Vodafone "original/vanilla" 1.5 till CM 4.2.x

Diskussion i 'Magic' startad av bjoli, 18 nov 2009.

1. Mano

Mano Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack bjoli.

One-click root verkar inte heller fungera, 'backup recovery image' ger Failed.

Är det Gold card som gäller för mig eller är det nån som har nåt tips?

2. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Prova Megaupload

Ur FAQ:
    Hur länge lagrar Megaupload mina filer?
    En fil som har laddas upp anonymt (dvs som inte ägas av någon Megaupload-användare) raderas minst 21 dagar efter sista nedladdning.Dina filer kommer att sparas så länge du är premiummedlem. Om du är en registrerad användare så kommer dina filer att sparas åtminstone 90 dagar efter sista nedladdning.

3. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

La filerna på Megaupload men de saknades väl nu? Ska kolla det där med dropbox, för ev kan man i så fall lägga samtliga filer på ett ställe. Återkommer senare från datorn.

4. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Jag kollade just nu och det tog lite tid men alla länkarna till Megaupload fungerade. Prova igen om det är något strul.

5. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Du har säkert råkat få en Perfect SPL. Angående Goldcard så har greyhound skrivit en hel del om det här: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=3501

6. dani3l

dani3l Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Behöver man byta SPL för att lägga in CM 4.2.5?
    Har precis fått min tyska voda magic: org. 1.5 med SPL 1.33.0007

7. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Jag skulle byta SPL för jag har varit ute för att det inte går att flasha recovery utan att göra så. En engeneering-version som slutar som som din (2007) borde funka fint.

8. dani3l

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ok. Känner bara att det kanske är lite onödigt att byta om det inte behövs. Om jag har förstått rätt är det vid flashning av SPL som risken är som störst att man brickar.

9. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Det stämmer. Du kan köra hela guiden och hoppa över SPL. Om det inte går att flasha in recoveryn så kan du byta SPL i efterhand, och efter det flasha in recoveryn.

10. dani3l

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tydligen är min SPL (1.33.0007) en perfect SPL. Om jag förstått det hela ska det ändå gå att roota med one-click-root, men bör jag då också byta till en engineering SPL och isf varför?

11. zyonee

zyonee Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Lineage OS 14.0
    Info:
    Kompilerar själv från källkod.
    Telefon 2:
    Xperia V
    ROM:
    Lineage OS 14.0
    Telefon 3:
    Nexus One
    ROM:
    Nån gammal CM-version
    Övrigt:
    Nexus Player
    Så, bara man lyckas flasha och starta recoveryn så behöver man inte flasha om sin SPL för att kunna köra in CM? På min Magic 32A funkar nämligen redan recoveryn och jag anvander idag en rootad MyHero.

Last edited: 26 nov 2009
  12. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Om du redan har en Custom-ROM och fungerande recovery så behöver du bara följa stegen med att lägga in adp-filen, CM-filen och sedan kernelpatch så ska det vara klart :)

13. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Hade inte du en 32B? Har inte hört talas om perfect SPL i dem. Jag har inte använt one-click-root så jag kan inte svara på hur det fungerar tyvärr.

14. dani3l

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jo, men den är tydligen perfected. Gick iaf bra med one-click-root så nu kör jag CM 4.2.5

15. raptor

raptor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    197

MINA ENHETER

Tack Bjoli.
    Jag fixade det. Allt funkar fint MEN!

Det var jätte svårt att förstå detta med SPL! Varför det är farligt att flasha fel SPL och hur man väljer FEL SPL (och även hur man väljer rätt SPL). För i din guide står det inte vilken SPL man ska använda till en 32A :) För detta med att flash SPL verkar vara en kritisk process. Tänkte om du orkar vara lite mer tydlig :)

Tips från en n00b alltså :) Men det funkade men fick leta lite utanför detta forum!

Tack !

Raptor

16. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Det är för att SPL´n fungerar till både 32A & 32B... bjoli hade ett par länkar i slutet på inlägget till Xda forumet där det står mer om SPL´n.. :)
    Men jag håller med dig om att man måste vara övertydligt i guiderna så att även n00bs som oss förstår :)

17. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

I ärlighetens namn så kan jag själv för lite om SPL så därför har jag inte vågat skriva mer pga risken att det skulle kunna bli fel. Jag har bytt från xxx0004 till xxx2005 utan problem och <u>eventuellt</u> går det att byta till vilken SPL som helst med samma eller högre siffra än den man hade SÅ LÄNGE MAN TAR SPL TILL SAMMA TELEFON (alltså Magic i detta fallet) men som sagt så är jag inte HELT säker.

18. Carpe_Me

Carpe_Me Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    131

MINA ENHETER

Använd dessa istället. Blev total pankaka med 1.6´an och CM´n som länkades i första inlägget

1.6´an
    http://www.androidspin.com/files/enomther/ROM/HTC_ADP_1.6_DRC83_rooted_base.zip

CM 4.2.8.1
    http://cyanogen-updater.googlecode.com/files/update-cm-4.2.8.1-signed.zip

Annars så hade jag ett enormt problem.
    Kan inte pusha filerna med adb. Utan fick göra såhär

Starta mobilen med läggpå + bak
    köra fastboot via konsoll, sedan följa dom stegen, montera minneskortet den vägen och föra över filerna från datorn till kortet - Avmontera det sedan.

Efter det, köra filerna 1,6´an sedan CM modden, efter detta formatera minneskortet och partitionera det ext 2 - ext 3

Felmeddelandena jag fick var
    Device not connected när jag försökte köra adb pushen
    Vid formateringen fick jag inget speciellt mer än att den inte kunde formatera

Utöver detta så hade jag problem med följande
    Inget tangentbord när jag bootade upp mobilen och skulle använda den. Efter många om och men så fick jag ett engelskt
    Android market gjorde force close utan att pasera gå...

Men nu funkar den klockrent :D

19. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Att du inte hittade telefonen via adb har säkert med drivrutiner att göra. En ominstallation brukar lösa det. Det går också att få till det genom att skriva kommandot på datorn och trycka Enter utan telefonen ansluten för då väntar datorn. Då kopplar man in sladden och startar telefonen med rödlur+bakåt.

Tangentbordsproblemet är tydligen något som vissa råkar ut för när de installerat CM. Han har en lösning för det på sin hemsida tror jag. Konstigt att du fick problem med 1.6an för den filen har jag använt själv... Får kolla upp det när jag kommer åt en dator.

20. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Bästa sättet att installera drivrutinen är att låta SDK´n automatiskt ta hem den.
    antar att man redan tagit hem SDK.

Gå till C:\android-sdk-windows och klicka på SDK Setup (grön android) och låt programmet starta… gå sedan till >Settings< och Bocka för Force Https://.. Gå sedan till >Available packages< och Bocka för Https://... länken och sedan klicka på >Refresh< så får du upp en lista.. Bocka för Usb Driver Packages och sedan Klicka på Install SelectedBocka för Accept och sedan Install Accepted.. så nu är USB drivrutinen installerad. Du borde sen en mapp som heter usb_driver i android-sdk-windows mappen.