Kan ju vara dags att dela med sig av lite fler intryck av denna telefon nu har jag ju hunnit leka lite med den i alla fall.
Att det är ett flaggskepp det är det ju ingen tvekan om då det finns väl egentligen inget som är dåligt med telefonen. Skärmen är av mycket god kvalité den är en fröjd att titta på. Väldigt skarp och fin färgåtergivning utan att vara övermättad och panelen är helt och hållet uniform vad gäller vitbalans och återgivning av grått även på mycket låga ljusstyrkor samt utan någon som helst tendens till grön tint eller annat tråkigt. Skärmen är responsiv och Origin OS har skön skroll med låg friktion likt iPhone eller Samsung t.ex så fingrarna slipper jobba mycket. Skärmskyddet som sitter på från fabrik låter jag faktiskt vara kvar tills vidare. Första gången någonsin. Känns rätt så glasaktigt och lätt att tvätta bort smuts ifrån och ingen kornighet som stör bilden.
Fingeravtrycksläsaren blev jag positivt överraskad av. Allt som oftast känns den lika snabb som en kapacativ läsare det kan räcka med att snabbt dutta fingret så låser den upp. Den är dock inte alltid 100%'ig med detta och ibland kan viss fördröjning infinna sig. Men med råge den bästa jag testat som sitter i skärmen och den enda som faktiskt kan kännas lika snabb som en kapacativ. Stort område för att läsa av fingret också och det går till och med att lägga till så man har 2 genvägar direkt till appar utöver att bara skanna fingret från låst telefon. Det blir då 3 fingeravtrycksringar på skärmen samtidigt i valfri layout eller bara 1 extra om så önskas.
Origin OS är proppfullt med diverse små tweaks och inställningar. Mer än något annat OS. Kan kännas överväldigande först och det tar ett tag att komma underfund med allt man kan göra. Enbart launchern i sig är proppfull med möjligheter men det gör att det går att personifiera hemskärmen mycket väl. Jag gillar det skarpt. Finns så mycket inställningar så jag orkar inte gå igenom det hela. Men trots att det är smockat med grejer så har telefonen ett mycket gott flyt. Inte märkt av några direkta hickups allting flyter på väldigt fort och fint för det mesta.
Processorn verkar göra sitt. Den är ett fartmonster och det märks mycket väl om man surfar i webbläsare till exempel. Sidor laddar rasande fort och man kan interagera med dem på en gång utan hack eller så. Den verkar också väldigt energieffektiv och utan att ha mätt skärmtid eller nåt så känner jag att batteritiden är väldigt bra. Har inte slutat en dag under 40% än. Har heller inte känt att telefonen ens blivit ljummen heller. Gen 2 verkar helt enkelt hålla måttet.
Kameran har jag ju redan varit inne och sniffat lite på. Inte utforskat den helt än och alla funktioner eller pressat den till det yttersta än. Men initialt så känner man hur kompetent den är. Dess allsidighet som sagt är grym med dess zoomomfång som ger god kvalitet i en stor del av brännvider. På det sättet känns den mest
komplett av allt jag haft hittills. Vivo har sedan länge varit grymma på HDR (redan när jag hade X60 Pro+) och de är ledande när det gäller det. Men det känns ändå inte överdrivet som det lätt kan göra vid stark HDR utan de håller det hela ändå åt det relativt naturliga hållet i utseende på fotona. Ett väldigt kompetent kamerasystem som gör att jag inte ens funderat över att dra in Gcam än. Men det kommer nog testas vid något tillfälle ändå vid senare tillfälle och man kan säkert pressa ut fler detaljer på det sättet men då framförallt på tele tänker jag. Men det är skönt när man kan förlita sig på enbart stockkameran i de flesta lägen.
Appar har hållt sig väldigt bra i minne sen jag tillåtit dem alla att köra i bakgrunden och autostartas. Medans jag ändå höll på med sånt avinstallerade jag någon app via ADB som rekommenderas att ta bort. Vet inte huruvida just det gjorde skillnad eller inte. Men notiser och sånt har varit lika tillförlitligt som på mina andra telefoner än så länge.
Det träligaste jag har stött på är ju buggen jag var inne på tidigare i tråden. Att in mörkt läge så blir notifikationer helt trasigt från vissa appar. Vanliga Messenger och Telegram utav de jag använder. Messenger Lite funkar så jag kör den så länge. Får hoppas detta fixas i en update snart. Instagram körs av någon anledning inte i fullskärm och det blir ett litet svart/vitt område längst ner med tom yta. Har inte lyckats ordna det på något vis.
Just ja en sak som jag upptäckte häromdagen är att Vivo har likt iOS en funktion där foton visas i HDR-läge i deras egna fotoalbum. "Display images in an extreme dynamic range" heter det i settings och det gör helt enkelt samma sak som på iOS att när man tittar på foton så känns ljusa delar väldigt levande och äkta. Jag testade att ladda hem äldre foton från en annan telefon via Photos och se om den skulle göra något med dem men det funkar inte så det är något som bara funkar internt med foton tagna på denna telefon.
Click to expand...