[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 342
    Mottagna gillanden:
    1 644
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Kontaktade Vimla via mail om detta. Fick svar på någon dag så det är ju bra. Något var fel med beloppet så de "fixade" det så att det såg rätt ut. Jag frågade förstås om hur det kunde ändras till 100GB, vi har INTE gjort det. Enligt Vimla så ska vi ha ändrat det via mitt vimla och de sa också att vi skulle undvika att "pilla runt" på "Mitt Vimla > Ändra Abonnemang" i framtiden. Ehm. Är det inte lite själva idén? Att man kan höja och sänka data lite som man vill och behöver? Nåja, vi har aldrig valt 100 i vilket fall. Beloppet på Mitt Vimla ändrades till det rätta. Typ 150. Sen när betalningen dras så drar de 299,99 SEK..... jag orkar inte.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Utöver Vimlas problem med att aktivera SIM-korten har de också problem med att framgångsrikt skicka iväg SIM-korten till att börja med: UPPDATERING för dig som inte ännu fått SIM-kort

    Vimla verkar heller inte ha någon koll på vilka som skickats ett SIM-kort eller ej enligt tråden.

    Informationen ovan har Vimla _endast_ valt att publicera i forumet, så den är osynlig för en majoritet av abonnenterna.

    Det vore minst sagt lämpligt att informera över de sociala nätverken, men de verkar reserverade för marknadsföring.

    Vimlas kommunikationsproblem och oförmåga att förmedla viktig information till sina kunder är lika närvarande idag som vid starten.

    Bristen på information måste leda till att supporten ständigt går på högvarv i onödan. Jag tycker synd om supportpersonalen.
     
    Last edited: 13 dec 2019
    Henrik_A, induktion, svenix och 2 andra gillar detta.
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det där var riktigt dåligt! Jag förstår inte vad som är problemet/en med Vimla, de bör vara mer transparenta men antar att de är underbemmande och har för lite personal så de hinner inte och kan ha hänt att anställda gick i väggen på grund av den höga belastningen. Jag skyller mer på Telenor som inte tar tag i saken och styr skeppet åt rätt håll eller de är kanske icke intresserade? Man borde ställa direkt fråga till Telenor och be de ta ansvar för deras dotterbolag Vimla!
     
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, jag lastar inte support-personalen på Vimla. De har en helt omöjlig arbetssituation och kämpar på för att åtminstone kunna hjälpa så många av kunderna de hinner med.

    Jag befarar också att de är överbelastade och i många fall sjukskrivna eller utbrända. På papperet har Vimla idag 22 personer som jobbar med support.
    We the people - Vimla
    Men man ser aldrig mer än 4-5 olika namn som svarar i forumet eller på sociala media. Det verkar som att en stor del av personalen inte arbetar med support-ärenden. Orsaken till detta kan man bara spekulera i, men jag kan tänka mig att överbelastning/utbrändhet kan vara en orsak.
     
  5. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus

    Några kanske också jobbar med mer tekniska uppgifter så man ser aldrig deras namn på forum eller mejl, vissa kanske jobbar i projekt o därför syns inte heller deras direkt. Kan även hända att några jobbar deltid eller vid behov bara, vem vet.
     
    katho gillar detta.
  6. Putte i Parken

    Putte i Parken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2012
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    157
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro
    ROM:
    Xiaomi MIUI Community. EU Stable
    ROM:
    xiaomi.eu community
    Platta:
    Samsung Tab S9 Plus
    Jag har nu haft Vimla 1 i snart två år och det har fungerat i stort sett felfritt, hade Comviq tidigare och det fungerade varken bättre eller sämre i förhållande till Vimla 1 och mina krav och behov, och jag har inte heller fått ett enda sms om att byta till tvåan vilket jag inte kommer att göra om det ser ut som det gör idag, utan då byter jag direkt till annan operatör när den dagen kommer.
    Men vad jag undrar över är när jag läser här och hos Vimla om alla problem av olika slag som ständigt förekommer, att ingen har gjort en anmälan till PTS????? Själv sitter jag med Vimla 1 tack och lov så jag har ju ingenting att komma med, men ni andra som har tvåan...???? Hade jag suttit fast med tvåan så hade jag skrivit till PST för länge sen.
    PTS är ju de enda som har makt att få Vimla att lyssna och förhoppningsvis förändra sig och sin situation, att Vimla inte lyssnar på sina kunder är ju rätt uppenbart sen lång tid tillbaka, så hela det här beteendet mot sin kunder är ju minst sagt märkligt...
    Ha det.
    P
     
    induktion gillar detta.
  7. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    856
    Mottagna gillanden:
    1 014
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Det är inte deras dotterbolag. Det ÄR Telenor. Alla klagomål borde riktas till det företag man har avtalet med, och det är Telenor. Det är till Telenor kunderna betalar sina räkningar. Telenor har ensamma det fulla ansvaret för alla sina produkter och tjänster!!!!!
     
    katho och night77 gillar detta.
  8. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 342
    Mottagna gillanden:
    1 644
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Dottern fick slut på surf igår. Så jag ökade på det lite idag.
    Hon har inte fått någon mer surf och kan alltså bara surfa i snigelhastighet. Tur att hon har 1.0.

    Får det här när jag klickar på "ändra"
    Screenshot_20191214-205739.jpg


    Bra att de har support på helger. ;)
     
    induktion gillar detta.
  9. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    856
    Mottagna gillanden:
    1 014
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Verkar inte vara mycket som fungerar med Telenors Vimla-abonnemang numera.
     
  10. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Haft mitt Vimla i ca 5 år och aldrig haft några större problem. Skulle säga för de allra flesta så fungerar Vimla minst lika bra som övriga operatörer för att ringa, smsa och surfa.

    Men då Vimla blivit en stor operatör så är det klart att det upplevs att de klagas mer, för de som är nöjda säger ju sällan det.
     
    katho och DanielÖ gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är en sanning med modifikation. Jämför antalet klagomål i den här tråden mot antalet klagomål i tråden för Hallon, Comviq eller Fello.

    Vimla har dessutom en mängd egenheter, som exempelvis oförmågan att visa surfkvoter i samband med månadsskifte. En elementär funktion man tar för givet, men som Vimla misslyckas leverera.

    Det är lite knepigt att jämföra Vimla med andra operatörer eftersom de utan tvekan spelar i en egen liga, men visst har även Vimla nöjda kunder.
     
    Last edited: 15 dec 2019
    jnsson, NiklasO, Cupcakes och 3 andra gillar detta.
  12. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Lite därför jag skrev ringa, smsa och surfa.

    Dvs basen är minst lika bra, sedan att surfen redovisas fel på mitt Vimla pga fördröjningar har ju ingen praktiskt betydelse då den är rätt i nätet vanligen. Störande moment helt klart dock, men samtidigt i helhet så är ju mitt vimla bra mycket bättre än vissa andra operatörer jag testat.

    När det kommer till klagomål i trådar så är min gissning att vimlakunder är mer benägna att klaga då vimla startade som en communityoperatör och därför är det naturligt även att klagomål hamnar i communities.

    Sedan kan man ju undra om faktiskt alla som klagar har Vimla. Tycker flera som klagar tycks ha andra operatörer baserat på signaturerna och det är ju anmärkningsvärt i så fall om det stämmer varför man vill sätta Vimla i blåsväder.
     
    katho, DroidJunkie och Kingson gillar detta.
  13. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Kör du med Vimla 1.0 eller 2.0?
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Utan att ha Vimla så verkar ju en del av problemen just varit med att ringa, SMSa och surfa...
     
    6150, jnsson och KTM gillar detta.
  15. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    856
    Mottagna gillanden:
    1 014
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    De senaste två veckorna har Vimla inte fungerat för alla de som blivit nya kunder och beställt nya SIM-kort, eftersom Vimla tycks ha slarvat bort de flesta korten. Betalningsproblem, fakturor saknas, stora problem med felaktiga debiteringar av SMS.

    Listan kan göras lång. Jag uppmanar dig att läsa på deras forum. Där har blivit så överfullt med desperata och ilskna kunder, och fd sådana, att sidan brakar med jämna mellanrum. Dessutom verkar chatten till kundtjänst helt packat ihop, väntetider på flera timmar sen utkastade.

    Nej Vimla är ingen stor operatör. Det är ingen operatör alls. Det är ett varumärke som Telenor använder på en del av sina abonnemang.

    Telenor är ensamt ansvariga för en katastrofala röran som nu råder på den avdelningen.

    Sammanfattningsvis, nej Vimla är inget trovärdigt alternativ nu.

    Telenor skulle behöva göra något radikalt för att få ordning på kaoset som råder nu.
     
  16. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    1.0, men har en kollega med 2.0 som det tycks fungera lika bra med. Vi reste runt lite i UK i somras och där var roaming väldigt intressant. Ibland fungerade det bättre för han och ibland för mig, men sällan samma samtidigt för oss.

    Hur fungerar 1.0/2.0 för dig?

    Just detta som jag tycker är så tråkigt. Fördomarna mot Vimla är stora, men samtidigt känner jag ingen personligen som har några problem. Utifrån det man läser så är det snarare enskilda problem som sedan lyfts upp till nivåer som att det skulle drabba alla, många gånger av kunder till andra operatörer som inte ens har Vimla vilket jag anser ger en felaktig bild.

    Om Vimla har 500000 kunder och 30 klagar per dag så är det 0.00006% av kunderna.

    Du säger "De senaste två veckorna har Vimla inte fungerat för alla de som blivit nya kunder och beställt nya SIM-kort, eftersom Vimla tycks ha slarvat bort de flesta korten." Vad för belägg har du för det? Vimla har gått ut att sagt att det drabbat vissa enskilda kunder? Du säger alla, så är intressant att höra hur du kommit över den informationen?

    För mig är det ointressant att läsa om enskilda problem som drabbat enskilda kunder hos en så stor operatör som Vimla. Många av Vimlas kunder väljer att skriva av sig i forumet och klart att det framstår som en hel del klagomål. Är ju sällan man skriver hur nöjd man är. Därför tycker jag det är ointressant ut perspektivet hur nöjda folk är. Här har du svart på vitt hur nöjda kunderna är. Vimla har 3:e nöjdaste kunderna bland mobiloperatörerna i Sverige. Detta i en undersökning som släpptes för 2 månader sedan.

    Något kaos råder därmed inte är mitt konstaterade. Visst finns det problem och saker som kan förbättras, men alla operatörer jobbar givetvis med sina problem och att förbättra sina tjänster. Men på dig låter som Vimla är en icke fungerande operatör, vilket är fullständigt fel enligt mig.
     
    Vispen74, katho, maww och 1 annan gillar detta.
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det måste ju dock finnas någon anledning till att det klagas mest på Vimla och inte något av de andra lågprisalternativen. Jag har haft Vimla till och från och det är alltid något som inte fungerat som det ska, visst har det lösts - men så ska det inte vara från början.

    Problem med betalningar, nummerflytt, surf är några saker

    Det är förhållandevis stora problem med Vimla, men med det sagt inte att det krånglar för majoriteten. Men att det krånglar för en större andel Vimla-användare än exempelvis Comviq-användare är ju mer eller mindre ett faktum.
     
    spoling, induktion, KTM och 2 andra gillar detta.
  18. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    856
    Mottagna gillanden:
    1 014
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    @Crown@Crown skrev "Om Vimla har 500000 kunder och 30 klagar per dag så är det 0.00006% av kunderna."

    Extremt osakligt! Telenor redovisar aldrig hur många Vimla-kunder de fortfarande har kvar.

    Om å andra sidan Telenor har 4000 Vimla-kunder kvar nu och 2000 klagar, då blir det plötsligt 50%

    Inte särskilt övertygande argumentering. Jag antar att du jobbar på Telenor eftersom du förvrider var bit av kritik mot en dysfunktionell verksamhet och det kaos som blir följden av det.

    Åter igen, läs Telenors Vimla-forum, så ser du att det är BETYDLIGT fler som är missnöjda med att bli misshandlade som kunder! Passa på och titta också på hur många som skriver att de gett upp och bytt till en fungerande operatör.
     
    Last edited: 16 dec 2019
    spoling, KTM, Rasseman och 1 annan gillar detta.
  19. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Skulle jag gissa så klagas det på Vimla som sagt för att fler av deras användare finns just på forum. Fakta är ju att Vimla har nöjdare kunder än t.ex. Comviq som du nämner. Det kanske är svårt att tro, men hänger man på Vimlas forum och i denna tråd så lever man troligen lite i en bubbla och missar helheten.

    Bara att kika på: http://www.kvalitetsindex.se/wp-content/uploads/2019/10/SKI-Mobiloperatörer-2019.pdf

    Lite samma svar som ovan. Läser man det som skrivs här och i Vimlas forum så lever man lite i en bubbla. Vimla ligger i topp när det kommer till mobiloperatörer som har nöjdast kunder. Dvs problem som uppkommer drabbar långt ifrån alla, alternativt är de av så liten vikt att folk inte bryr sig. Och siffrorna är färska från SKI, medan klagomål här har väl pågått i flera år. Så något stämmer ju inte...

    Jag jobbar inte på Telenor men har varit kund hos Vimla sedan 5 år allt har fungerat och skulle jag sätta betyg på Vimla så hade jag gett 9/10. Sedan får folk tycka vad de vill och sätta 1/10 om de så önskar. Men blir fel när folk gång på gång går in och mer eller mindre sysslar med smutskastning av Vimla eller för den delen vilken mobiloperatör som helst. Tycker Swedroid kan klara sig utan det.

    74,5% av Vimlas kunder är nöjda med Vimla som mobiloperatör och det är fakta som sagt.

    Du får gärna hävda annat, men länka då gärna till trovärdig fakta :) Som t.ex. http://www.kvalitetsindex.se/wp-content/uploads/2019/10/SKI-Mobiloperatörer-2019.pdf så blir diskussionen desto mer givande.
     
    Kingson och DroidJunkie gillar detta.
  20. Mythos

    Mythos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch4
    Hur kommer det sig att man inte byter till valfri annan operatör om man nu är så missnöjd med Vimla? Jag ställer frågan för att jag är genuint nyfiken på svaret.
     
    katho, Crown och DroidJunkie gillar detta.