[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Har inte iPhonen kvar.
     
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, Vimla är i en nedåtgående spiral tyvärr. Felanmälningar verkar inte Vimla ta på allvar utan skyller på allt möjligt istället för att leta efter orsaken till problemen.
     
    induktion och dalton gillar detta.
  3. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Ja det verkar vara nedåtgående. Lite trist då man har ett väldigt billigt abonnemang.
     
    induktion och svenix gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det vore kanske effektivare att klaga på Telenor, och försöka nämna Telenor tillsammans med Vimla så mycket som möjligt. Tänker att man skriver på Telenors Facebook och Twitter etc.

    Jag tror säkert att Vimla vill utöka antalet anställda på supporten, men det är ju Telenor som bestämmer hur stora resurser Vimla skall tilldelas.

    Så länge Telenor inte associeras med Vimla bryr de sig kanske inte så mycket om Vimlas kundbetyg och rykte, men kan man ändra på det vore det nog bra för Vimlas del, för då påverkar det ju också Telenors anseende.
     
    Last edited: 11 sept 2019
    dalton, svenix och maww gillar detta.
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vimlas problem beror nog inte så mycket på antalet anställda på supporten. Vimlas stora problem är väl att man trots fem år som operatör fullständigt verkar sakna klara rutiner vilket gör allt mycket krångligare än det hade behövt att vara. De stackars medarbetarna på Vimlas support gör nog så gott de kan men cheferna högre upp i Vimla verkar fullständigt sakna initiativ och förmåga att organisera företaget.

    Resultatet blir det kaos vi nu ser där man inte vet från en dag till en annan vad som gäller. Vimlas resurser hade säkert räckt till med lite vettig planering. Istället för att sväva ut vitt och brett om div. fantasifulla tjänster borde Vimla lagt krutet på att få grundfunktionaliteten att fungera.

    Ja, Telenor bär skulden i form av ägare och det faktum att Vimla faktiskt är samma juridiska bolag som Telenor. Vimla är alltså juridiskt inte ett eget företag utan en avdelning inom Telenor.
     
    induktion, stelin, DroidJunkie och 1 annan gillar detta.
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag skickade detta till redaktionen på tidiningen Mobil. Få se om de tycker det är värt att ta upp:
     
    pobin, bluppblupp och stelin gillar detta.
  7. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 097
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Hade även varit toppen om du nämnde Vimla 2.0 krångel för de .. kanske följer upp det o skriva något.
     
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag fick faktiskt lite återkoppling från journalisten och han var intresserad av hur det går med Vimla 2.0. Det är samma kille som skrev en artikel tidigare om Vimla 2.0.

    Nu har ju jag inte själv Vimla 2.0 och jag får se om jag orkar ställa samman vilka problem och funktionsbegränsningar som finns med Vimla 2.0. Det är inte helt enkelt för det finns ingen samlad info någonstans utan innebär en hel del sökande i olika trådar för att få ihop en komplett bild. Men jag ska se om inspirationen rinner på.
     
    induktion, chraist, night77 och 1 annan gillar detta.
  9. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 097
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Du kanske kan bjuda in honom till forumet så han får själv bättre uppfattning om Vimla om han vill skriva om de?

    Vad hittar du annars vad han skrev om Vimla 2.0? Nån länk?
     
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tror nog att han har koll på Swedroids forum men jag kan nämna det. Han skrev en artikel om Vimla 2.0 i januari i år:
    Problem och omfattande kritik mot operatören Vimla
     
    night77 gillar detta.
  11. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 097
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Tack! Läste allt nu o till med Johan Littorins inlägg därefter. Tycker inte det var bra svar!! inte alls bra svar att påstå man "nöjer sig inte med grundfunktionalitet" för att göra något mer modernt som INTE fungerar bra.

    Förutom det att spamma användare med SMS o be de migrera till Vimla 2.0 utan att den fungerar är rena tramset.

    Hade det varit jag, hade jag bett några betatestare att köra Vimla 2.0 dagligen i sina telefoner för att säkerställa funktionalitet istället för att låta folk bli försökskaniner och ställa till för de. Man kan inte implementera ett helt nytt och unikt, obeprövad teknisk plattform skarpt på vanliga kunder.

    De betatestarna som utför de nödvändiga tester får i gengäld gratis abonnemang under hela testperioden och rabatterad abonnemang när de går i skarp version. Man ska skapa eget forum för det, en direkt kontakt via telefonen (en app) där man kommunicerar direkt med Vimla för att framföra sina ideer, buggar och statusrapportering utan fördröjning.

    Jag hade annars gärna ställt upp och projektlett Vimla 2.0 satsning så de lyckas och inte snubbla så hårt under så lång tid att man skadar sitt rykte på det sättet de gjort hittills.
     
    pobin och svenix gillar detta.
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag håller absolut med om allt du säger! Vill bara tillägga att Vimla faktiskt körde en s.k. beta-test av den nya plattformen där det var gratis att vara med och med ett eget slutet forum på Facebook. Detta gjordes innan man började lägga in betalande kunder på Vimla 2.0.

    Problemet är bara att kvaliteten på det s.k. beta-testet var under all kritik och inte verifierade någon väsentlig funktionalitet. Utan sedan när Vimla 2.0 släpptes i skarp drift så upptäckte kunderna massor med buggar som borde upptäckts under betan.
     
    induktion och night77 gillar detta.
  13. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 097
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Då var säkert projektledningen helt tekniskt omotiverad att göra rätt eller bra jobb. Som du kanske vet att man kan aldrig testa ALLT, ju mer man testar desto flera buggar/felaktigheter hittas, men man kan alltid satsa på en liten block och därefter bygga på. Man bör inte lansera en tjänst skarpt utan att först säkerställa grundfunktionalitet och sen i flera sprinter lansera nya funktioner som läggs därefter på. Men Men .. inte alla tekniska projekt lyckas, större projekt som Arbetsförmedlingens hemsida fallerade flera gånger och kostade (oss) massa pengar, så Vimla är inte ensamma om det.
     
  14. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Det där stämmer faktiskt inte, jag har själv inte fått ett enda SMS från Vimla om att byta. Men vissa verkar få det, ingen aning om varför.
     
  15. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 097
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Well .. fick du inte såna SMS men andra fick så jag reagerade på de som har fått det.
     
  16. bluppblupp

    bluppblupp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    162
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256 gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256 gb
    Platta:
    iPad Air 5th Gen
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro 2019
    Jag har fått 8 stycken från den 26e augusti till idag. Två stycken innan dess, sedan var det paus i nån vecka innan raddan med 8 stycken startade. :D
     
    night77 gillar detta.
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vimla väljer ut kunder i omgångar för migrering till Vimla 2.0 och det är när du blir utvald i en sådan omgång som SMS:en startar.

    Din tid kommer säkert ganska snart också... ;)
     
    night77 gillar detta.
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ibland kan det vara bra med en liten spark i ändan för att få något gjort... ;)

    Jag tog en timme och skrev ihop en sammanställning av kvarstående problem/issues i Vimla 2.0 och skickade till journalisten. Nu har han lite att läsa när han vaknar. :)
     
    NiklasO, induktion, pobin och 1 annan gillar detta.
  19. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 097
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Bra jobbat! Jag kör inte själv med Vimla men känner sympati för folk som har problem. Testade Vimla för 2 år sen o redan då tyckte jag inte om pingtiderna på mobildata o därför flyttade jag till Fello.
     
    svenix gillar detta.
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Har man varit ute o rest, dvs roamat, så har Vimla valt att inte skicka SMS, troligtvis pga roaming begränsningarna. Kanske därför du inte fått något SMS