@Viktor_Vimla så ska man kunna ringa 112 även när Vimla abb är spärrat "Beklagar verkligen det som har skett dig och du ska precis som du säger kunna ringa till 112 och andra avgiftsfria nummer även om det är spärrat."
Nope, det ska alltid gå o ringa 112, dem FÅR INTE blockera det! Samt att det även ska gå o ringa nödsamtal även om den operatör man har inte har täckning på platsen så ska man kunna använda en annan operatörs nät när man gör ett nödsamtal. Det är därför det står (på Android telefoner) "Ingen tjänst - Endast Nödsamtal" när man är på ställen där sin operatör inte har täckning.
Källa:
http://www.pts.se/sparrtjanster : "Operatören är skyldig att se till att du kan ringa 112 och andra avgiftsfria nummer även efter det att kreditspärren har slagit till."
"Vilka samtal ska abonnenten kunna ringa sedan kreditspärren har slagit till?
Att kunna ringa nödsamtal är en viktig funktion som inte får hindras på grund av en kreditspärr. Det är också klart uttryckt i lagtexten att abonnenten ska kunna ringa nödsamtal. Operatören ska därför se till att abonnenten kan ringa nödnumret 112 trots att kreditspärren har slagit till.
Begreppet avgiftsfria samtal definieras inte i lagtext eller förarbeten, men PTS uppfattning är att i vart fall sådana samtal som enligt nummerplanen är avgiftsfria ska vara möjliga att ringa. Operatören ska därför se till att abonnenten även kan ringa samtal till nummerserierna 020 (frisamtalstjänster) och 116 och 114 (Europaharmoniserade tjänster av samhälleligt värde) trots att kreditspärren har slagit till."
http://www.pts.se/upload/Ovrigt/Tele/Konsument/Fragor-och-svar-om-sparrtjänster-2014.pdf Click to expand...