Känns tyvärr ganska så Vimla. Ena dagen ser man att åtminstone några personer har problem med att inringade nummer inte visas utan bara visas som "okänd". Nästa stund visas allt.. (i vanlig ordning har jag själv inte något av dessa problem utan det som ska visas visas, det som är dolt visas inte. Ibland undrar jag varför mitt bara rullar på förutom den där Google Play buggen härom dagen. Men klagar förstås inte!)
Är inte student längre och dom verkar vilja ha något bevis på att jag fortfarande är det. Vet inte hur andra operatörer gör men med Tele2 satt jag i åratal utan att dom ifrågasatte detta.
Jag har för mig att de flesta vill verifiera efter något år. Jag vet en som hade studentabonnemang fram tills runt 2019-2020. Då hade hon haft det i ca 9 år, men då valde Tele2 att tvångsändra hennes abonnemang. Mecenat skriver t.ex. följande om Comviqs studentabonnemang: "Studentrabatten gäller i minst 12 månader när du tecknar studentabonnemanget eller 24 månader om du tecknar med en mobil. Efter det kan du som fortfarande studerar enkelt gå in på mecenat.se/comviq och förlänga din rabatt med då gällande erbjudande."
Ok då vet jag inte varför du tycker de gör fel eller när tycker du att stundent abonnemanget ska sluta gälla?
Nä egentligen inte fel av dom. Men förlorar jag studentabonnemang känns det verkligen inte lönt att hålla kvar vid Vimla. Student och några tipsrabatter är vad som fått mig stå ut med Vimlas skit. Har t.o.m. ett Halebop kontantkort som extrasim i luren jag vidarekopplat till så jag inte får missade samtal samt VoLTE vid inkommande samtal.
Idag finns artikeln om Vimlas miss med dolda nummer i pappersversionen av GöteborgsPosten. Jag kan inte lägga upp hela artikeln här p.g.a. upphovsrätt men några citat är: Återigen ser vi bevis på hur nonchalant Vimla ser på sitt ansvar som operatör. Ingen på Vimla eller Telenor kontrollerade funktionen efter att en "teknisk förbättring" införts i nätet. Utan det var först när en kund slog larm efter nästan två månader som något gjordes. Hela resan med Vimla 2.0 har kännetecknats av att Vimla släppt en produkt i skarp drift som inte ens testats för grundläggande funktionalitet. Och inte ser det ut som att Vimla skulle fått en större ansvarskänsla med tiden. Ändringar i nätet genomförs tydligen fortfarande utan att någon på Vimla känner ansvar för funktionaliteten och utan någon systematisk provning av att det blir rätt. För mig som jobbat nästan två decennier med olika teleoperatörer går det rysningar efter ryggraden när jag ser hur lite ansvar Vimla känner för sin produkt och sina kunder.
Tror Vimla ligger i mest farozon om nedläggning av alla lågprisoperatör. Så mycket problem dom har och haft.
Berätta gärna vilka problem.. Jag hade problem en kortare tid efter jag blev påtvingad 2.0 vimla men säg efter 3-4 månader så har jag inte sett några problem längre.
Tyvärr tror jag inte Vimla sköts efter normala ekonomiska företagsprinciper. Vimla utgör ju testbänk för Telenors nya WG2-plattform. Så länge Telenor fortfarande hoppas att de ska kunna sälja WG2-plattformen till andra operatörer så spelar det nog inte så stor roll om Vimla gör något resultat eller inte. Vimla behöver finnas för att testa WG2-plattformen och för att kunna ha en referens att visa upp när man ska försöka sälja den nya plattformen. Om däremot Telenor bestämmer sig för att lägga ner WG2-plattformen så försvinner nog Vimla ganska snabbt.
Likadant här, jag har aldig haft några problem med Vimla. Ingen annan i familjen heller på våra 5 abbonemang.
Vi är många, antagligen flertalet, av Vimlas kunder, som inte haft några problem med sin telefoni. Jag och den dryga handfull jag har kontakt med tillhör de lyckligt lottade. MEN, det har varit tillräckligt många problem som drabbat diverse användare för att man ska bli fundersam. Vilken operatör man än har kan man ju drabbas av problem, men det känns som de problem som (vissa) Vimla-kunder drabbas av är rätt speciella. Antagligen för att det är en experiment-plattform. Efter min supportkontakt (problem med Google Play, alltså inte direkt telefonitjänsterna) förra veckan blir jag också lite fundersam på hur man bemannar sin tekniska support. Det fanns en tid när t.ex. Viktor (har jag för mig) som verkade ha genuina kunskaper kunde hantera sådant, men nu kändes det som att om det går utanför "starta om, prova annan mobil..." är det kört. Men kan ju bara haft otur.
Vimla vill inte kommentera den inträffade incidenten när tusentals dolda nummer avslöjades enligt ett inlägg i Vimlas forum idag: "Tusentals dolda nummer har avslöjats hos Telenors bolag" | Vimla Forumet
Min specifika fråga var vilka problem personen haft, jag påstår inte allt är perfekt men ibland kan vissaupofatta saker som fel medans andra inte ens tänker på de fast de upplevt samma sak.. Så ja gärna mer konkreta problem.
Finns ett sett att bevisa detta. Någon som har haft skit sedan dag 1 av Beta2.0 ska möta en som säger "det funkar bara" på neutral mark. Sen testas allt. Också viktigt att personen som alltid får problem inte ska ha gratis abonnemang.
Så länge Beta2.0 har bra marginaler kommer Telenor fortsätta mjölka pengar från denna halv taskiga varumärket. Alltså om Mybeat och Karma inte tvingades att adoptera WG2 så finns det ingen framtid. Inget gratis abonnemang eller hurdurdur sNaBbArE sUrF Än KoNkUrReNtErNa argument är acceptabelt som försvar.
Är det någon som kan bekräfta eller dementera uppgifterna om att telenorägda Happybytes i Norge kör på exakt samma plattform som Vimla 2.0 ? Happybytes mobilabonnement - Både billig og bra med full Telenor-dekning
Du får väll skaffa ett nummer och testa om du kan göra samma sak som det går gör med vimla enligt detta inlägg, [Vimla] Tråden om Vimla
@chaffis @pebe292 - Min uppfattning är att dom som klagar på vimla är dom som är besvikna för att dom gick över till Fello och förlorade sina tipsningar och nu får betala ett högre pris för ett sämre abonnemang. Vimla va stökigt när 2.0 kom, inget snack om saken, dålig samtalskvalitet störde jag mig på i alla fall. Men allt det är ju fixat nu. Jag har absolut inget att klaga på! Som sagt, finns en anledning till att Vimla åter igen har utsetts till Årets operatör på Telekomgalan
Kan bara svara för mig själv men vimla kan troligen fortfarande inte göra alla vidarekopplingar via mobilen,har inte koll på om det funkar nu, men då var man tvungen att kontakta supporten som manuellt fick lösa det, vilket inte fungerade då med deras överbelastade chat och mail support. Detta var efter jag bytt till vimla 2.0 en annan stor dealbreker var avsaknaden av sms bekräftelse. Så din uppfattning stämmer då inte in på mig... jag bytte för att tjänsten blev avsevärt sämre och det var dessutom på rekommendation av vimla själva för dom kunde inte lösa det och rekommenderade mig byta till en annan operatör som kunde erbjuda dessa tjänster som dom haft innan. Alla har olika anledningar och jag bara för att du tycker Fello är kass betyder heller inte automatiskt att det stämmer in på alla andra, jag betalar inte mer för det jag får idag men jag har alla tjänster jag hade med Vimla 1.0
Skrev till deras support och frågade och svaret var att han var rätt säker på att man använde WG2, sen stängde chatten. OM det stämmer att Happybytes använder WG2 så blir jag om möjligt ännu mer frustrerad för dom erbjuder både datasim och tvillingkort (av någon anledning har man begränsat det till dom billigaste abonnemangen). Visserligen erbjuder man inte eSIM, men man erbjuder både 5G och wifi-samtal. Det här är ju sånt många i Vimlas forum frågat om i flera år utan att Vimla lyckats leverera, sen kommer det en norsk nykomling med samma plattform som får allt detta direkt. Priser og sånt - Priser for tilleggstjenester | Happybytes