Visa dina bilder Galaxy S20 Ultra

Diskussion i 'Galaxy S20 Ultra' startad av bernard, 8 mar 2020.

1. Droid96

Droid96 Guest

Utekvällen fortsätter. 4x zoom

20200313_215734.jpg

Gorgeous, night77, Groppe och 1 annan gillar detta.
  2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 304
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    S20 Ultra ser inte bra ut om man kikar lite närmare på natthimmelen i nightmode på den bilden, utan lider av kraftigt blåstick. Förmodligen beror det på höga brusniåver.

Croppade och placerade jämte varandra här:

S20 Ultra | Iphone 11 Pro Max

s20_ultra_vs_iphone_11_pro_max.jpg

Man kan ju även konstatera att iPhone 11 Pro producerar en bild som i alla fall ger intrycket av att vara mer naturlig. S20 Ultras använding av HDR verkarinte optimal, bilden blir kontrastlöst och färgerna tycks påverkas i hög utsträckning (nu var jag inte där när du tog bilden så klart, men det är intrycket man får :) )

Last edited: 13 mar 2020
    Mr-F, night77, Fridensliljor och 1 annan gillar detta.
  3. Droid96

Droid96 Guest

Ja, ingen tvekan om vilken jag föredrar. S20 Ultra har otrevligt brus i himmelen på nattbilder, klart värre än Pixel 4.

S20 Ultra lyckas dock bättre med att bevara detaljer i högdagrarna. Men den går lite för långt. Med ögonen ser ljuslyktorna på husfasaden mer ut som 11 Pro Max återger dem.

bernard gillar detta.
  4. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 717
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Kör du med senaste mjukvara? Är det Mars eller Februari säkerhetsuppdatering? fina bilder förutom night mode, var inte alls något att hurra för jämfört med iphonen.

5. Droid96

Droid96 Guest

Screenshot_20200314-001826_Settings.jpg

night77 gillar detta.
  6. night77

Mottagna gillanden:
    8 717
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
  7. Droid96

Droid96 Guest

Japp. Den är frustrerande minst sagt.

night77 och bernard gillar detta.
  8. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Kan tyvärr vara en sensorgrej upplever samma sak på min Mi Note 10 dess autofokus bråkar en hel del emellanåt till den grad att jag får byta till manuella läget.

9. Droid96

Droid96 Guest

Det vore ju minst sagt förödande. Om inte Samsung har löst detta med mjukvara innan 24/3 är jag tvingad att avboka min SD865 från Wonda.

Sen begriper jag inte hur en sån här miss får passera. Har de så bråttom med releasen att de inte hinner testa telefonerna innan de släpps? Tog mig 10-15 min att identifiera problemet när jag gick ut och fotograferade och nu när jag tittar på gårdagens bilder i datorn ser jag flera där den helt missat fokus.

De har för bråttom att trycka ut nya mobiler med supermega-specar och då blir det så här.

:mad:

10. night77

Mottagna gillanden:
    8 717
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Tyvärr, det har hänt även tidigare, inte bara Samsung men att de göra sån designmiss för en sån här dyr lur är väldigt allvarligt tycker jag. Läste nånstans att dålig autofokus problemen även drabbar S20 och S20+ dock med senaste mjukvara blev de mycket bättre men inte perfekt.

11. Droid96

Droid96 Guest

Jag har testat nästan alla flaggskepp senaste tre åren och visst finns det lite buggar här och där i början, men om det här skulle visa sig vara ett hårdvarufel som inte kan åtgärdas tar det definitivt priset.

night77 gillar detta.
  12. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Nu vet jag ju inte på vilken nivå det ligger på Ultra då jag inte testat den. Möjligt det är värre. Men Mi Note 10 har besvär ibland framförallt om man ska fokusera på någonting nära.

13. Droid96

Droid96 Guest

Ja. Det är framförallt då det händer. Man trycker på objektet om och om igen men den fokuserar på bakgrunden.

14. Droid96

Droid96 Guest

Kantskärpan på S20 Ultra är verkligen horribel.

3CAD1BB9-D861-4FC4-8275-177E2DE348BE.jpeg
    2A7E7004-DBFE-4078-B297-CD21FF69DBCC.png
    S20 Ultra 12MP binning

C05F509C-D6EB-4928-9FCF-A15F2468DD11.jpeg
    9D9495BC-9FC3-43BA-BFF5-B8A160CEF653.png
    iPhone 11 Pro Max

15. easycure1974

easycure1974 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 368
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    night77 gillar detta.
  16. Droid96

Droid96 Guest

Nej, nu sitter jag med fingret på avbokningsknappen på wonda. Det här går givetvis inte att fixa med mjukvara utan beror på att optiken är alldeles för dålig för att fylla hela sensorn med skarp bild.

Enda lösningen är att croppa sensorn men då blir brännvidden längre (mindre vidvinkel).

Så går det när man måste ha de bästa specarna men glömmer att göra en bra produkt också. Nattfoto-egenskaperna visar också på ett enormt brus som beror på sensorns dåliga ljuskänslighet (pga megapixelantalet som ger pyttesmå pixlar).

Blir retur på denna till Webhallen och avbokning på Wonda. Sen skaffar jag nog en S20+ SD865. Jävligt trist för jag älskar zoomen på Ultra.

galaxy81, Johnh3 och night77 gillar detta.
  17. night77

Mottagna gillanden:
    8 717
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Frustrerende att Wonda har S20+ med 128GB (HK modell) och S20+ 256GB (Korea modell) alltså ingen 512GB variant :(

Har mejlat Wonda, de svarar med att bara 128GB (HK modell) kommer att finnas än så länge till releasen ..

18. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Verkar lida av samma problem som Mi Note 10 i det stora hela. Optiken är väldigt oskarp i sidorna vid närbilder. Har dock inte märkt av det extrema bruset i mörker som jag såg på din bild. Inte än i alla fall. Såg riktigt illa ut.

19. RURAL

RURAL Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 294

MINA ENHETER

Jag är inte helt säker på vad kantskärpa är men jag ser ju att de där bilderna är blurriga nåt djävulskt.
    Värt att nämna är att Bernard hyllade en av mina bilder i S20-forumet för just god kantskärpa. Dock en ej närbild.

För övrigt har du en ren och fin fjärrkontroll.

20. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 304
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag är mycket besviken över autofokusen. Den här bilden är inom närgränsen med god marginal, men autofokusen gjorde det helt omöjligt att ta en skarp bild. Under lite mindre än en halv sekund är snödroppen i utmärkt fokus när jag riktar kameran mot den, men därefter är det omöjligt att lägga fokuspunkten på snödroppen. Den vägrar. Försökte i minst fem minuters tid bara för att se om det öht var möjligt, helt utan framgång. Testade förstås olika vinklar och att flytta telefonen fram och tillbaka, men den envisas ju med att flytta punkten då, så att snödroppen förblir oskarp.

I normala fall löser man det genom att bara rikta kameran mot marken och sedan mot motivet igen, men det gör ingen skillnad med Galaxy S20 Ultra.

Det hela var ju extra frustrerande som man först ser motivet i perfekt fokus, för att 0,5s senare glida ur fokus permanent.

Jag fick till slut ge upp och fokusera manuellt. Hade inte fått en bild annars. Det här upprepade sig vid flera tillfällen, och det gäller när motivet är upp till ~1m från objektivet eller så.

Autofokus:
    20200314_132542.jpg

Manuell fokus:
    20200314_132514.jpg

Huawei Mate 30 Pro som jag tog bilder med som referens fokuserade i jämförelse utan några som helst problem på snödroppen.

Last edited: 14 mar 2020
    Nihliuz, Mr-F och Droid96 gillar detta.