[Vimla] Tråden om Vimla

Discussion in 'Telenor & Vimla' started by Cupcakes, Oct 21, 2015.

1. dhanjel

dhanjel Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Skaffade I veckan också Vimla (inte fått det än dock), då jag hade "gamla" abbonemanget hos Tele2 där man inte behövde betala 149kr för fria samtal/sms. När man snittar 1 samtal I månaden så är det inte så prisvärt :)

När de väl släpper extra datakort kan jag nog få över frugan med, men vi behöver ett extrakort I bilen "tyvärr".

bernard likes this.
  2. Majkey

Majkey Youth Droid Medlem

Operatör:
    Vimla!

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Frågade om EU-surfen i appen i deras forum för inte så länge sen och svaret blev:

bernard likes this.
  3. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Tackar. Ett SMS när allt är förbrukat är trevligt, men det lär man ju också upptäcka rätt snart så fort surfen slutar fungera. En varning vid låt säga 50% hade varit trevligt.

4. inact_0049

inact_0049 Guest

Fick mail av Vimla angående extrasim:

"Hej alla extra sim-sugna medlemmar!

Jag vill med det här mailet bara bekräfta att du finns med på kölistan, och berätta lite vad som kommer hända härnäst. Den senaste månaden har vi haft (minst sagt) mycket att stå i här på Vimla när vi både har släppt vår officiella app och helt gjort om vårt roaming-erbjudande. Bakom kulisserna arbetar vi dessutom på att byta betalpartner, och med en rad förändringar på hemsidan och Mitt Vimla.

Med andra ord har vi inte hunnit få igång testerna av SIM-korten ännu, men vi jobbar på det! I augusti kommer vi att bjuda in de 100 första betatestarna. Om du inte kommer med i den första rundan så kommer du bli inbjuden till vår andra testomgång.

Ha tålamod så länge, och njut ordentligt av sommaren! Jag själv ska göra ett försök att ta ledigt några veckor iallafall, får se om jag lyckas :)

Trevlig sommar!
    Viktor"

bernard, DroidJunkie and Asawi like this.
  5. Majkey

Majkey Youth Droid Medlem

Operatör:
    Vimla!

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Även om jag inte tänker byta då jag är rätt nöjd med vimla så under det året jag har haft mitt abonnemang så har deras ursäkt i princip oavsett vad som frågas om varit: "Vi har väldigt mycket att stå i för tillfället var god dröj". Telenor kanske borde kasta in lite mer pengar så dom kan anställa några extra tillfälligt tills allt rullar, på medarbetarna framstår det som det jobbas 80h veckor konstant.

6. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är nog tyvärr snarare så att nu förväntar sig Telenor att få lite avkastning på de pengar man satsat i Vimla.

I början på ett nytt projekt är ägarna medvetna om att man kommer att gå med förlust under uppstarten. Då kan man kosta på sig att ha mer personal än nödvändigt för att få igång projektet.

Men efter ett par år (typ nu) förväntar man sig att projektet ska gå med vinst och leverera avkastning. Då ska kostnaderna slimmas och allt drivas så effektivt och billigt som möjligt. Vimla är trots allt en lågprisoperatör och deras kostnader får nog inte bli för stora.

Sedan gäller det ju att balansera det hela rätt för blir servicen för dålig tappar man kunder och får mindre inkomster. Så jag tror att Vimla är inne i en fas där kostnaderna ska minskas så mycket som möjligt utan att man tappar kunder. Då minskar utrymmet för allt utom den nödvändigaste dagliga driften. Reformer blir det inte mycket utrymme kvar för...

Ronii10, jnsson, inact_0025 and 2 others like this.
  7. Ronii10

Ronii10 Adult Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T
    Det kostar väl att ringa från Sverige till Spanien? Eller något annat land i EU

8. bernard

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det innebär som jag förstår det ingen skillnad för samtal till och från EU när man befinner sig i Sverige. Det är samma som tidigare.

9. Ronii10

Ronii10 Adult Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T
    Vad trist

10. mange76

mange76 Android Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Hur blir det att ringa en svensk som befinner sig i tex England? Alltså om jag är hemma och ringer kompisen som är i England (som har en svensk operatör).

11. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Då fungerar det på samma sätt som tidigare för dig. Du betalar som att du ringer till ett svenskt nummer.

Skillnaden blir för din kompis, tidigare betalade hen en summa för att ta emot samtalet. Inom EU/EES gör hen inte det längre. :)

bernard, mange76 and jnsson like this.
  12. bernard

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har någon annan blivit av med sina minuter/SMS och surfbonus (dvs bonusen från erbjudandet med 20GB extra/mån)? Så här såg det ut för ett par dagar sedan:
    Så här såg det ut idag:
    6672690363348842015-account_id=0.jpg

Enligt deras egen logg har jag mellan de två bilderna ovan förbrukat ca 400MB, inte 17,8GB.

13. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    20 GB extra/månad? Är du säker på att det var vad erbjudandet sa? 20 GB extra som startpott är deras ordinarie erbjudande, ochnågot som du beskriver har i alla fall inte jag sett.

bernard likes this.
  14. miledd

miledd Kid Droid Medlem

Inga konstigheter här. Du är medveten om att den har varit månadsskifte? Tyvärr brukar det se lite konstigt ut direkt vid månadsskiftet och under tiden betalning och tipsningar uppdateras.

Man kan ju hoppas att det förändringar Viktor skriver om i mailet som RedDown delat med sig till oss bättrar på mitt vimla vid månadsskiften.

bernard likes this.
  15. Asawi

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det brukar bugga en del vid månadsskiftena, så jag tycker du kan avvakta lite och se om det rättar till sig i början av nästa vecka. För uppenbarligen har något blivit fel i vad som visas! Som sagt, dessvärre inte ovanligt vid månadsskiften!

bernard likes this.
  16. bernard

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jodå, de hade en kampanj ett tag där du under de tre eller fyra första månaderna fick 20GB extra surfpott/mån utöver den som ingick i det abonnemang du valt. Det vill säga utöver halva priset som på deras nuvarande kampanj.

Aha! Det förklarar saken. Jag hade missat att det vid månadsskiften tillfälligt inte stämmer. En ruta som informerade om det i samband med månadsskiften hade kanske inte varit helt fel.

inact_0025 and Asawi like this.
  17. Lidback

Lidback Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Tyvärr är detta något Vimla inte lyckats lösa och som andra säger - diffar i månadsskiftet.
    Loggar man in på vimla.se så står det följande notis: "Just nu håller alla potter samt tipsrabatter på att uppdateras. Det betyder att det kan visas fel en stund. Om din betalning står som "Betalning pågår" så är den under behandling och beräknas vara genomförd senast på torsdag. Om du har faktura som betalmetod så kommer din faktura att skickas ut under veckan."

inact_0025 and bernard like this.
  18. Asawi

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det är självklart inte OK att det är så, men man blir liksom lite luttrad med Vimla. Det buggar lite här och där, men brukar alltid lösa sig till slut. Det är nog inte en operatör som passar perfektionister. ;) Snåljåpar som mig passar det däremot bra. :)

19. inact_0049

inact_0049 Guest

Dom har ju haft en kampanj där man fick 22GB/mån för 100kr/mån första 4 månaderna, utöver det fick man 20GB som en extrapott som man endast får en gång. Det du beskriver har ivf jag aldrig sett någonting om. Var det något studenterbjudande eller kopplat till något speciellt event? Så om du valt 22GB-abonnemanget får du varje månad 42GB/mån första 3 eller 4 månaderna?

Last edited by a moderator: Jul 1, 2017
    bernard likes this.
  20. Droid55

Droid55 Guest

Min pappa funderar på att säga upp Universal och skaffa Vimla istället. Bör han det?

Han betalar 50 kr för fri surf i 1 Mbit/s och 18 kr för 18 öre per min/sms. Med Vimla skulle han istället få 3GB, 60 samtal och 600 sms. Frågade Vimla vad som hände efter förbrukad datamängd och de svarade att hastigheten sänks till 1 Mbit/s dvs. samma låga hastighet som pappa har nu. Då är väl Vimla bättre?