Diskussion: Vimla - var slutar resan?

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av svenix, 18 nov 2018.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Sällan har väl något företag skapat så många frågetecken som mobiloperatören Vimla?
    Har de någon plan? Vad är i så fall planen? Åstadkommer de något? Hur lång tid tar det egentligen?

    Frågetecknen hopas alltmer och svaren uteblir i hög utsträckning. Det är verkligen svårt att få ett grepp om Vimla och förstå vad deras vision är och hur de ska kunna nå den. Visionen tycks dessutom ändras kontinuerligt under resans gång. Måhända är det så enkelt att det inte finns någon plan bakom Vimlas agerande och att det är slumpen och tillfälligheter som styr företaget? Den allt överskuggande frågan är varför och hur länge Telenor som ägare kommer att låta Vimlas skadskjutna flaxande pågå?

    Vimla startades av Telenor förmodligen som ett svar på de andra stora teleoperatörernas lågprisalternativ. Tele2 har Comviq, Tre har Hallon och Telia har Halebop. Alternativa varumärken som kostar mindre än premiumvarumärkena och erbjuder enklare support. Kort sagt, Vimla var troligen avsett att bli Telenors lågpris-alternativ.

    Vimla började sin resa som en alternativ operatör med ett mänskligt anslag och ambitionen att bli en communitydriven operatör. Man ville involvera kunderna och kallade dem för medlemmar. Medlemmarna skulle tillåtas att påverka Vimla och Vimla skulle i relativt hög grad styras av medlemmarnas önskemål. Följdaktligen var dialogen med medlemmarna viktig för Vimla och ett forum startades. Forumet tjänade två syften för Vimla: Dels var det en kontaktkanal gentemot medlemmarna och en möjlighet att diskutera Vimlas tjänster och hur de uppfattades av medlemmarna samt att medlemmarna genom sina önskemål skulle kunna påverka Vimlas tjänster. Det andra syftet med forumet var att medlemmar skulle kunna hjälpa varandra med svar på olika frågor och på så vis delvis avlasta Vimlas support från en del frågor.

    Inledningsvis fungerade detta ganska bra. Dialogen i forumet var positiv och Vimla verkade ta till sig många av de synpunkter och förslag som kom från medlemmarna. Eftersom Vimla inte hade så många anställda var det ofta personer som var direkt involverade i beslutsfattande som representerade Vimla i forumet och det kunde ges snabb respons på huruvida ett förslag bedömdes som genomförbart och om Vimla hade för avsikt att förverkliga det. Som medlem upplevde man då att Vimla verkligen lyssnade och tog till sig av medlemmarnas åsikter och förväntningarna på Vimla steg.

    Tiden gick och efter något år bestämde Vimla att forumet skulle göras om. Det var utlovat ett snabbt byte av forumprogramvara och ett avbrott på högst några dagar. I verkligheten låg forumet nere över en månad innan det slutligen kom upp igen och under tiden lämnade Vimla ingen information. Det var en första försmak av de långa perioder av ovisshet och informationslöshet som sedan kommit att prägla allt vad Vimla företar sig. När det nya forumet väl kom upp verkade det som att Vimla helt tappat lusten att driva det. De tidigare så livliga diskussionerna där Vimla gärna deltagit ekade nu tomma och utan deltagande från Vimlas sida.

    Under de kommande åren minskade Vimla kontakten med medlemmarna alltmer. Forumet lämnades övergivet av Vimla och de förbättringar och förändringar som Vimla tidigare utlovat sköts på framtiden eller uteblev. Vimla började istället göra förändringar efter eget huvud och utan att samråda med medlemmarna. Vissa tidigare löften från Vimlas sida bröts som att sparad surf skulle gälla för evigt. Under de senaste två, tre åren har i princip inga av Vimlas utfärdade löften till medlemmarna infriats och idag verkar Vimla ha bestämt sig för att självstyre är bäst och att det är onödigt att kommunicera med kunderna. Officiellt vill Vimla dock gärna fortfarande ge sken av att vara en communitydriven operatör men i praktiken gör Vimla som de vill utan att rådgöra med kunderna.

    Den stora avgrunden mellan Vimlas himlastormande ambitioner och den reella verkligheten träder allt tydligare fram. Vimla verkar leva i sin egen fantasivärld där allt är rosaskimrande och perfekt medan kunderna får nöja sig med en haltande miljö full av provisorier. Vimla har ständigt nya projekt på gång, det ena mer ambitiöst och fantasifullt än det andra. Problemet är bara att inget av projekten någonsin blir slutfört utan i bästa fall åstadkommer man ett provisorium i väntan på något annat. Oftast resulterar projekten inte i något annat än en oändlig väntan. Eftersom Vimla slutat att lämna information om tidplaner och progress för pågående projekt så lämnas kunderna i total ovisshet.

    Så vart är då Vimla på väg? Vimla lämnar som sagt praktiskt taget ingen information själva utan fältet är vidöppet för antaganden och gissningar.

    Vilka förutsättningar finns? Vimla ägs av Telenor och förmodligen styr Telenor budgeten. Vimla var troligen avsett att bli ett lågprisalternativ och har därmed sannolikt små marginaler och en begränsad budget att röra sig med. Förutsättningarna att utveckla något eget stort och dyrt projekt borde alltså inte finnas.

    Vad gör då Vimla? Vimla ger sig på något av det mest komplicerade och dyrbara en teleoperatör kan göra, nämligen att bygga en egen plattform. Att sätta upp egna servar som ska styra kundernas tjänster och trafiken i nätet. Vimla verkar göra allt för att kasta loss från Telenors stora och beprövade plattform för att istället bygga ett eget system av tveksam kvalitet. Verkar detta vettigt och som en bra sak att göra för en lågprisoperatör med begränsad budget? Naturligtvis kräver en sån sak som att bygga en egen plattform stora resurser av kompetens och utveckling. Resurser som Vimla inte har och därför går det långsamt och resultatet blir haltande.

    Hade det inte varit naturligare och bättre för en lågprisoperatör att minska kostnader genom att fortsätta utnyttja moderbolagets etablerade plattform som alla andra lågprisoperatörer gör? Varför detta storhetsvansinne att försöka utveckla något eget?

    Och vart leder den inslagna vägen för Vimla? Vimla ägs trots allt av Telenor och något annat verkar inte aktuellt. Om nu Vimla mot förmodan och med små resurser ändå skulle lyckas utveckla en fantastisk plattform med tjänster som överglänser Telenors, är det då troligt att Telenor skulle låta Vimla hållas? Skulle Telenor acceptera att lågprismärket överglänser Telenors egna tjänster? Troligen inte, Vimla startades ju för att vara lågprisalternativet.

    Så denna uppenbara skillnad i målbild mellan vad Vimla drömmer om och de faktiska förutsättningarna för Vimla att kunna förverkliga något är förmodligen förklaringen till varför allt går så långsamt på Vimla och varför det aldrig kommer ut något mer än provisorier och halvmesyrer från Vimlas sida. Vimlas ledning verkar med förlov sagt vara mer än tillåtet verklighetsfrämmande.

    Därmed har vi läget idag. Vimlas ledning strävar efter himlen och Vimlas kunder får leva med ständiga provisorier. De ekonomiska resurserna och den erforderliga kompetensen för Vimla att förverkliga sina drömmar verkar inte finnas. Vad som väntar i framtiden för Vimlas kunder är nästan omöjligt att förutspå. Ska Vimla lyckas mot alla odds? Och i så fall hur många år tar det innan drömmen blir verklighet? Eller kommer hela projekt Vimla att krashlanda?

    Dramat rullar på kontinuerligt...
     
    jox999, RKXYZ, Najtprowler och 6 andra gillar detta.
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ovanstående är ett kåseri/sammanfattning/spekulation om fenomenet Vimla. Jag har som kund/medlem i Vimla följt bolaget sedan sommaren 2015. Under dessa år har jag gjort ett antal iakttagelser om Vimla och blivit mer och mer förvånad.

    Fenomenet Vimla som jag ser det liknar inget annat och verkar inte följa normala regler för företag. Vimla verkar ha en ovanlig övertro på sin egen förmåga och man undrar hur långt den kommer att räcka.

    Åsikterna är naturligtvis endast mina och det står fritt att tycka annorlunda om man vill det.
     
    Frisell och induktion gillar detta.
  3. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 251
    Mottagna gillanden:
    1 703
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Själv tycker jag det händer lite väl för mycket med Vimla, de gör för mycket saker samtidigt och kan helt enkelt inte leverera eftersom de är helt underbemannade gentemot vad de vill åstadkomma.

    Däremot har jag varit kund sedan 2014 och har inte haft allt för många/stora driftavbrott som påverkat mig. De flesta användare vill bara ha ett billigt abonnemang som de kan ringa/sms:a och surfa med och struntar nog i hela communitybiten. Alla jag har rekommenderat Vimla är iallafall sådana användare :)
     
    svenix gillar detta.
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag tror de stora antalet inte har haft något problem med vimla, det är lätt att få an onyanserad bild i trådarna då de som inte har någon kritik inte direkt gör sina röster hörda. Jag personligen har inte direkt haft några problem med tjänsten. Klarna har varit lite sega med att dra betalningen, går heller inte betala fakturan i förskott.

    Visst har vimla blivit sämre men jag tror de behöver mer pengar i kassan för att sedan kunna erbjuda ett bättre "mellan" abbonemang igen. Men tack vare men kan uppgradera och nedgradera abbonemang och behålla potten kan man fortfarande komma runt de genom att betala mer en viss månad för att sedan gå ner till lägre månads betalning och leva på potten.

    Jag har inte något problem med grundläggande funktionalitet med telefoni, surf, och sms/mms.
    Det enda problemet jag har att vissa stora butiker med plåttak så som ica och XXL där tappar jag täkningen medsan telia verkar ha täkning här, jag vet inte vad det är men antar dessa plåt tak har negativ inverkan på signalen men det är ändå skumt.

    Jag hoppas de kommer se över abbonemangen nästa år igen. Hade det inte varit för tipsrabbeterna hade steget i mitt fall varit närmare att byta operatör.

    Så ja när de blir för dåligt är de bästa man kan göra att byta, och inte stanna kvar, det är de bästa vi kan göra för konkurrensen och tvinga operatörerna på så sätt att bli bättre.
     
    DanielÖ, svenix och Kristy gillar detta.
  5. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Läser ofta diskussioner kring Vimla i forumet (sällan något positivt). Betalningar strular, utlovade features uteblir osv. Ändå verkar folk stanna? Får jag fråga vad som driver er som år efter år stannar kvar hos ett företag (ni har ingen bindningstid) som inte fungerar tillfredsställande?
     
    svenix gillar detta.
  6. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Tipsrabatten. Det är många som har väldigt billigt eller helt gratis abonnemang.
     
    bernard, Kristy, svenix och 3 andra gillar detta.
  7. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Aha, då förstår jag lite mer. Man får väl vad man betalar för dessvärre....
     
    svenix gillar detta.
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja de är bra sätt att låsa fast sina kunder istället för bindningstid.
     
    svenix gillar detta.
  9. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Nu är jag ganska ny i Vimla men har ännu inte personligen upplevt det som speciellt struligt, mer än vad jag läst.
    Lite fel med både det ena och det andra har jag upplevt tidvis med alla operatörer jag haft, förmodligen som alla andra.
    Det skrivs så mycket mer om Vimla för att det är intressanta abonnemang med tipsning samt utvecklingen i Vimla, därmed kommer allt negativt fram, eller syns mer än hos andra operatörer och folk hakar gärna på, är min känsla hittills.
    Självklart får man räkna med att det är ett företag under utveckling med mindre erfarenhet än de andra stora aktörerna.
    Vad jag varit i kontakt med dem har jag blivit väldigt väl bemött och fått alla svar korrekt, proffsigt, så allt har fungerat helt klanderfritt, mer än jag kunnat förvänta mig.
    Min erfarenhet från min familj, bekanta som har haft Vimla i ett par år är även bara positiva, så hittills har jag ingen anledning att haka på nåt negativt om Vimla, tvärtom.
     
    Kristy, svenix och katho gillar detta.
  10. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 199
    Mottagna gillanden:
    1 381
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Let me break it down for you boys and girls:

    Troligtvis genererar Vimla för lite vinst för att Telenor ska vara nöjda. Därför vill Telenor lägga ner Vimla.
    Men då kommer några snillar på att de kan driva det själva.
    Då börjar helt enkelt utvecklingen av en egen platform för att sedan bryta sig loss från Telenor.

    Kom ihåg var ni hörde det först ;)
     
    Najtprowler, fryguy och svenix gillar detta.
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    En anledning att det skrivs mycket om Vimla är väl just att Vimla tar lite ovanliga grepp och gör saker som andra operatörer inte gör t.ex. communityn och tipsrabatten. Sedan har Vimla själva ganska hög svansföring och utropar sig gärna som någon slags föregångare inom mobiltelefoni.

    Och tipsrabatten är säkert en stor anledning till att folk stannar kvar, åtminstone är det så för min del. I början när communityandan levde och var äkta hos Vimla kände jag också att Vimla var genuint bra och att jag därför gärna spred budskapet. Nu är jag nog mer tveksam och rekommenderar inte längre Vimla till vänner och bekanta.

    Vad jag skulle önska av denna tråden för att den inte bara ska bli ytterligare en allmän diskussionstråd om Vimla är att vi här skulle kunna ägna oss mer åt analyser av Vimla och vart vi tror att Vimla är på väg? Hur kommer äventyret Vimla att fortsätta?

    Jag är lite fascinerad av Vimla som gör saker annorlunda än övriga operatörer, men är det djärvt och våghalsigt eller är det bara illa genomtänkt och dumdristigt? Är gänget på Vimla genier eller idioter? Vi har nu c:a fyra års erfarenhet av Vimla hittills och kursen har inte varit alldeles spikrak under de åren. Men vart tror ni att Vimla tar vägen framöver?
     
    induktion och Kristy gillar detta.
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har också haft den tanken. Att det vi ser nu är någon slags utbrytning av Vimla för att antingen driva det vidare av upphovsmännen eller försöka sälja bolaget till någon annan. Frågan är bara hur Telenor ställer sig till det hela.
     
    induktion och rodak gillar detta.
  13. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    418
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Jag har snart haft Vimla i ett år, jag är nöjd. Kan med gott samvete rekommendera Vimla till folk... Klart jag haft problem men de flesta gånger har Telenor också haft problem så jag klagar inte.
     
    svenix gillar detta.
  14. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Ang tipsrabatten så är den ju inte bara positiv :teeth:

    Det har lugnat sig lite men forumet var ju nedlusat med länkar osv ang just Vimla. Ganska jobbigt.

    (Lite som OnePlus-länkar för övrigt! Har till och med fått PM där folk skickar länkar till sina jäkla rabatter osv)
     
    inact_0049 gillar detta.
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nästa gång det händer, rapportera det till oss, genom Anmäl knappen. Det är inte OK :)
     
    Kristy gillar detta.
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jo, det var ju t.o.m. så att Vimla fick förbjuda tipslänkar på sitt eget forum. ;)
     
  17. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Är inte så extremt insatt, men jag känner igen hela grejen med löften/planer som inte infrias.
    Framförallt är det tvillingkortet som aldrig kom den största besvikelsen.

    Dock så tycker jag inte planen med t.ex. det nya simkortet är en dålig idé.
    De satsar stort och vill vara annorlunda. De har gjort om sina abonnemang flertalet gånger bara för att matcha hallon och jag tror inte man vill hålla på med det för alltid. Så därför vill de nog ta fram något "innovativt"
     
    svenix gillar detta.
  18. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Den nya plattformen är väl nödvändig för att kunna sälja Vimla. Antagligen har Telenor bestämt sig för att göra sig av med Vimla och bedömt att det är mer lönsamt och kundvänligt att sälja än att göra som med Glocalnet som fick rinna ut i sanden och blev en väldig besvikelse hos kunder innan det lades ner.
     
    svenix gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag läste i en intervju i somras i "Telekom idag" att Telenors Sverige-VD var mycket skeptisk till att starta upp Vimla, men ansåg med facit på hand att det blivit ett av hans sämre beslut i egenskap av VD om han stoppat satsningen. Tyvärr är intervjun bakom betalvägg, men med det i åtanke får man förmoda att Vimla presterar: Telenor-chefen: Hade jag fått bestämma hade Vimla varit nedlagt

    Om inget drastiskt skett de senaste månaderna har Telenor förmodligen inga planer på att avyttra Vimla.
     
    Last edited: 19 nov 2018
    HoardingDragon, ffodil, svenix och 3 andra gillar detta.
  20. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 319
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag har 5 nummer hos Vimla. Jag är grymt besviken på hur det funkar med kommunikationen mellan företaget och kunderna. Å andra sidan så strular det nästan aldrig för mig eller mina barn. Det liksom bara fungerar. Förvisso så är dragningarna av avgiften som ett lotteri. Man vet inte riktigt vilken dag det sker. Ibland dras kostnaden för 3 abb ena dagen och efter några dagar så dras resten för de övriga. Jag vill ha ett fast datum bara. Jag har också beställt nytt simkort för den nya plattformen till samtliga nummer fler än en gång. Inget händer och ingen info så jag vet ingenting. Men det är ju ingen brådska direkt. När jag läser så är det en del problem med det också så det kanske inte gör något att jag får vänta. Jag har också lärt mig att de funktioner eller förändringar som Vimla meddelar inte behöver ske, alls. Eller så tar det år. Ignorerar det helt enkelt. Trist.
     
    svenix och bernard gillar detta.