[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 657
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Blir ändå lite imponerad.:o:cool::mad:
    Screenshot_20200311-204145_Messages.jpg
    20200312_044032.jpg
     

    Bifogade filer:

    night77 gillar detta.
  2. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    856
    Mottagna gillanden:
    1 014
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    "OBS! Byten till 2.0 inatt har fastnat. Vi kommer att uppdatera här när det är löst: OBS! Byten till 2.0 inatt har fastnat!"

    Vimla måste väl ändå vara världens mest förtroendegivande verksamhet, eller...?

    Skulle vara väldigt intressant att veta hur många Vimla-kunder Telenor har kvar efter månadens slut.
     
    Kingson, Clearminded, katho och 1 annan gillar detta.
  3. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    DroidJunkie gillar detta.
  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 657
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Nej, det är inte löst.
    Screenshot_20200312-114928_Call settings.jpg
     
    stelin, svenix och KTM gillar detta.
  5. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    3 081

    MINA ENHETER

    För 39 minuter sedan: Korrigering: Jag kom med goda nyheter lite för snabbt, ber om ursäkt för det! 30 byten ligger fortfarande fast! Ligger ditt gamla SIM-kortsnummer kvar på Mitt Vimla under inställningar är du en av dessa.

    Tekniker sitter nu och knackar igenom dessa manuellt, ska vara löst inom några minuter så en omstart om 30 minuter ska göra susen!
     
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Meningslöst är det väl inte att påtala att det har varit problem även om dessa nu skulle vara lösta. Antalet problem och hur ofta de inträffar är ju en god indikator på om operatören kan anses tillförlitlig eller inte.

    Det är också bara 17 dagar sedan Vimla hade ett liknande problem med konverteringarna så felet idag kan anses ha högt allmänintresse.
     
    Clearminded gillar detta.
  7. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    856
    Mottagna gillanden:
    1 014
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Inte alls!!! Det visar ju att man inte kan lite på Telenors Vimla 2.0 än. Tekniker måster ju ÅTER IGEN sitta och manuellt knacka, inte lösningar, och inte bara detta problem.

    Vad kan man tänkas ha för intresse av att gömma alla deras problem?
    Kanske kan man hjälpa nån som ev. tänkt låta sig luras av Vimla.
     
    Clearminded och svenix gillar detta.
  8. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    856
    Mottagna gillanden:
    1 014
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Njä... du tog visst i för mycket där...

    Ett axplock från Vimlas forum de sensate minuterna:

    Asså vad är det här?! Det funkar fortfarande inte och jag är utan en fungerande mobil. Riktigt dåligt hanterat det här..

    och

    Hej! Mitt nya sim kort fungerar fortfarande inte!!
     
    svenix gillar detta.
  9. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Dom postade det i alla fall under driftinfo denna gång, och inte i några blandade dåligt namngivna forum trådar
     
    bernard och svenix gillar detta.
  10. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Som sagt, skrämmande.

    Väntar till tvångsmigreringen.
     
    katho och bernard gillar detta.
  11. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 657
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Hoppas det går bättre för dig än för mig. Mitt funkar fortfarande inte. :D
     
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Har du provat allt som Vimla supporten brukar rekommendera? Starta om mobilen utan SIM-kort, sedan sätta i SIM-kortet och starta om mobilen igen en eller flera gånger. Prova att slå av och på flygplansläget upp till tio gånger.

    Det låter löjligt men i vissa fall tycks det ha hjälpt efter vad jag läst i Vimlas forum. Annars återstår väl bara att försöka nå Vimla supporten på måndag...
     
    induktion och stelin gillar detta.
  13. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 657
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    hehe, ja gissa om jag har, två olika telefoner också. :D
    På måndag har jag inte Vimla längre. <3
     
    induktion, stelin och svenix gillar detta.
  14. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Det är konstigt att Vimla 2 funkar bra för vissa och andra har problem med det från dag 1, kanske använder dom inte några av problem funktionerna det nya har.
     
  15. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 657
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Funkar säkert bra när Vimla lyckas med migreringen. Flertalet gånger har man inte lyckats, som nu t.ex.
     
  16. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Menar mer dom funktioner som inte stöds eller fungerar som tex sms leveransbesked, om mobilen är avstängd får du ingen notis om missat samtal, kan själv inte vidarekoppla samtal vid upptaget eller vid ej svar.

    Troligen är det många som inte använder något av dessa funktioner och dom har då heller inga problem.
     
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det finns väl ett antal olika bitar i Vimlas problem med Vimla 2.0.

    Dels som du säger skiljer sig upplevelsen beroende på vad kunden har för behov och vilka tjänster kunden vill ha och använder.

    Sedan kan man tänka sig olika tekniska aspekter som att minnesareor behöver utökas i olika programdelar när antalet abonnenter växer. Följer inte mjukvaruutvecklarna med där och ständigt kollar av systemresurserna så riskerar man att problem uppstår. Det kan också förklara varför de tidigaste Vimla 2.0 abonnenterna verkar ha mindre problem än de som byter över nu.

    Slutligen har man Vimlas allmänna klantighet och oförmåga att organisera och strukturera arbetet på ett vettigt sätt som gör att det blir en massa manuella missar i hanteringen. Den "mänskliga faktorn".
     
    Herrputte, katho, induktion och 1 annan gillar detta.
  18. SwedishBadger

    SwedishBadger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Jag har suttit med Vimla 2.0 sen det kom, enda gången jag svurit var ju när hela Telenors nät låg nere och det hade ju inget med 2.0 att göra.

    Det är budget men jag kan ringa, smsa, mmsa, surfa och ge gångerna jag varit utomlands med 2.0 har det också fungerat ypperligt. Men man blir lite mörkrädd när man kollar tråden här och även deras egna forum då jag lyft in totalt nio personer till Vimla. Dock har jag inte hört ett klagomål från dem heller men min rekommendation har alltid varit att vänta så länge som möjligt med bytet med tanke på vad jag läst men inte själv upplevt.

    Nu gick jag dock och skaffade ett avtal hos Comviq men jag har kvar mitt Vimla också än så länge.
     
    Herrputte, katho, stelin och 2 andra gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 690
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Screenshot_20200318-125757.png

    Det är märkligt att det fortsätter vara ett problem

    Vimla tycks stå helt handfallna, så de som byter till 2.0 får helt enkelt leva med vetskapen att man behöver en backup/meddela vänner och bekanta i samband med skiftet för säkerhets skull.

    "Eventuell radiotysnad de närmaste dagarna, önska mig lycka till"

    Även om man avvaktar verkar ingen lösning vara i sikte. Frekvensen av rapporter avtar inte.

    Det är dessutom särskilt allvarligt i dessa tider. Kan inte Vimla hantera 2.0 bör de upphöra med migreringar. Är rentav oansvarigt att fortsätta.
     
    Last edited: 18 mar 2020
    Herrputte, Clearminded, induktion och 4 andra gillar detta.
  20. johanho

    johanho Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    89
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Min fru bytte till vimla 2.0-simkortet för ett par veckor sedan och det har fungerat problemfritt.

    Då jag själv blev ny kund hos Vimla efter Tele2s senaste prishöjning så kör jag fortfarande på Vimla 1.0. Så länge själva transitionen till 2.0 går smidigt kommer jag inte störa mig på att t.ex. leveransrapporter på SMS inte stöds. Minns knappt när jag skickade ett SMS senast :)