Vivo X21 VS OnePlus 6 VS Iphone X

Diskussion i 'Allmänt' startad av Loki99, 24 maj 2018.

  1. Loki99

    Loki99 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2018
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej.
    Köpte en Vivo X21 förra onsdag... På fredag när mobilen blev skickad från kina så fick jag reda på att det fanns någonting som hette OnePlus 6 hahaha. Jag tycker om skärmen och designen på Vivon mycket mer än på OnePlus 6 men kameran och chipset på OnePlus är mycket bättre. Har kollat på reviews och de säger att Vivo X21 får mellan 120-140k på antutu (vilket är dåligt tycker jag) sedan såg jag en annan video på speed test (Iphone X VS Vivo X21) men det var inte så mycket skillnad mellan dem, Vivo var snabbare på några appar. Hur kommer det till att Vivo X21 håller i takt med Iphone X men Iphone X har dubbelt så stark score på antutu benchmark?

    Länk på videon:
    View: https://www.youtube.com/watch?v=1WxysJaDZM4
     
    Oceanic gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    AnTuTu mäter inte allting. Iphone X har tex mindre RAM, och för multi tasking är det ju fördelaktigt med mer RAM.

    AnTuTu är ju dessutom ett syntetiskt test, inte baserat på faktisk användning. Att mäta varje komponent för sig och sedan presentera grafer reflekterar inte hur komponenter samverkar, vilket bättre syns när du använder telefonen, eller av tester som simulerar användning. Tex PCMark.

    I spel däremot skulle jag gissa att Vivo X21 inte hänger med, eller i appar som har med ljud- eller videoredigering att göra. Där kan Apples SoC säkert leverera mycket mer must (vilket också har med operativsystemet att göra).

    Beror på hur du använder telefonen och till vad som avgör vilket chipp/SoC/plattform som är bäst val.
     
  3. Loki99

    Loki99 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2018
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    3
    ah ok. Jag spelar nästan aldrig på mobilen, kanske 8 ball pool då och då. Jag brukar inte heller redigera på den på grund av att jag har en ganska stark dator för det. Isåfall tycker du att Vivo X21 kommer att vara bra för mig med denna hastighet? Jag vet att OnePlus är snabbare men med att öppna appar, men det är det inte så stor skillnad.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Snapdragon 660 är inget dåligt chipp, utan bör räcka till det mesta. Ibland kan det vara en fördel att köra 6xx-serien från Qualcomm eftersom de chippen tenderar att vara något energisnålare också (om man prioriterar batteritid högt).

    Du har 6GB RAM vilket räcker fint, men sedan är det väl lite sisådär med kameran kanske.

    Eftersom telefonen redan är beställd och skickad är det nog inget att göra åt saken nu, så du kan ju lika gärna testa den och se vad du själv tycker. Lägg inte så mycket tid på vilken telefon som startar appar någon sekund snabbare än en annan telefon, utan se till helheten.

    En annan aspekt är mjukvaran. Jag har inte så mycket erfarenhet av Vivo och deras UI, men om du föredrar ett avskalat UI med lite bloat är OnePlus Oxygen OS alldeles förträffligt/ligger nära "vanilla Android".

    Vet inte riktigt heller hur språkstödet ser ut med Vivo/om det ingår fullt svenskt språkstöd. En annan sak är kanske att garantin blir jobbigare att utnyttja om telefonen skall skickas från/till Kina.

    En del kinesiska tillverkare är inte så bra på uppdateringar heller. En indikation för hur det ligger till med den saken får man om man kollar upp hur lång tid det tar för tillverkaren att släppa varje månads säkerhetsuppdatering. OnePlus är långsammare än Google, Nokia och Sony tex. Var Vivo hamnar på den skalan har jag inte koll på själv.

    Förmodar att du dubbelkollade frekvensbanden, så det fungerar? En annan sak är att även om telefonen har stöd för samtliga frekvensband så får man inte alltid LTE+, då telefonen inte nödvändigtvis har stöd för de frekvensbandskombinationer svenska operatörer oftast använder.
     
    Last edited: 24 maj 2018
  5. Loki99

    Loki99 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2018
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    3
    Tack så mycket, det var svaret jag ville ha :) Kameran tycker jag är helt ok, den filmar i 4k också men det visas inte upp i gsmarena (vet ej varför).
    View: https://www.youtube.com/watch?v=6KfqXAd0LLM
    denna review är från en svensk till kameran på en Vivo X21 vs Galaxy Note 8
     
    Oceanic gillar detta.
  6. Loki99

    Loki99 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2018
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    3
    stabilization funkar därimot inte i 4k
     
  7. Loki99

    Loki99 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2018
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    3
    var på kund service i Telia och i Comviq. Upp till 3g är säkert hos Telia. Och 4g är säkert hos Comviq, det är enligt live chatt med demm
     
  8. Loki99

    Loki99 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2018
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    3
    dem*
     
  9. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Du får tänka på att alla dessa videor testar att svepa mellan hemskärmar, dra ner rullgardinen eller snabbinställningarna, öppna mappar och allt annat man kan göra i operativsystemet. Allt detta går inte så fort på en iPhone då de har animationer som tar tid.
    Samma då du startar en app så ska det spelas upp en animation. Sen är de flesta appar inte direkt photoshop utan rätt enkla appar som startar snabbt oavsett telefon.

    Så benchmarks är totalt meningslöst, det är hur telefonen känns vid vanlig användning som är det enda som gäller.
     
    Oceanic, Loki99, eastbound och 1 annan gillar detta.
  10. Loki99

    Loki99 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2018
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    3
    Tack för svaret :)
     
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ser lovande ut.. Väntar fortfarande på Vivo apex
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja det gillar jag med Android man kan själv välja Animations hastighet de borde dockinte gömt i developer options.