Diskussion: Vivid - en tjänst liknande Revolut/N26/etc.

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av a39, 3 nov 2020.

  1. a39

    a39 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2019
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    78
    Tyska Vivid lanserade i Sverige för ett par veckor sedan. Hos de får man ett tyskt bankkonto (Solarisbank) med insättningsgaranti, samt ett fint metallkort med 3 månader gratis Vivid Prime. Metallkortet är utan kortnummer och CVC, enbart namn och ett fyrsiffrigt nummer finns på framsidan + Vivid & Visa logotyper.

    Med Vivid Prime får du ett antal fördelar, bland annat 0,1-3% cashback beroende på var köper (i eller utanför Europa). Dessutom finns 10% cashback på ett antal utvalda företag, som t.ex. Lidl, Voi, Flixbus, Netflix, Spotify, Playstation, och Vattenfall. Cashbacken får man i form av aktier i ett valfritt företag, dock har man ingen äganderätt men tanken är att om aktien går upp går din cashback upp lika mycket. Går aktien ner, behåller du som minst din ursprungliga cashback. Ganska rolig idé som innebär win-win för användaren :) Efter Prime-perioden behåller du metallkortet och kör på Standard-planen. Stöd för Apple Pay och Google Pay finns.

    Vivid är ganska lik N26, som också är tysk. Du kan enbart överföra EUR till Vivid. I appen kan du växla till och behålla andra valutor, såsom SEK, men då tillkommer en avgift på 0,5%. Om du inte själv växlar i förväg, utan helt enkelt betalar SEK (eller annan valuta) när det är dags tillkommer ingen avgift, du växlar enligt Visas interchange rates. Sedan är det bara banköverföring som gäller för top up, ingen top up från bankkort. Det är väl de enda funktionerna som jag saknar från Revolut. Dock hoppas jag att man snart kan toppa upp och överföra SEK direkt till Vivid. I dagsläget växlar jag SEK i Revolut och skickar över till Vivid. Men som sagt, Vivid är en ung bank och lanserade utanför Tyskland för bara ett par veckor sedan så det kan nog bara bli bättre.

    Registreringsprocessen, som är enligt tysk lag, är också någorlunda unik där man behöver identifiera sig med pass i ett videosamtal med deras personal i Berlin.

    (Värvningslänk finns i min signatur, skriver det för er skull för det är den enda vägen att få bonus och jag är tydligen en av få (ev. enda) användare i Sverige. Bonusen kommer efter en transaktion på minst €20 :))
     
    Last edited: 3 nov 2020
    cobben och Ivan gillar detta.
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Utan prime så får man bara cashback på vissa specifika ställen som byts ut, och max €20 per månad? Med prime (som kostar 100 kr/mån) så är det visserligen en högre maxgräns, men alla köp i europa (förutom vissa roterande erbjudanden) ger bara 0,1% cashback?
    Känns som att det i princip är omöjligt att räkna hem månadsavgiften iaf, och saknar någon riktig USP som man faktiskt har nytta av.
     
    Hogge och uddevallare gillar detta.
  3. a39

    a39 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2019
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    78
    USP för en standardanvändare blir väl 10% cashback på utvalda ställen, metallkortet, bank med insättningsgaranti och lite annat som många fintechs erbjuder som bas. Jag skulle nog säga att det är precis som N26 fast med några fler fördelar, som snart kan komma att bli fler. T.ex. adderade man Apple Pay och delade bankkonton för bara ett par dagar sedan. Hoppas att den kan bli mer relevant för SEK-användare inom snar framtid.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Skaffade ett kontot hos Vivid precis. Ganska enkel process ändå, men just hur namn kan se ut skapar som alltid utmaningar i andra länder. Mina mellannamn är före mitt tilltalsnamn, så kontot skapades med första namnet jag har. Trots att en blir ombedd att ange sitt namn i registreringsprocessen skapas kontot i fel namn. Har aldrig varit med om detta - jag förstår att det blir fel om de inte frågar efter namnet utöver ID-handlingen, men när de faktiskt frågar om namnet blir det otroligt konstigt.

    För att lösa detta ska kundtjänsten kontaktas som får lägga ett ärende till de som kan byta namn på kontot (trots att alla min namn står i kontot). När det är klart ska ett nytt kort beställas, eftersom det första kortet skickas ut omgående när kontot är skapat. Det blir dock med fel namn på.

    Namnbytet tar upp till 10 dagar. Så det var en enkel process som blev krånglig..
     
    a39 och bernard gillar detta.
  5. Droid93

    Droid93 Guest

    Låter intressant. Vet någon om de har stöd för Google Pay, Apple Pay, Samsung Pay etc?
     
  6. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Har du läst första inlägget?
     
    Rocco420 och Droid93 gillar detta.
  7. Droid93

    Droid93 Guest

    Oj! Det hade jag inte läst tillräckligt noga. Dags att skaffa glasögon.
     
  8. hansdj

    hansdj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2012
    Inlägg:
    356
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S23
    Försökte signa upp men det gick sådär. Vid sista steget ska man tydligen verifiera sig genom videosamtal om jag fattar rätt. Väntade i över en timme men inget hände...Nja..hoppar nog Vivid.
     
  9. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    137
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Kul att de erbjuda Metallkort för gratis kortet:) Men det är nog krångligt att hålla på med att växla till EURO, hade varit kanon om de erbjuder SEK.
     
    a39 gillar detta.
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tyvärr var inte namnbytet så enkelt som jag hade hoppats. Den andra avdelningen vill inte godkänna det, utan ännu mer dokumentation med hänvisning till att mitt namn faktiskt inte står så som jag vill på mitt pass.

    De vill ha personbevis från Skatteverket där det framgår. Orkar inte beställa ett sånt, så skickade in en kopia på min deklaration och en screenshot från Mina Sidor på Skatteverket.

    Får se vad som händer. Redan gått fyra dagar sedan jag kompletterade - men inte hört något.

    Vivid känns onödigt krångliga.. vill ju inte ändra till ett namn jag inte har. Hade ju också varit mer okej om de tryckte alla namn på kortet och inte bara det första.

    Ska försöka ta tag i ett namnbyte senare. Just nu skulle det bara skapa problem med att jag måste beställa två nya pass samt skaffa nytt USA-visum. Känns lättare att inte använda Vivid istället för att gå igenom den processen [emoji28]
     
    a39 gillar detta.
  11. Hakan2

    Hakan2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2018
    Inlägg:
    465
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord
    Info:
    Android 10
    Du vet att du hämtar ner personbevis som pdf, nästan lika lätt som en screenshot? :) Det finns olika varianter och även en med engelsk text.
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Just det! Problemet var att tilltalsnamnet inte framgår på det, utan r står alla namn också [emoji51]

    Satte mig inte in i det så mycket. Det blir för krångligt känner jag...
     
  13. Hakan2

    Hakan2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2018
    Inlägg:
    465
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord
    Info:
    Android 10
    Frågan är om namnet på kortet har någon praktisk betydelse längre och om man nu mot förmodan måste legitimera sig så räcker det väl att något namn stämmer överens med leget. Leg behöver man väl bara visa om man ska skriva under köpnotan och det är inte tillåtet längre vad jag ver. Enbart chip/pin eller kontaktlöst numera.
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det har stor betydelse. Jag vill att mitt tilltalsnamn ska stå på kortet. Jag vill inte ha något av de andra namnen. Det borde inte vara svårt.

    Jag har aldrig haft ett sånt här problem som har dragit ut på tiden så mycket. Ingen annan bank eller liknande har haft svårt med detta, inte utländska heller. Vanligt för mig är att detta sker på hotell i utlandet - där frågar de dock eftersom jag angav mitt tilltalsnamn i bokningen. Jag vill ju fortfarande använda ett namn som står i min ID-handling.

    När man signar upp sig för Vivid skriver en dessutom in sitt namn. Det är ju helt onödigt eftersom det inte ger någonting alls - den angivelsen bortser de från och sedan tar de namnet rakt av från ID-handlingen.
     
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Avslutade idag vivid då de inte lyckats med att ändra mitt namn. Jag frågade vad som hände idag, och fick efter ett tag veta att den avdelningen som hanterade det behövde mitt ID-kort igen. Undrade varför, då jag redan var verifierad och de visste inte varför eftersom det är en annan avdelning som hanterar det. De visste inte heller om det skulle räcka eller om det fortsatt skulle vara problem då det står mitt fulla namn på mitt ID-kort också...

    Kände med det att det inte är ett ställe där jag vill att mina pengar ska vara. Hade det gått på 1-2 dagar, absolut. Men nu har det gått en vecka.
     
  16. a39

    a39 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2019
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    78
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 708
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Jag tycker att det där upplägget är lite otryggt, då man litar på att parten som äger aktierna sköter sig:
    Ett annat bekymmer är väl att man inte har någon större säkerhet om det skulle gå åt pipan, eftersom pengarna inte omfattas av investerarskyddet.

    Ett ytterligare problem är att redovisningen blir lite krångligare än om man låt säga har en depå hos Avanza eller Nordnet.
     
    a39 gillar detta.
  18. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    hur skiljer sig andelsköp från det som t.ex. Aktieinvest har?
    Köp aktier och andelsspara enkelt - Andelsorder - Aktieinvest

    Jag antar det som menas i "partial share" är samma sak som andelsköp.
     
  19. tomle

    tomle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Skaffade Vivid men ser inte någon cashback för varken Amazon eller Ikea. Är det olika beroende på vem som har värvat?