[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

    Nu har inte jag dragit igång mitt vimla men har samma fenomen hos tele2 till min sambo som har 3 och tvärt om
     
  2. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Tråkigt att höra men skönt att man inte är ensam om detta fenomen.
     
  3. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

    Det tråkiga är ju att jag inte hittar nån fix
     
  4. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Jag har inte heller hittat någon 100% fix men jag stängde av VoLTE och "National roaming" i inställningar och synkade telefonen till Mi cloud och efter det, peppar peppar, har dom jag skickat till iaf fått sina sms.
     
    Hampa_D gillar detta.
  5. Cash

    Cash Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2016
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    144

    MINA ENHETER

    Jag har vimla sen en tid tillbaka och upplever att jag nu och då får meddelande om att ett sms inte gått iväg. Det händer oftare än att jag ska tänka att det är en engångshändelse och det håller i sig en stund, säg en kvart eller längre. Sen så släpper som en spärr och det fungerar att smsa igen, men de gamla smsen går inte fram så får skicka om meddelandet igen.
     
  6. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Då upplever vi samma fenomen. Då behöver man inte felsöka på hemmaplan, "felet" verkar ligga hos Vimla/Telenor?

    Nån som kan chatta med Vimla supporten angående detta, har lite problem att nå dom från denna dator......
     
  7. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    911
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    Vill du komma i kontakt med oss? Inga problem, vi gillar att snacka.


    Mail: Skicka ett mail till oss på [email protected]. Vi svarar så snabbt vi kan, vanligtvis inom 5 arbetsdagar.

    Chat: Är det mer brådskande kan du chatta med oss via chatten som finns på vimla.se/support. Vi finns redo att chatta på vardagar mellan 09-17 (lunchstängt 12-13).

    Forum: I forumet kan du ställa frågor om allt och antingen så svarar vi eller så svarar en annan medlem. Där finns också många tidigare frågor som du kan få hjälp av om du har en liknande fråga.

    Telefon: Vimla har ingen telefon-support så det finns inget nummer att nå oss på. Utan använd någon av kanalerna ovan!
     
  8. Cash

    Cash Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2016
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    144

    MINA ENHETER

    Vimlas kundtjänst, via chatten, är trevlig och lätt att komma i kontakt med. Men inget händer, trots att de säger att de ska ordna saker. Trots att de lovar att till nästa månadsskifte har antingen det ena eller det andra löst sig. Vad beträffar det med misslyckade sms så har jag bara fått till svar att det måste va något temporärt fel. Till en början var felet i min telefon men då jag aldrig tidigare haft detta problem eller har detta problem med ngt annat företag (har bytt några gånger senate tiden eftersom alla företag verkar tappa intresset av att vara tillmötesgående när man väl blivit kund) så var problemet något som skulle undersökas. Och återkopplas. Tvivlar på att det undersökts. Återkopplats har det iaf inte gjort.

    Det är väldigt störande fenomen detta men precis som med en annan sak som Vimla skulle ordna så har det inte kommit nånvart trotts upprepade försök.

    Men, som sagt, Vimlas kundtjänst är trevliga och lätta att komma i kontakt med och kanske kan någon annan få en lösning på detta problem efter kontakt med dem?
     
  9. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

    Ja vi får hoppas det, finns ju några från Vimla här på swedroid så dom kanske kan föra det vidare?
     
  10. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Vad har ni gjort för felsökningar?

    Ni kan felsöka ganska mycket själva, t.ex. starta om telefonen, testa stoppa in simkortet i en annan telefon, sätta av och på flygplansläget, byta plats på simkortet (om ni har dual sim), byta sms-app, be Vimla skicka ett nytt simkort. @corpes@corpes Om du har problem med mms bör du se över dina APN-inställningar.

    Ping @Viktor_Vimla@Viktor_Vimla @Petter_Vimla@Petter_Vimla
     
    Last edited by a moderator: 9 nov 2017
  11. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    @RedDown@RedDown: allt "check"

    Då mms/sms går fram i majoriteten av gångerna så ser jag inget problem med mina APN-inställningar.

    Jag upplever detta problem större med Vimla än med någon annan operator, vilket är tråkigt då jag för övrigt är väldigt nöjd med Vimla.
     
  12. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Jag tror det där med fallerande SMS ligger djupare ner i Telenors corenät. Jag har Universal Telecom och jag upplever precis samma sak. SMS levereras ibland flera timmar sent. Kunde t.ex. inte aktivera Swish på mitt nummer eftersom SMSet dröjde 2-3 timmar och då accepterade inte banken koden längre efter såpass lång tid.

    Har även haft problem att folk inte kan ringa till mig (hos både Vimla och Universal). T.ex. har flera taxichaufförer sagt att de inte kommer fram när de ska ringa och säga att de står utanför. Samtliga av dessa har haft Comviq då jag frågade... Fick inte heller något missat samtal-SMS som jag i normala fall får.
     
  13. jhedlof

    jhedlof Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    73

    MINA ENHETER

    Jag har problem med att ringa med Vimla. 85% av gångerna går inte signalen fram, det tutar typ upptaget (fast det står aldrig upptaget).
    På andra försöket bara 1-2 sekunder senare går samtalet alltid fram. Det verkar inte spela någon roll gällande vad för operatör personerna jag ringer till har. Jag har även provat med 3 olika telefoner nu.

    SMS eller att ta emot samtal har jag aldrig haft problem med.
     
  14. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Låter som ett beteende som do not disturb gör på iPhone. Så är det alltid när jag ringer lillebrorsan då han har do not disturb på.
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 844
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ska väl inte ge upptagen ton? Samtalet ska gå fram, som vanligt, bara det att iPhonen inte ger ifrån sig något ljud.
     
  16. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Nej. Piper upptagen direkt.
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 844
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
  18. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Kan ha ändrats isåfall. Va åtminstone så när jag ringde lillebrorsan när han hade iOS 10
     
  19. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Jag kör Android Oreo och vid de tillfällena folk försökt ringa mig har det varit mitt på arbetsdagen, således inget Do Not Disturb eller liknande aktiverat. Lyckades dock aktivera Swish till slut, Telenor kanske har fixat problemen nu.
     
    bernard gillar detta.
  20. Cash

    Cash Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2016
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    144

    MINA ENHETER

    Senast i dag hade jag problem med att komma fram när jag ringde ett samtal, det kopplades aldrig upp och man får försöka igen.
    Det tar ganska ofta orimligt lång tid att koppla upp ett samtal. Hade aldrig det problemet innan Vimla och har inte det problemet på min andralur eller på min jobbtelefon (olika företag på alla tre).

    Provat alla egna "felsökningar" jag kan tänka mig. Frugan har aldrig sådana problem. 100% säker på att det har med Vimla/Telenor och deras nät att göra.