använda en toalett på en tågstation och måste vänta så länge på en kod som du har betalat för. Vem klarar av att vänta mer än en timme på en smskod för att få öppna dörren...
     
    N6290, katho and svenix like this.
  7. NiklasO

    NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

    Joined:
    May 21, 2010
    Messages:
    3 840
    Likes Received:
    2 069
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det här hann komma innan problemen började idag i alla fall. ;)
    "BANAN" är så skojsigt å tokit!

    Screenshot_20201130-193428.jpg
     
    Clearminded and DroidJunkie like this.
  8. DroidJunkie

    DroidJunkie Professional Droid Medlem

    Joined:
    Jun 24, 2010
    Messages:
    2 050
    Likes Received:
    3 397

    MINA ENHETER

  9. Kalasbiff

    Kalasbiff Kid Droid Medlem

    Joined:
    Sep 28, 2016
    Messages:
    65
    Likes Received:
    43
    Det som jag tycker är irriterande är inte själva problemet. Men att man inte direkt informerar om det. Upp på hemsidan direkt ut med mail till kunder mm.
     
    svenix likes this.
  10. Droid113

    Droid113 Guest

    Jag skulle inte skaffa Vimla nu även om jag fick det gratis, möjligtvis i framtiden, men inte nu.
     
    svenix likes this.
  11. NiklasO

    NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

    Joined:
    May 21, 2010
    Messages:
    3 840
    Likes Received:
    2 069
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Deras nyhets/reklambrev de skickar ut tar flera dagar så det är nog rätt många mail. Systemet skickar antagligen i omgångar.
    Speciellt med tanke på att de ännu inte har fått tummen ur och fixat flera nummer på samma konto som folk efterfrågat i många år. Jag får samma mail 4 gånger eftersom att jag har 4 nummer med 4 olika mail-alias (allt går till min huvudadress). Deras reklam-mail brukar komma sporadiskt under 4-5 dagar. En blänkare direkt på vimla.se borde dock inte vara så svårt men jag antar att man vill undvika det. Dålig publicitet. Speciellt nu när deras "tv-shop" pågår...
     
    Last edited: Nov 30, 2020
    svenix and Droid113 like this.
  12. Droid113

    Droid113 Guest

    Det är systemiskt fel, någon bug i koden någonstans i den enorma källkoden, att skicka email till alla kunder samtidit riskerar att överbelasta servrar och förvärra en redan svår situationen.
     
  13. NiklasO

    NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

    Joined:
    May 21, 2010
    Messages:
    3 840
    Likes Received:
    2 069
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Nu fick jag ett SMS som skickades till mig runt 14:00 idag.
    SMS från kompisen med Vimla som skickades strax före 19 har inte kommit (edit: det kom 20:20).
     
    Last edited: Nov 30, 2020
    DroidJunkie and KTM like this.
  14. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Joined:
    Jul 5, 2010
    Messages:
    1 573
    Likes Received:
    1 227
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Jag har inte likställt något, utan citerat vad som skrivs i Fello-tråden av andra.

    Men utifrån dina påståenden så skulle faktiskt problemen kunna vara betydligt större problem hos Fello då det skrivs mer om SMS-problem i Fello-tråden än Vimla-tråden nu för tiden (undantaget dagens händelse).

    Skall man jämföra så får man göra det rätt, vad som skrivs i Vimlas forum kan inte tas med i beräkningarna då ett motsvarande forum inte finns hos Fello och därför är det omöjligt att svara på hur mycket det hade skrivits i ett Fello-forum om SMS-problem. Men att jämföra här på Swedroid kanske kan ge en väldigt grov fingervisning.
     
    Kingson and Droid113 like this.
  15. FreddeN

    FreddeN Youth Droid Medlem

    Joined:
    Apr 12, 2010
    Messages:
    169
    Likes Received:
    162

    MINA ENHETER

  16. DroidJunkie

    DroidJunkie Professional Droid Medlem

    Joined:
    Jun 24, 2010
    Messages:
    2 050
    Likes Received:
    3 397

    MINA ENHETER

  17. katho

    katho Android Medlem

    Joined:
    Jun 5, 2009
    Messages:
    5 693
    Likes Received:
    4 347

    MINA ENHETER

    Då har man hunnit kissa ner sig. :D
     
    DroidJunkie likes this.
  18. Droid113

    Droid113 Guest

    Bäst om Vimla gör en "reset" eller "installerar om". Dock tror jag inte att det är ekonomiskt möjligt, det är mycket kod som måste gås igenom, vem ska betala för det... Kanske lägger Telenor ner Vimla och tar över deras kunder istället, förmodligen har Vimla spelat ut sin roll. Inget ont som inte för något gott med sig, man kan ju berätta spökhistorier om Vimla till sina barn kanske...
     
  19. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Joined:
    Nov 18, 2012
    Messages:
    2 932
    Likes Received:
    1 006
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Många har spekulerat detta sedan Vimla VD bytes, WG2 infödes genom Beta och att Telenor inte bryr sig om operatören.
     
  20. Droid113

    Droid113 Guest

    Frågan är om det är värt att utsätta sin egen familj för onödiga risker för några tior... Själv bytte jag nyligen och slutade värva nya kunder. Jag vägrar sälja min vän till "djävulen" för en tia i rabatt! Lite ansvar och etik måste man ändå ha tycker jag.
     
    FreddeN, katho, induktion and 3 others like this.