Vodafone "original/vanilla" 1.5 till CM 4.2.x

Diskussion i 'Magic' startad av bjoli, 18 nov 2009.

1. Sledgeman

Sledgeman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Urkh! Går inte så bra det här. :)

Provade partionera men när jag väljer ext2 to ext3 så blir det ett felmeddelande. Valde bara partition sdcard och fick då sätta swap size och ext2 size. Satte båda till 128MB, funkar det?

Eller ska jag köra wipe på telefon och sdkort och sedan prova partionera?

2. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Det är just det där jag inte vet så bra... så grön som jag var så satte jag båda till 128mb... prova det andra innan wipe.

du vet att det finns en chat funktion på swedroid.. https://swedroid.se/irc ska vi ses där inne så kan du få live hjälp :)

Last edited: 21 dec 2009
  3. Sledgeman

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Jag tackar otroooooligt mycket för din hjälp Galaxy. Nu funkar det som det ska och ska bli trevlig att labba lite. Nu ser jag fram emot en portad Hero 2.1 rom när den kommer senare.....om den kommer det vill säga. ;)

4. gumster

gumster Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Får bara boot loop med CM hela tiden

Hej,
    har verkligen försökt allt men magicen bara bootar om sig konstant. Hinner inte komma förbi setupguiden innan den låser sig för att sen starta om.

La in SPL xxx.2005, körde sen wipe på allt inkl formatering av SD-kortet.

Installationen av både recovery-RA-sapphire-v1.5.2H.img, googles grejer samt CM 4.2.9.1 går smärtfritt och även att skriva över kernel med rätt version bc_4.2.9.1_xx.

Har testat säkert 10-15 ggr men får samma problem. I början körde jag utan att partitionera SD-kortet då jag helst vill strunta i det (ska väl funka ändå?) men sen testade jag även det och la då swap 32mb samt partition på 512mb.

Har en obrandad Magic från komplett. Nu la jag in mytouch 2.0.5 och det funkar bra men sense är segt och ville åt android 1.6 i första hand.

Dålig ROM-fil? Har testat att tanka ner den ett par ggr. Alla tips är välkomna!

Last edited: 22 dec 2009
  5. NalydBob

NalydBob Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej Gumster. Kanske inte är så mycket hjälp, men; Jag la in samma i morse. Min omstartade minst varannan minut i början, nu har den lugnat ner sig betydligt och nu var det nog en timme sedan senast. Det jag gjort är att jag har gjort ett antal omstarter; jag har bl.a. stängt av den och tagit ur batteriet, sen startat upp igen. Vet inte om det är det som lugnat ner det hela lite i varje fall... Verkar också som att jag har något problem med kontakterna; Google vill inte synca mot dem (meddelande om att det kommer att funka senare), och när jag går in i kontaktlistan så dör mobilen igen... När jag nu har tagit bort synkningen så verkar det funka ännu lite bättre.

Jag har sett det som att det kanske ger sig med några omstarter? Kanske det funkar på din också?

Last edited: 22 dec 2009
  6. Galaxy

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Så lite så.. hoppas det fungerar och att du blir nöjd med CM.. det är det bästa jag gjort med min magic. Om du kollar runt så har cyanogen på sin sida (downloads) länk till HTC hero´s tangentbord om du inte vill använda den inbygda..

Naldy & gumster.. det kan vara att någon av zip filerna har varit korrupta.. prova googla på "boot loop cyanogen" och se om ni hittar.. tror cyanogen har haft samma problem förut med äldre versioner men det är åtgärdad sedan länge.. skumt att ni får det nu..
    prova att partitionera kortet med andra storlekar.. ta tex 256 part & 128 swap tex...
    hoppas det löser sig.

7. NalydBob

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för tipset, Galaxy, ska testa det. Bara en sak innan: Kan jag enbart partitionera om, eller innebär en ompartitionering också att allt rensas, så att jag ska lägga in cyanogen och annat på nytt?

8. gumster

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tack för svaren. Känns ju lite sjukt att man ska behöva boota om en massa gånger tills telefonen har lugnat ner sig :).

Ska göra ett nytt försök ikväll då.

En sista fråga, måste man ha en ext partition på kortet? Har läst runt och sett att det inte ska behövas utan då ska CMRomen köra mot det interna minnet precis som originalet.
    Mitt SD-kort är inte så snabbt och jag kommer knappast att installera så mycket att jag fyller telefonen.

Tack för tipsen!

9. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

svar: nej det måste du inte. det är för apps2sd som man kör ext och även swap.
    Finns det ingen ext så kommer appsen hamna precis som du säger på det interna minnet

10. NalydBob

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag provade att ändra swap-filens och ext storlek - men det hjälpte inte. Så jag tänkte att gå på nästa felmöjlighet - att zip-filerna var korrupta. Lägga in nya och zippa upp dem. Men; är det bara att göra så, eller ska jag ta bort det gamla först- i så fall hur gör jag det?

11. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

du får md5 checka alla zipfiler så vet du huruvida dem är korrupta.

12. Galaxy

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Ta bort de gamla zip filerna bara...

Dessutom ska du aldrig aldrig öppna zip filerna med någon program alls... ta bara hem dom och lägg dom i tools mappen på sdk´n. ÖPPNA dom aldrig.

13. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

ojojoj jag öppnar dem titt som tätt :) risken är att genom å öppna å pilla på dem att du tar bort signeringen och därmed går dem inte att flasha.

14. Galaxy

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

De gånger jag öppnade ZIP´n så kunde jag inte flasha dom.. finns väl ingen mening att öppna zip filerna om man ska flasha dom.. jag öppnar en kopia av zip filen för att leka o se mig om... den kopia jag öppnat flashar jag aldrig :)

15. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

öppnar dem för att kanske "sno" en app eller en boot.img
    så länge man inte ändrar på en apk fil eller lägger till ska man inte behöva signera om och det värsta som kan hända är att flashningen misslyckas.
    Men du kommer fortfarande kunna starta upp mobilen ändå eftersom ingen flashning ägt rum så att säga, den kollar ju rubb å stubb innan del flashar

16. NalydBob

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

OK. Jag provar att ladda ner nya zip-filer och installera dem (lyckades hitta en MD5 checsum-programvara men lyckades sen inte få loss MD5-summan för senaste versionen av cyanogen, så det känns enklast att försöka zippa igen).

17. Sledgeman

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Jag hade också problem vid första uppstarten. Mitt problem var inte omstarter utan den startade inte alls. Jag körde wipe på telefon och sdkort och sen startade den upp ordentligt och den har inte startat om någon gång.

18. NalydBob

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sledgeman: Det verkar ha varit samma fel för mig! Efter wipe så verkar den funka kanon. Stort tack för tipset!

19. gumster

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ok,
    ska testa att tanka hem alla filer igen men jag har nog missat nåt gällande en wipe. Ni gör alltså det efter en lyckad flashning?
    Trodde en wipe innebar att man var tvungen att flasha om?

20. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    119

MINA ENHETER

En wipe rensar personliga inställningar och program men själva ROMen påverkas inte. Det är alltså samma sak som en fabriksåterställning.

När Cyanogen började labba med 1.6 var man tvungen att göra två eller fler omstarter innan Googles egna program fungerade ok så det nog inte fel att göra det innan man börjar mata in egna saker.