1. Fello: Dubbel Surf så länge du är kund hos oss!
    Stäng notis
  2. Registrera ett konto och bli del av Sveriges förmodligen trevligaste och mest hjälpsamma community.
    Stäng notis

Vimla-tråden

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. ASR

    ASR Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 142
    Mottagna gillanden:
    538
    Telefon:
    Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S9
    Hur länge kan man ignorera 2.0 tror ni?
     
  2. stelin

    stelin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    147
    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Lenovo P2
    Platta:
    Samsung Tab4
    ROM:
    Lineage-17.1-20200124
    Den 30Juni om dom håller sin deadline denna gången, men den har ju flyttats fram 6mån förut så du kan nog kolla statusen efter midsommar och ta ett nytt beslut då.

     
  3. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    668
    Mottagna gillanden:
    565
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Bytte sim till vimla 2.0 och upptäckte att SMS leveransrapport inte fungerar.
    Skrev i vimla forum om detta och fick som svar:

    "På Vimla 2.0 har vi valt att inte tillhandahålla leveransrapporter eftersom vi tycker de är missvisande: de visar endast att meddelandet har kommit till mottagarens nätverk och inte till själva mottagaren. Därför finns det inget stöd för leveransrapport för närvarande och vi har inget planerat för framtiden just nu."

    Jag gjorde då en test mellan 2 mobiler i Telenor nätet:

    1. mobil A skickar ett SMS till mobil B som är avstängd. -> mobil A får rapport om att meddelande inte kunde levereras, med försöker senare.
    2. mobil B slås på 5 minuter senare. -> mobil B får det skickade SMS och mobil A får ett meddelande om att SMS har levererats.

    Resultatet ger inget stöd för det svaret/påstående jag fick av vimla.
     
    induktion gillar detta.
  4. stelin

    stelin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    147
    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Lenovo P2
    Platta:
    Samsung Tab4
    ROM:
    Lineage-17.1-20200124
    Detta är något som diskuterats länge och väl i många forumtrådar, Vimla har rört ihop det rejält om hur hur dom olika leveransbeskeden fungerar och trots dom blivit informerade av flera om hur det verkligen fungerar vägrar dom inse att dom har fel i sina påstående.

    Är du i behov av leveransbesked eller sms levererade med rätt tidsangivelse så är mitt råd att byta operatör, Det är samma svar Vimla råder dom kunder som behöver detta att göra, för det är inget dom tänker stödja. Deras svar om att det inte är tillförlitligt, har nog gissningsvis mer att göra om att dom inte kan få det fungera tillförlitligt i sitt moln lösning.

     
    Clearminded, induktion och NiklasO gillar detta.
  5. FRS05

    FRS05 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Det tycks vara svårt för vissa att förstå att Vimla är ett lågbudget telefonibolag. Många tycks även tro att när man går till Biltema/Jula/Bauhaus att man ska få bra byggråd eller fakta kring produkter. Det är inte dessa lågprisladors roll på marknaden utan det är billiga produkter, likt Vimla och billiga abonnemang.

    Det går inte att förvänta sig att där ska vara ett chatt utan någon kö eller ett forum där det alltid sitter massa folk. Det är helt enkelt inte deras affärside.
     
    DroidJunkie och katho gillar detta.
  6. katho

    katho Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    3 303
    Mottagna gillanden:
    1 907

    MINA ENHETER

    Typ så, bara att rösta med plånboken om man inte tycker det passar, har problem osv. Gnäll kommer man inte långt med.

    Hade jag haft problem så hade jag bytt, tar en minut att göra.
     
    FRS05 gillar detta.
  7. stelin

    stelin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    147
    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Lenovo P2
    Platta:
    Samsung Tab4
    ROM:
    Lineage-17.1-20200124
    Det där är ju något Vimla har sig själv en hel del att skylla, dom byggde ju upp hela sin hype kring ett forum med stark community bas och lanserar sen ett nytt abonnemang som ingen efterfrågat, som dom påstår ska vara bättre och spammar kunderna med du måste byta snart stängs det gamla, påstående om bättre användare upplevelser, det är inte så konstigt att det skapar debatt när det sen saknas tidigare funktioner och roaming inte är i närheten lika bra fortfarande.

     
    induktion, svenix och KTM gillar detta.
  8. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 514
    Mottagna gillanden:
    622
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy A51

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy A51
    ROM:
    Stock ROM
    Info:
    One UI 2.0
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Tar ungefär en vecka att byta.
     
    induktion och stelin gillar detta.
  9. katho

    katho Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    3 303
    Mottagna gillanden:
    1 907

    MINA ENHETER

    Arbetsinsatsen för användaren, några klick på nya operatörens hemsida tar nån minut.
     
  10. svenix

    svenix Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    2 254
    Mottagna gillanden:
    2 474
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    LG G7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    LG G7
    Platta:
    Samsung Note 8.0
    Skillnaden mellan Vimla och andra lågprisoperatörer är Vimlas marknadsföring där de försöker framställa Vimla som något utöver andra mobiloperatörer. Att Vimla ska bjuda på tjänster och finesser som andra operatörer inte har.

    Det är klart att kunderna blir besvikna då när de upptäcker att inte ens basfunktionaliteten fungerar på Vimla. Kontrasten blir helt enkelt för stor mellan vad Vimla utlovar och vad Vimla uppfyller i verkligheten.

    Därav all debatt och all besvikelse kring Vimla.
     
    Clearminded, induktion, jnsson och 1 annan gillar detta.
  11. svenix

    svenix Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    2 254
    Mottagna gillanden:
    2 474
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    LG G7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    LG G7
    Platta:
    Samsung Note 8.0
    Jag börjar misstänka att anledningen till att tipsrabatterna dröjer ovanligt länge denna månad är att Vimla har strul med betalsystemen (igen). Många kunder skriver i Vimlas forum och undrar varför deras månadsavgift inte blivit dragen ännu. Vimla har i svaren antytt att det är störningar eller problem med betalningarna denna månad.

    Så den omläggning av betalningarna som förberetts/väntats på i tre år och som slutligen genomfördes i oktober är tydligen fortfarande inte helt fungerande.
     
    induktion gillar detta.
  12. Asawi

    Asawi Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    2 805
    Mottagna gillanden:
    2 090
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2
    Telefon 2:
    Xiaomi Redmi Note 6 Pro
    Platta:
    Samsung Note 2014
    Tror detsamma. Ikväll kom rabatterna på plas i alla fall.
    Själv har jag dessbättre ine drabbats av några problem vad gäller vare sig telefon/surf-funktionen hos Vimla eller mina betalningar och så länge det varar stannar jag kvar.
    Ska bli intressant att se hur det går med det mystiska avbrottet i surffunktion som en del verkar råka ut för efter utlandsvistelse. Har inte uppfattat någon förklaring från Vimla (men har inte järnkoll på forumet).
     
    katho och svenix gillar detta.
  13. svenix

    svenix Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    2 254
    Mottagna gillanden:
    2 474
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    LG G7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    LG G7
    Platta:
    Samsung Note 8.0
    Vimla har inte gett någon förklaring vad jag kunnat se. Men det verkar som att de måste manuellt gå in och göra någon reset på abonnemangen som drabbas. Liksom de gör vid div. andra skumma fel som att surf inte kommer igång efter månadskifte för dem som kört slut på surfen. Eller att abonnemang inte automatiskt kommer igång efter betalning om de varit stängda p.g.a. utebliven betalning.
     
    bernard gillar detta.
  14. katho

    katho Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    3 303
    Mottagna gillanden:
    1 907

    MINA ENHETER

    Är det 2.0-användare? Reser väldigt mycket och har aldrig haft problem med roaming eller problem när jag kommit tillbaka till Sverige.
     
  15. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 514
    Mottagna gillanden:
    622
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy A51

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy A51
    ROM:
    Stock ROM
    Info:
    One UI 2.0
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Det var förresten inte bara en allmän känsla av att Vimla kan krångla som gjorde att jag nu byter. Jag ska resa utanför EU i mars och hörde att Vimla 2.0 har problem i flera länder.
     
    induktion och svenix gillar detta.
  16. ASR

    ASR Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 142
    Mottagna gillanden:
    538
    Telefon:
    Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S9
    Jo det är är lite tveksam till att byta och försöker dra ut på det så mycket som jag kan. Eventuellt så byter jag operatör helt enkelt.
     
  17. Kingson

    Kingson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    877
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Vimla - Telia - Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Telia - Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 10+
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Jag kan ju inte byta eftersom jag har det gratis :) Vore ju korkat!
    Men jag har då andra sidan inga problem eller driftstörningar med mitt vimla. Är helnöjd än så länge.
    Men har fastpris med no limit ifrån Telia ifrån ena jobbet och tele2 ifrån andra jobbet så what ever :D
     
  18. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    2 342
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Det Vimla påstår om leveransrapporter är helt enkelt inte sant. De fortsätter att mata samma info trots att jag och andra har påpekat att de har fel. Nu börjar jag känna att de vilseleder eller ljuger medvetet.

    Frågan är om det kommer en leveransrapport till andra operatörer om de skickar SMS till någon som har Vimla 2.0? Hmm.
     
    induktion och stelin gillar detta.
  19. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    2 342
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 6T
  20. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    507
    Mottagna gillanden:
    386
    Clearminded, induktion och jnsson gillar detta.