Här kommer lite testbilder som jag lyckades ta idag på en promenad på stan. Tack vare smidiga Nearby Share i Android 12 var det enkelt att föra över bilder till min Pixel.
Kort sammanfattat kan jag säga att kameran
inte presterar ens i närheten av Pixel 6 Pro i mitt tycke.
Det enda S22 Ultra var bättre på var på 10x zoom men skillnaden är mindre än man kan förvänta sig när Pixel 6 Pro skalar upp från 4x.
Vid 4x/5x är Pixel 6 Pro vida överlägsen då S22 Ultra har fått samma mediokra 3x-tele som S21 Ultra hade.
Vad det gäller tele vore det mest spännande att se om 10x går att använda i sämre ljus. Det var nämligen omöjligt på S21 Ultra. Det gick dock inte att testa i butiksmiljö.
1x Huvudsensor
Visa bifogad bild 131779
S22 Ultra
Visa bifogad bild 131780
Pixel 6 Pro
Closeups 1x från bilden ovan
Visa bifogad bild 131781
S22 Ultra. Medioker detaljåtergivning och för hög kontrast som gör att texturer försvinner. Låg brusnivå.
Visa bifogad bild 131782
Pixel 6 Pro. Suverän detaljnivå och bra kontrastomfång. Lite mer brus än S22 Ultra.
Visa bifogad bild 131784
S22 Ultra. Dålig detaljåtergivning och hantering av högdagrar. Mycket brus och artefakter.
Visa bifogad bild 131783
Pixel 6 Pro. Bra detaljåtergivning och dynamiskt omfång. Bra brusprestanda.
Observera att båda ovanstående closeups är crops ur samma bildfil för vardera kamera. Den visar alltså hur skärpa/detaljer är såväl som i förgrund som bakgrund.
Tele 10x
Visa bifogad bild 131786
S22 Ultra
Visa bifogad bild 131785
Pixel 6 Pro (digital uppskalning från 4x till 10x)
Closeups
Visa bifogad bild 131790
S22 Ultra
Visa bifogad bild 131789
Pixel 6 Pro
Återstår att se om jag orkar plocka hem en Snapdragon och jämföra men detta gav inget habegär. Om intresset på forumet är stort kanske jag gör det bara för att det är kul, lär ha hyggligt andrahandsvärde. Det ser ut som att kamerasystemet är mer eller mindre identiskt med S21 Ultra och det är en stor besvikelse.
Click to expand...