[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Nej, jag blockerar inte reklam med Ublock Origin, det minsta jag kan göra.
     
    Droid113 gillar detta.
  2. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Syftet med att starta en sådan tråd är ju flera, dels för att folk inte skall skapa massa utspridda trådar men även för att information skall kunna presenteras och uppdateras på ett ställe.

    Nu har jag ingen insikt i problemet och är inte drabbad på något vis. Men jag läste i en Facebook-grupp där det spekulerades om att det var routingfel. Dvs när en operatör skall koppla upp mot Vimla 2.0 så hittar inte operatören rätt väg alltid. Om det stämmer eller ens fungerar så har jag ingen aning om - men det spekulerade andra om. Men skulle det stämma så förstår jag att Vimla behöver samla in data så de kan ta reda från vilka operatörer det finns problem och därmed lösa det med de operatörerna.
     
  3. Ekstubbe

    Ekstubbe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    18
    Håller med. Har varit nöjd kund hos Vimla i över 5 år, men efter höstens oundvikliga tvångsbytet till 2.0 fick det vara nog.

    Jag tycker att det är illa hur Vimla forumet har utvecklats. För egen del var jag inte särskilt aktiv i forumet men jag följde bl a Svens inlägg i Vimlaforumet, eftersom man fick mycket bra kunskap och hjälp med olika spörsmål. Trist att Vimla valt 2.0 vägen, men de kanske får ordning på det till slut.
     
    katho, svenix och KTM gillar detta.
  4. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Hmm, det är isåfall ett av problemen.
    Har en kompis med Vimla 2.0 som inte lyckats få tag på mig någon gång. Faktiskt typ direkt efter jag bytte till 2.0
     
    katho, induktion och svenix gillar detta.
  5. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Med forum är tanken att de ska vara öppna för alla att bli medlemmar på enligt mig. På så vis är det udda enligt mig att man måste vara kund. Tänk om man har frågor som man vill ställa innan man blir kund. Visst nu finns mail och kanaler som Facebook men ändå. :-)
     
    Droid113, katho och svenix gillar detta.
  6. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Vimla är inte den enda operatören med forum endast för kunder, både tre och hallon har forum endast för kunderna
     
    Ella C och chraist gillar detta.
  7. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    827
    Mottagna gillanden:
    772
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 12 max pro
    Anledning till att supporten har tid över nu är att det finns några vanliga användare i forumet som är jätte duktiga som svara åt supporten. Supporten kan fokusera mer på chatten därför är nu chat tiden väldigt kort. Dom är riktiga hjältar.

    Killen som blev bannad försökte också hjälpa till dock så sabbade han istället för sig själv.
     
    induktion, katho och svenix gillar detta.
  8. Ella C

    Ella C Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2015
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    506

    MINA ENHETER

    Jo, det kan man ju tycka. Men du får det att framstå som att Vimla är unika med att kräva att man är kund för att delta i deras (!) forum. Vilken operatör har inte det kravet?
    Forum där man kan diskutera operstörer i allmänhet, som detta, finns ju i så fall.
     
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    För att förtydliga kanske vi ska nämna att Vimlas forum från början var öppet för alla oavsett om man var kund. Sedan förändrades detta så att endast kunder fick vara med i Vimlas forum. Denna förändring gjordes i det tysta utan någon information.

    Självklart har en operatör rätt att ha ett forum för bara de egna kunderna. Det kanske t.o.m. är lämpligt att göra så för att det inte ska bli för mycket diskussioner om annat.

    Det som var lite egendomligt i Vimlas fall var att de ändrade spelreglerna under resans gång. Och så rimmar det lite illa när en operatör som säger sig vara för öppna communities och först har ett öppet forum sedan stänger det.
     
    Droid113, Ekstubbe, katho och 4 andra gillar detta.
  10. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Kunde inte sagt det bättre själv.
     
    induktion och svenix gillar detta.
  11. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    827
    Mottagna gillanden:
    772
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 12 max pro
    Upplever du problem med att ringa ut eller ta emot samtal?
    STATUS: LÖST

    Skönt att det är äntligen löst och man kan kanske känna sig trygg igen.


     

    Bifogade filer:

    Majkey, DroidJunkie och NiklasO gillar detta.
  12. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 632
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Otroligt! Det var på tiden. Hoppas att det verkligen är löst nu.
     
    svenix gillar detta.
  13. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    827
    Mottagna gillanden:
    772
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 12 max pro
    Du har delvis fel där, tydligen om man har lyckas hjälpa en kund som kallas "bästa svar" så får man 0,5 GB och löser du 2 st frågor så får du 1GB. Inte helt lottlös.
     
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, det är ju inte särskilt imponerande att det tagit Vimla över en månad att hitta ett fel inom det egna företaget (Telenor).
    Och som sagt vi får väl se om kunderna slutar rapportera liknande fel i Vimlas forum innan vi vet om det verkligen är fixat.
     
    Feisson, NiklasO och induktion gillar detta.
  15. Ekstubbe

    Ekstubbe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    18
    Ja det vore bra om problemet nu verkligen är löst. Emellertid kan man ju tycka att grundbulten i ett telefonabonnemang är just att kunna ringa och ta emot samtal, så det är förvånande att Vimla inte högprioriterat det. Jämförelsevis, det finns väl knappast någon som som skulle acceptera och betala för ett bredbandsabonnemang med intermittent surf.
     
    KTM, Droid113, induktion och 2 andra gillar detta.
  16. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Man har gissningsvis prioriterat det efter antalet som varit drabbade, om t.ex. 10-100 personer är drabbade så får det helt enkelt låg prio.

    På samma sätt kan man se att det fungerar hos andra operatörer som Telia (Driftinformation - Mobil telefoni - Telia.se) där finns det flera driftstörningar i mobilnätet som pågått sedan flera månader. En snabb koll gjorde att jag hittade sådana från september/oktober som fortfarande är pågående i mobilnätet.

    Ser man på de driftstörningar som drabbat Vimla under December där många varit drabbade, om inte alla, så har ju de driftstörningarna åtgärdats inom "kort" tid.
     
  17. Droid113

    Droid113 Guest

    Hoppet är det sista som överger en!
     
  18. Droid113

    Droid113 Guest

    Man ska inte behöva kontakta sin operatör 10 gånger i informationssamhället.
     
    katho, Ekstubbe, Clearminded och 1 annan gillar detta.
  19. Ekstubbe

    Ekstubbe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    18
    Hur olika operatörer prioriterar kunders problem är egentligen ointressant. För mig är det intressant hur den operatör som jag använder hanterar mina eventuella problem. Emellertid är jag en ganska tålmodig kund eftersom jag i stora delar av mitt liv bott "på vischan" och därmed fått vara tacksam om det över huvud taget funnits en mobilmast i närheten och därmed fått använda den mastens operatör oavsett kvalité, pris och kundtillgänglighet. Jag har dock alltid kunnat ringa och ta emot samtal.

    Vad det anbelangar Telia och deras eventuella problem kan jag inte yttra mig om dem eftersom jag som regel bott där de inte haft täckning och därmed inte nyttjat dem som operatör.

    Vid min senaste flytt fanns en Telenormast i häradet, därav föll valet på Vimla. Vimla har varit en ovanlig operatör och en trevlig bekantskap. Vimlas tidigare kundapproach och bemötande har kompenserat för en del problem som inträffat. Emellertid verkar sakernas tillstånd ha förändrats hos Vimla. Grundbulten kvarstår, man måste kunna ringa och ta emot samtal med ett mobilt telefonabonnemang. I vart fall om man är en betalande kund och det inte är ett gratis testabonnemang och det inte har varit en jordbävning. Vimla har lyckats med att få t.o.m mitt tålamod att tryta.
     
    Droid113, katho, DroidJunkie och 2 andra gillar detta.
  20. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Jag tycker det låter som det alltid fungerat för dig att ringa och ta emot samtal och lika så att du tycker saker verkar ha förändrats.

    Kanske har du fått en uppfattning utifrån den smutskastning som vissa medlemmar på det här forumet bedriver mot Vimla, medlemmar som ofta tycks ha andra operatörer. Processen är ofta att man letar fel på Vimlas forum och förstorar upp det till att det skulle gälla samtliga/många Vimla-kunder när det ofta handlar om enstaka.

    Den bästa mätstocken är hur det fungerar för en själv enligt mig. Jag har haft Vimla i 6 år och aldrig haft några direkta problem mer än de driftstörningar som varit genom åren. Pga alla problem som målades upp i detta forumet så valde jag att dra ut i det längsta med mitt byte till 2.0.

    Nu har jag kört 2.0 i över månad och märker ärligt ingen skillnad, visst 2 driftstörningar har inträffat i december men de kunde lika gärna ha hänt vilken operatör som helst. Och för en gångs skull så tycker jag det mesta går i rätt riktning hos Vimla. Information har tidigare varit sådär, nu finns det en tydlig statussida status.vimla.se som uppdateras direkt vid störningar. Forumet som länge var "övergivet" har även fått flera Vimla-anställda som går igenom det regelbundet.

    En annan måttstock att de flesta faktiskt är nöjda med Vimla är Swedroids "egna tråd över vilken operatör du skulle rekommendera idag", i skrivande stund ligger Vimla på 4:e plats, eller på 1:a plats om man bortser från Telia-operatörerna (Telia, Halebop & Fello). En annan mer allmän undersökning där Vimla vann är denna.

    Men självklart skall man byta operatör från Vimla om man inte är nöjd, men då anser jag att man skall gå efter sina egen erfarenheter och inte vad vissa icke-kunder hos Vimla försöker måla upp i denna tråd. Gräset är inte alltid grönare på andra sidan...
     
    osvanberg gillar detta.