Vivid vs Natural skärmläge

Diskussion i 'Galaxy S24 Ultra' startad av night77, 25 jan 2024.

1. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 580
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Har du själv sett telefonen med egna ögon?

2. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 665
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Japp

3. hickan

hickan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    691
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Min take på skärmen är att det är den absolut bästa / behagligaste skärmen jag någonsin sett och använt. Har en 15 pro max som dailydriver men upplever verkligen att s24 ultra skärmen är mycket bättre.

Dock har jag aldrig uppskattat de tidigare skärmarna från Samsung där jag upplever att den vita färgen är alldeles för blå.

Så för att sammanfatta, jag älskar skärmen och rekommenderar alla att ge den en ärlig chans och inte lyssna för mycket på internet här.

Jessie75, Egil, Puttesson och 5 andra gillar detta.
  4. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 234
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
  5. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 234
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Grynigheten är definitivt mjukvara relaterat till färgprofiler som det är knas med. Kollar jag reddit i browser t.ex. är bakgrunden riktigt brusig. Tar jag screenshot och tittar i Google Photos ändras profilen och kontrast ändras och grynigheten försvinner. Minimerar jag fotot kommer det tillbaka och kontrasten ändras.

Kristy, bernard, saigon och 1 annan gillar detta.
  6. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 716
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    bernard, saigon och Kristy gillar detta.
  7. Egil

Egil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    697
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
  8. night77

Mottagna gillanden:
    8 716
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Egil gillar detta.
  9. Puffy90

Puffy90 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Vet inte om någon skrev det men antar att det är många som kolla på sin bakgrund på telefonen och gör sin jämförelse och för mig det va det som satte första intryck av skärmen. Det visade sig att det finns en inställning kopplat specifik till bakgrund. Nämligen om man har mörkt läge på , inställningen att dimma bakgrund är på som standard. Man hittar den om man går till bakgrund och stil på mobilen.

Stonecold gillar detta.
  10. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Samsung Acknowledges Galaxy S24 Ultra Display Quality Problem
    "
    Thankfully, according to one commenter, Samsung is aware of the problem and is already working on a fix, as shown in the provided screenshot from Samsung’s Chat Support, which states:

“No worries, our Samsung developer team is currently working now to fix this issue on your device. Rest assured that this coming software update will fix our problem on our Samsung S24.”"

night77, bernard och Kristy gillar detta.
  11. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 580
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Ibland undrar jag vad Samsung håller på med. Kamera som presterar som ett flaggskepp med några år på nacken och felaktig skärmkalibrering. Känns som att de slänger ihop nya modeller nån månad innan de släpps och lägger allt krut på nya funktioner som PR-avdelningen kan bygga kaxiga slogans på men helt missar att få till grundfunktionaliteten. Sen behöver de några månader på sig att fixa saker efter release. Väldigt märklig strategi och det har ju varit så flera år i rad nu.

Kristy gillar detta.
  12. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

13. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 580
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Nu handlar den här tråden om Samsung och inte Apple. Men ändå:

Tusen gånger hellre drain i en vecka än medioker kamera som man inte vet om/när den blir fixad (som night mode på S23 Ultra som fortfarande orsakar bandning på himlen i februari 2024).

Apples kvalitetskontroll är natt och dag mot både Google och Samsung. Har ägt varenda Pixel och alla Galaxy-flaggskepp utom S24 Ultra så jag talar av egen erfarenhet.

Kunde ha överseende med det förut när priserna var mer humana (särskilt Pixlarna) men nu… Näe. Bara löjligt att försvara tillverkarna när prislappen börjar på 18000. Till det priset ska produkten vara färdig när vi som kunder betalar. Annars får de väl släppa den senare.

Last edited: 1 feb 2024
    Kristy och saigon gillar detta.
  14. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Kamera är bara en del av kakan.

15. night77

Mottagna gillanden:
    8 716
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Jag förstår inte varför de ville lansera telefonen tidigare än förra året, om de hade väntat tills februari så kanske hade S24 Ultra varit bättre testad. I förra året när de släppte S23 Ultra så tog det cirka 4 månader tills de fixade alla issues på kameran, ok jag förstår att de har lyssnat på kritiken o sånt men det är inte så bra att de släpper halvdan mjukvara.

Kristy, Tiopental och saigon gillar detta.
  16. saigon

saigon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Ultra känns lite som motsvarigheten till filmvärldens Frankenstein.

Lite ihopplock med en redan vid lansering gammal kamera tillsammans med ett par nya kameror. Lite nyheter gällande skärmen men sen ha helt uppenbart ofärdig programvara som på något sätt slinker igenom hela kedjan. Skärmen har både mjukvarufel men många rapporter om andra konstiga fenomen gällande skärmen. Kamera som har fuffens för sig, troligen mjukvara men även egenheter som följer generation till generation.

Jag är ingen Apple-människa, överväger fortfarande S24 Ultra men det känns som en produkt som haltar för mycket inom vissa kategorier då Ultran i stort sätt är den dyraste telefonen som går att köpa idag.

Apple lyckas förfina sin produkt år efter år. Ta bara smart klockorna som exempel. Sensorerna slår till och med Garmin/ligger lika i många tester. Och det sedan flera generationer tillbaka. Och det i en Smartklocka som inte ens är menad att ha sin spetskompetens som sport/träningsklocka.

Edit: Hoppas man inte retar upp någon med inlägget :sealed:

Förväntningarna är dock så höga på Samsung, dom ska bara vara med och slåss med dom bästa på marknaden, och just nu är det Apple på ena sidan och Samsung på andra med Pixel som en uppstickare.

Just nu har pixel både bättre kamerasystem och klockor som är mycket mer exakt än Samsung på så kort tid. Helhetsmässigt är såklart Samsung fortfarande bra, speciellt byggkvaliten. Vill du däremot idag köra Android, ha en telefon med en kamera som utmanar Apple rejält och en klocka som ger dig värden du kan lite på, inte i nivå med Apple, men nära. Då är det Pixelfamiljen som gäller. (tyvärr?)

Ultran ska ha det bästa av det bästa gällande komponentväg (Det inkluderar kameran) men även mjukvaran.

Last edited: 1 feb 2024
    Kristy och Tiopental gillar detta.
  17. night77

Mottagna gillanden:
    8 716
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Jo, det känns som att Samsung inte lyckas oftast vid lansering att leverera kalas "app" mjukvara, själva OneUi 6.1 är hur bra som helst men Samsungs egna appar som inte levererar, typ för kameran och såklart buggen i färgerna, de kunde ha väntat ett par veckor med att lansera om de har snabba fix för åtminstone skärmen och resten kan komma när som helst..

Kristy gillar detta.
  18. Hatsune Miku

Hatsune Miku Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    774

MINA ENHETER

Hade det inte varit för detta forum hade jag personligen inte reflekterat över att färgerna är matta på S24U. Eller att kamerorna skulle vara "medikora". Visst tar min Pixel 8 pro bättre bilder men denna har bättre prestanda, batteritid, funktioner, och modem. Och jag betalade ungefär lika mycket för dem.

Helt förståeligt att folk tycker olika och att man stör sig på olika saker, och det är ju bra att det lyfts så det fixas. På den punkten kan nämnas att det enda jag stör mig på med skärmen är att den inte är lika uniform som S22U och S23U var. Kanske har med PWMen att göra? Antagligen lär de inte fixa det

19. X-Force

X-Force Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Har nån bugg med som kommit senaste dagarna med färgerna i Chrome och miniräknaren.

Innan har bakgrunden varit samma grå som alla andra appar i mörkt läge, men nu är de helt plötsligt brun istället och har ställt in att Mina knappar ska va blå och de är de i alla appar förutom miniräknare och Chrome med för där är det rosa helt plötsligt

Edit : är visst dessa brun rosa färger i alla google appar

20. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 292

MINA ENHETER

Har fl
    har förmodligen med temat/färgpalett att göra

dannejanne gillar detta.