[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

1. gualm

gualm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    +1

Asawi gillar detta.
  2. Tusuki

Tusuki Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    538
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Telefon 2:
    IPhone 13 Pro, OnePlus 7
    Tror att dom avvaktar lite och är försiktiga

3. Droid_296

Droid_296 Guest

Vimla är ju otroliga.
    Tänkte jag startar chatten och frågar om man kan få byta till nya simkortet för att få ta del av 5G.

De kan inte ge mer information innan jag verifierar mig med bankid.
    Fine, köper det. Verifierar mig. Får då följande generella svar tillbaka

"Det tillkommer inga extra avgifter och det kommer skickas ut i december, jag kan inte säga ett specifikt datum då det inte är satt än."

4. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 856
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det var väl ändå ett ganska tydligt besked för att vara Vimla.
    Om det är sant kommer det här plattformsbytet att gå betydligt snabbare än jag hade förväntat.

Man kan jämföra med alla tidigare stora projekt på Vimla som dragit ut i åratal att genomföra. Men det underlättar nog om Vimla flyttar in i Telenors ordinarie system rakt av, vilket det verkar vara frågan om nu. Då behövs troligen ingen utveckling.

Hur som helst. Det vi ser nu är en stor omsvängning hos Vimla. Från att ha varit ett varumärke som skulle göra sin egen utveckling på allt, t.o.m. sådant som betallösningar. Så verkar Vimla nu helt integreras i Telenors system och inte ha något "eget" kvar. Det verkar som att Vimlas produkter i framtiden blir Telenor rakt av, bara med en annan etikett.

I mitt tycke är det rätt väg att gå för ett budget-varumärke. Vimlas tidigare höga ambitioner om att utveckla allt själva och utlova fantastiska lösningar lyckades de ändå aldrig leva upp till. Bättre att vara ett budget varumärke och leverera en stabil tjänst till ett lågt pris.

Last edited: 14 nov 2023
    tooobe, Arkin och Asawi gillar detta.
  5. Droid_296

Droid_296 Guest

Men att ett generellt svar oavsett hur tydligt eller otydligt det är, ska inte behöva kräva att man måste verifiera sig med bankid. Är det jag mest känner är helt onödigt.

6. Tusuki

Mottagna gillanden:
    538
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Telefon 2:
    IPhone 13 Pro, OnePlus 7
    Du fick i alla fall ett hum om när det kan tänkas skickas ut, när jag frågade fick jag som svar "Så snabbt som möjligt" .

7. svenix

Mottagna gillanden:
    7 856
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det kan jag hålla med om! :)

8. Ella C

Ella C Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    589

MINA ENHETER

Är ganska övertygad om att hela Vimla-projektet skapades för att utveckla WG2-plattformen. Oavsett om man hade för avsikt att behålla den för eget bruk eller att sälja den vidare. Nu blev det som det blev och vi som varit med och "testat" får förhoppningsvis en mer stabil plattform med tjänster som fungerar. Undrar dock hur länge tips-rabatter och obegränsad sparad surf kommer att vara kvar...

bernard gillar detta.
  9. svenix

Mottagna gillanden:
    7 856
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nja, det fanns en tid på Vimla före Vimla 2.0 när jag inte tror att det var meningen att Vimla skulle bli testbänk för WG2. Jag tror nästan inte WG2 fanns när Vimla startade.

Jag tror inte att Vimla kommer att förändra något med tipsrabatterna. Det har ju hängt med i alla år och är lite av Vimlas trade-mark. Skulle Vimla ta bort eller allvarligt försämra tipsrabatterna så tror jag de tappar många kunder. Sparad surf är svårare att sia om men jag tror inte att det är några ändringar på gång där. Det är dock sådant som kan komma att ses över när man justerar priser.

tooobe och DroidJunkie gillar detta.
  10. Ella C

Ella C Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    589

MINA ENHETER

Tror stora företag (Telenor) har en ganska lång framförhållning i sin strategiska planering. Sedan att Vimla och WG2 kanske inte blev som förväntat är en annan sak... Nu blir det ju förhoppningsvis bra för oss "medlemmar" (kunder) i slutändan.

11. svenix

Mottagna gillanden:
    7 856
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, det är svårt att veta exakt hur turerna har gått.
    Som jag förstått historien så var Vimla Johan Littorins "baby". Johan hade gjort något exjobb eller liknande på Telenor och tagit fram en modell för en community-styrd teleoperatör. Telenor gillade tydligen hans tankar och gick med på att starta Vimla med Johan som dess förste VD. I Vimlas början så var det community-tänket som överskuggade allt. Kunderna som kallades medlemmar fick vara med och tycka om tjänster och prissättning. I forumet kunde de tala direkt med de beslutande personerna på Vimla. På den tiden var Vimla en väldigt trevlig upplevelse och det allra mesta var öppet och transparent och fick diskuteras.

Sedan upplevde i alla fall jag att det här med Vimla 2.0 var mer eller mindre påtvingat Vimla uppifrån. Det kändes inte som att Johan och resten av det styrande gänget egentligen var så angelägna om att införa det. Men de fick ju hålla god min och vara lojala med arbetsgivaren. Dock slutade Johan och de andra som var med från starten en efter en. Jag tror inte att Johan hade slutat lika tidigt om han hade trivts och fått sköta Vimla som han ville ha det. Vimla var ju hans "hjärtebaby" och han hade nog gärna velat stanna kvar och fortsätta community-modellen. Men hans order uppifrån sa något annat. Jag tror att det var därför han lämnade.

Men som du säger, jag tror också att det som händer nu är bra för Vimla och kommer att bli bättre för kunderna. Nu får Vimla en stabil och prisvärd tjänst som förhoppningsvis kan löpa på med minimala komplikationer. Och för Telenor måste det vara en fördel att ha ett budget-alternativ för priskänsliga kunder. Så den kommande Vimla-modellen ser jag positivt på.

bernard, tooobe, DroidJunkie och 1 annan gillar detta.
  12. emerge

emerge Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    370
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

MINA ENHETER

Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Kom gärna med en kort rapport när du fått det nya sim-kortet.

Arkin och Tusuki gillar detta.
  13. Clearminded

Clearminded Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    424

MINA ENHETER

Agerade telefonsupport igår och upptäckte att jag inte kunde ta emot MMS under samtalet. Väntade ca fem minuter samtidigt som jag såg hämtningen av bilden stå och tugga. Beslutade oss för att ta det via e-post istället men så fort jag lagt på så dök bilden upp inom några sekunder.

Begränsning i tekniken eller Vimla som strular? Funderar på om andra saker blockeras under samtal.

14. chaffis

chaffis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    310
    Telefon:
    OnePlus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3
    Jag gissar på att samtalet gick över 2g och du hade ingen wifi. Över 2g så kan man inte köra data samtidigt. Du har troligen inte VoLTE på din telefonen.
    När du lägger på så går telefonen över på 4g och då går data trafikens igång snabbt igen.

Detta är tekniskt sett int Vilma utan handlar om att de stängt mycket 3g som klara data och samtal samtidigt. Dock begränsar Vilma granska mycket vilka telefoner de stöder VoLTE för så man kan se de som Vimlas fel också.

Hoppas de gick att förstå.

jnsson gillar detta.
  15. Clearminded

Clearminded Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    424

MINA ENHETER

Tack. Telefonen är en Redmi Note 10 Pro som hade wifi vid tillfället och kör VoLTE på Comviq-simkortet som också sitter i men det verkar som att det alternativet inte finns under Vimla-kortet trots att den ska vara dual VoLTE. Men det låter rimligt att jag hade dålig täckning eftersom jag var inomhus.

16. Ella C

Ella C Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    589

MINA ENHETER

Någon som hört något från Vimla ang simkortsbyte?

17. emerge

emerge Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    370
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

MINA ENHETER

Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Nej har inte hört någonting. Men en användare i tråden ska ha beställt ett nytt simkort så avvaktar rapport.

18. SuperChevy

SuperChevy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s 5G
    Platta:
    Apple iPad 11
    Har precis bytt till Vimla igen och mitt abonnemang kickade igång i dag. 5g med mycket god täckning på jobbet där flera andra operatörer har dålig täckning. Mycket nöjd att jag bytte tillbaka!

gualm, svenix, stelex och 1 annan gillar detta.
  19. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    400
    Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel
    Känns väldigt positivt att man kommer gå ifrån Vimla 2.0 tillbaka till det gamla. Hoppas 5G och VoLTE kommer fungera i min Honor nu när Vimla eventuellt inte behöver godkänna varje telefonmodell. Nu vågar man ju ha tipslänken i signaturen igen som jag tog bort när de gick från Vimla Classic och allt strula :)

20. Tusuki

Mottagna gillanden:
    538
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Telefon 2:
    IPhone 13 Pro, OnePlus 7
    Kul så du fick det nya SIM-kortet direkt då? :)