[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    576
    Mottagna gillanden:
    963

    MINA ENHETER

    Det står HD under samtalet på OnePlus. Vimla till Telia ger HD Voice, detsamma gäller Vimla till Tele2. Dessa har jag precis testat.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag hör stor skillnad när jag ringer inom Tele2 nätet, alltså den jag ringer har också Tele2 och när jag ringer till andra operatörer, så enligt mig är det bara HD inom samma operatör.
     
  3. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    576
    Mottagna gillanden:
    963

    MINA ENHETER

    Svårt för mig att testa eftersom jag inte kommer på någon annan som har Vimla eller Telenor, men då undrar jag vad HD-symbolen under samtalet betyder? Betyder inte det att det är HD Voice?
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det borde den göra. Min telefons mjukvara visar ingen HD ikon, så jag kan inte svara på hur den visas, men när jag körde med OnePlus 3 (och stock OxygenOS) mjukvara, så visade den iallafall HD bara när jag ringde inom samma operatör som jag har (i mitt fall Tele2)
     
  5. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a
    Telefon 2:
    Asus Zenfone 8
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Telia och Telenor delar inget alls, nånstans.
     
  6. Putte i Parken

    Putte i Parken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2012
    Inlägg:
    351
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro
    ROM:
    Xiaomi MIUI Community. EU Stable
    ROM:
    xiaomi.eu community
    Platta:
    Samsung Tab S9 Plus

    Lättvindigt? Nej det är en fullt medveten handling av mig, och som jag skrev så håller jag noga koll på vad som händer genom att nästan dagligen gå in på "mina sidor" hos Vimla för att se vad som händer och om något skall hända hos Vimla. Vid närmare koll så är det nog närmare tre månader som jag beställde ett simkort för byte, har vid två tillfällen skrivit och frågat vad som händer egentligen och vart simkortet tagit vägen, men ointresset verkar vara större från Vimlas sida än från "mitt håll" då svar uteblivit. Sen har jag även försett mig med ett simkort från Halebop som backup inför bytet när det nu blir någon gång i framtiden, så jag ser nog framtiden an med tillförsikt trots allt...
     
    KTM gillar detta.
  7. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Helt plötsligt så sitter alla i samma båt och ror åt olika håll :)
    Jag sitter med 2 stycken iPhone 11 pro max. Har bytt plats på simkorten mellan dom 4 gånger nu (enbart för att konstatera detta med samtalsljudet). En är privat och en är jobbets. Privat vimla 2.0 jobbet tele2 ftg. Alltså det går fasen inte att jämföra vilken skillnad det är på samtalsljudet. Är som natt å dag... För jäkligt att vimla inte har stöd för detta!
     
    KTM gillar detta.
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Lite annorlunda besked idag från Vimla om slutdatum för Vimla 1.0. Jag har en känsla av att man kan få olika besked beroende på vem man pratar med på Vimla.

    Ett besked som gavs idag var i alla fall: "Vi har inget klarlagt slutdatum på när sista dagen för sim-kortbyte är." Vilket står i kontrast till de SMS som Vimla skickade ut för inte så länge sedan.

    Men som vanligt misstänker jag att Vimla har ingen plan utan det är mera slumpen och dagsformen som avgör vad som händer på Vimla. Eller inte händer som det oftast blir... ;)

    Inget är som väntans tider...
     
    induktion, stelin och KTM gillar detta.
  9. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    576
    Mottagna gillanden:
    963

    MINA ENHETER

    Räknar med att det inte blir någon tvångsmigrering den här sommaren, Vimla kommer säkert skylla förseningen på covid-19.
     
    stelin och Kingson gillar detta.
  10. Putte i Parken

    Putte i Parken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2012
    Inlägg:
    351
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro
    ROM:
    Xiaomi MIUI Community. EU Stable
    ROM:
    xiaomi.eu community
    Platta:
    Samsung Tab S9 Plus
    Fick mail idag på em från Vimla angående mitt sedan drygt två månader beställda Vimla 2 simkort, citat "Vi har inget klarlagt slutdatum på när sista dagen för sim-kortbyte är".
     
    Ping gillar detta.
  11. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Det blir inte bättre av att en del av supporten förfarande efter 1+ år att envisas med orden "inom kort" eller "snart".

    2020-05-12 23-19-30.png
     
    svenix gillar detta.
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    "Snart" är ju ett väldigt uttjatat Vimla-begrepp. Allting kommer "snart". E-sim, e-faktura, VoLTE, flera nummer på samma konto, extra-SIM, you name it...

    Det är bara det att efter +3 år har det fortfarande inte hänt något i verkligheten men Vimla fortsätter mässa om att det kommer "snart".
     
    KTM, induktion och katho gillar detta.
  13. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Den som väntar på något gott... :D
     
    svenix gillar detta.
  14. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Väntar alltid för länge med Vimla...
     
    induktion och svenix gillar detta.
  15. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    .. kommer få det "snart"
     
    svenix gillar detta.
  16. indurain

    indurain Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Till slut måste väl Vimla komma till ett läge för att fånga upp alla eftersläntrare som inte vill byta till 2,0. Det kan ju vara de som medvetet vägrar eller filtrerat bort viktiga SMS.

    Tillslut kommer väl Vimla skicka ut nya 2.0 kort vare sig man vill eller inte med datum och tid för byte av SIM-kort för dem som inte frivilligt byter.
    Vimla kan ju inte bara inaktivera 1.0 korten.


    // Indurain
     
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, så blir det troligen.
     
    stelin gillar detta.
  18. ErikQ

    ErikQ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag är själv inne på att köra wifog för sekundära enheter, skulle du säga att Vimla är bättre? Blir inte klok på dessa jämförelsesidor :eek:
     
  19. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Det var väl du som lade upp en pedagogisk youtube-video där du visade problemet med att skicka foton över Imessage, som blev i dålig kvalitet över 3G, vilket blev ett ärende för Apples tekniker i Kalifornien?
    Kan du inte göra en liknande video, där du visar samtalskvaliteten med och utan HD Voice på dina telefoner? Om du har tid över någon dag framöver, kanske i helgen :-) Har ingen aning om hur bra/dåligt ljudet är, har aldrig märkt någon sådan skillnad, så skulle vilja höra med mina egna öron.

    Hur som helst, oavsett om du orkar fixa en sådan video, förtydliga gärna om du anser att du får bättre ljud även mellan OLIKA operatörer. När HD Voice var nytt för några år sedan skrevs det på många ställen på nätet att det endast funkade inom samma operatör, men att stöd för flera operatörer kunde komma framöver. Telia verkar iaf inte ha lanserat något sådant stöd för HD Voice till andra operatörer ännu. Oklart med övriga operatörer. Men du menar att Telenor (Vimla 1.0) till Tele2 (och omvänt antar jag) ger märkbart bättre kvalitet (...än med Telenor/Vimla 2.0 till Tele2)?
     
    Kingson och Henrik_A gillar detta.
  20. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    @N6290@N6290 Ja, tanken är god, men tyvärr så blir det nog inte lika bra, man måste höra det, det är en upplevelse.

    Tänk dig Vimla 1.0 med hd-voice = Burmester B100 Loudspeaker - Hificonsult.se

    Vimla 2.0 utan hd-voice = Klockradio med inbyggd termometer

    Och även om man skulle göra en exemplarisk video på detta med 10 personer som alla reagerar på det försämrade ljudet med 2.0 så tror jag ändå att det är bortkastad tid. Då Vimla´s kundtjänst har tappat det helt. Dom verkar ha extremt dåligt samarbete. Kundtjänsten har inget bra samarbete/kontakt med teknikerna/utvecklarna av 2.0 Jag mailar deras kundtjänst, flera gånger, och frågar om när det kommer hd-voice, får svaret att det ska komma men oklart om det kommer i år har någon svarat, En annan svarar att dom inte har någon aning men att 2.0 ständigt utvecklas. Två andra har svarat att dom jobbar på att få igång VoLTE först av allt. Bara det att man får 4 olika svar på samma fråga under loppet av 10 dagar säger ju en del hur dåligt det fungerar bakom dörrarna hos vimla. Försöka ta något med Vimlas kundtjänst är som att ta en diskussion med en teflonstekpanna, det bara rinner av!

    Från det ena till det andra: Jo Apple tog det seriöst med videon. Dom har fått in många felrapporter på detta. Verkar vara som jag har uppfattat det bara gälla dom nyare iPhone lurarna. Men how ever dom har koll på det och det kommer att komma en lösning eller inställning som åtgärdar detta.

    Bra med Video som beskriver problemet. Då kan ju inte kundtjänsten som är trött på sitt jobb bara lalla vidare å hävda att problemet inte finns eller ligger hos någon annan.

    Bäst va ju när jag köpte en Sony Xperia för några år sedan hos 3 Sverige med 24 månaders bindningstid. Frågade i butiken om det funkade bra med 3 parts samtal med detta abonnemanget, fick svaret JA. Det gör det om alla har 3 som operatör, men har en person Telia och en annan Tele2 eller Telenor så kommer det ett mycket irriterande PIP var 15 sekund. (lag grej ifrån Amerikansk standard) Så jag beskrev problemet med några videos, Så ärendet blev upptrappat till "Second Line" Supporten hos 3 Sverige, då jag skällde ut den vanliga supporten som hävdade att detta problemet låg i telefonen. Dom ringer upp mig från second line, självklart så säger den proffsiga killen där att problemet ligger i deras nät och förklarar att deras nät är SKIT och att det är inte anpassat för Sverige utan det är kopierade settings ifrån Amerika. Solklart att felet ligger i vårat nät osv. - Jag råkade spela in samtalet. Cirka 5 minuter efter samtalet så låg det på YouTube. Länkade samtalet med ärendenummer och spammade det på ett 20 tal inlägg på deras Facebook sida. Tog mindre än 1 timme "på kvällen" så ringde en chef upp mig. Och sade att om jag plockar ner det samtalet och raderar det så tar dom bort bindningstiden som va på 15 månader kvar och jag kan behålla telefonen och får inga mer fakturor, jag behöver inte heller betala av telefonen. Så jag kan byta till valfri operatör imorgon... :D Låter som att jag är en riktigt dramaprincessa, men detta va blodigt allvar, spelade ju GTA V online på ps3 med polarna, gick inte att köra 3 parts samtal utan att dom fick hörselskador pga 3 Sverige. Så kan man ju inte ha det. Hittade klippen btw...


    View: https://youtu.be/TAzprjqUY-s



    View: https://youtu.be/jUtprt5gSHE



    View: https://youtu.be/-zWSdSaO6Kc



    View: https://youtu.be/q37vURgeqYE
     
    stelin, N6290 och svenix gillar detta.