Diskussion: Voi - uthyrning av elscooter / elsparkcykel nu i Sverige

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av DrT, 25 aug 2018.

  1. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Älskad och hatad i USA – nu kommer elscootern till Sverige

    "Redan i dag uppger bolaget att man har ett nätverk mer personer som kommer sköta laddningen av scootrarna. Mot en ersättning på mellan 40 och 200 kronor hämtar personerna upp scootrarna, laddar dem i hemmet och placerar ut dem på olika platser i Stockholm."

    Ser ut som Nineboot es2 och Xiaomi m365 på bilderna?
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Dessa fordon är relativt billiga - finns det verkligen en marknad för detta när en hygglig elsparkcykel om något år eller två kostar 1500-2000 kronor och finns hos var och varannan cykelhandlare? De blir förmodligen lättare och smidigare med tiden.

    Kul i alla fall! De verkar använda både M365 och ES2 av bilderna att döma.

    Har någon som sett dessa på plats möjlighet att kolla hur de löst bristerna på speciellt m365?

    Undrar hur dessa hanterar svenskt klimat i det långa loppet? Varken m365 eller ES2 är som standard designade för att stå ute i regnet eller för att frekvent användas i väta - de kommer helt säkert att gå sönder om de inte designat om flera punkter och tätat ordentligt.

    Speciellt under vintertid kan fordonen bli farliga om de inte utrustas med dubbdäck. Även löv nu på hösten är ett problem då greppet är rätt dåligt i och med de breda hjulen (lågt marktryck) med obefintligt mönsterdjup.
     
    Last edited: 26 sept 2018
  3. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 904
    Mottagna gillanden:
    512
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    efter en bra sommar så tror folk att det är Hawaii här :)
     
  4. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Undrar även hur dom löst stöldskyddet?, slå in scootern i al-folie, ta med hem och plocka ut ev gsm-tracker?, låter som en ny affärsidé för buset.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag kan bara hänvisa till min egen m365, men hade jag inte haft den inomhus och låtit den torka ut efter en runda i plasket hade den förstörts.

    Motorn i framhjulet är inte tätad på något särskilt vis - den tar in vatten om man kör i regnet och erroderar så sakteliga. Står den utomhus blir egentligen kondensen i sig ett stort problem

    Även andra delar behöver tätas på m365 om den skall stå ute i regnet - annars ryker elektroniken långt innan motorn blir ett problem. Rätt stort arbete. Det hade därför varit intressant att se vilka åtgärder de vidtagit.

    Vare sig m365 eller ES2 är designade för så frekvent användning heller. Hela konstruktionen behöver ses över. Det finns brister i främst ihopfällningsmekanismen som kommer ställa till det - finns bla rapporter om m365 där den här aluminiumkomponenten fallerar vilket leder till att styrstången lossnar (något jag själv alltid brukar ha i åtanke när jag kör): Xiaomi Mijia M365 Kick Scooter modification front latch by FERRY | eBay.


    I USA som använts som inspiration används dessa främst på solkusten även om försök pågår i andra delstater. På solkusten är det förstås helt andra förhållanden än i Sverige, så det är inte utan att man funderar på hur väl genomtänkt detta verkligen är, och om företaget är medvetna om alla de brister som behöver åtgärdas.

    ES2 och M365 är i standarkonfiguration riktigt hyggliga för privat bruk som alla inlägg i forumet här visar. För den här typen av användning skulle man däremot behöva en helt annan typ av sparkcykel med vårt klimat och framför allt det utökade slitaget i åtanke. Ett förstärkt och robustare chassi samt en tåligare och bättre konstruerad ihopfällningsmekanism är förmodligen nödvändigt. Dvs innan man över huvud taget överväger några andra aspekter - listan kan säkert göras lång.
     
    Last edited: 25 aug 2018
    hahadaoc gillar detta.
  6. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Jag kommer ihåg när såna här var coolt att ha cirka 2003-2004 och vissa hade till och med sadel.

    Antagligen skickar den ett larm så fort någon försöker öppna den.
    Men ja om du stoppar ned den i en låda med tätt sydd mässingsnät som utgör en Faradays bur så kan du nog skruva isär den relativt enkelt och ta bort alla batterier och superkondensatorer som försöker hålla en laddning till en sändare.
    Bara att du först bör sticka fort som fan från platsen och inte börja ta isär den på sista platsen en ping skickades från..

    I kina är dessa dock ett jätteproblem. Man får genom en app boka en cykel eller sparkcykel och sedan plocka upp dessa. Skillnaden är dock att dessa företagen finns i massvis i kina och likaså mängden fordon som ställs ut är helt makabelt.
    Och produkterna är som en slags reklam för deras företag så ingen har egentligen köpt dessa. Utan de ställs ut som på prov.
    Överallt ser du en cykel lutad mot ett träd när någon övergett den, antingen tog batteriet slut.
    Eller skulle du ta tåget från stationen, eller var du så full att du ramlade omkull o bestämde dig för att gå sista biten.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    @ludde28@ludde28 - hur går dina tankar kring detta?

    Detta är min motor efter lite mindre än ett års användning, och då kör jag långt ifrån varje dag och rätt sparsamt när det regnar eller snöar, och sparkcykeln står alltid inomhus. Här hade sparkcykeln rullat ca 80 mil.

    IMG_20180726_153057.jpg
     
    Last edited: 25 aug 2018
    ludde28 gillar detta.
  8. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Oj, ser ju helt otätat ut, finns ingen packning på delen du öppnade och "fälgen" på bilden?
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej. Det är metall mot metall.

    Det finns ett annat problem som kommer uppenbaras med M365 vid kraftfull och lite hårdare hantering. Bryggorna mellan battericellerna kan släppa på grund av vibrationer. Låneprylar tenderar att få lite hårdare behandling än sådant man äger själv (syns bland annat på cyklarna), så även detta kan leda till problem.

    Ju mer jag funderar på det, desto sämre idé framstår det som. I alla fall om M365 skall användas så länge de inte vidtagit omfattande åtgärder och förbättrat den på bla. punkterna som nämns här.

    Det är ju för all del möjligt att det handlar om en helt ny och från grunden genomarbetad version av sparkcykeln, och då är det vi tar upp i tråden förhoppningsvis inget problem längre. Annat än möjligtvis vinteraspekten - är tanken att man drar in dem på vintern - eller skall de rulla året om 24/7?

    Vinteråkning låter som en väldigt tveksam idé utan dubbdäck, speciellt i backiga Stockholm. Bromsarna är nämligen ytterligare punkt som är otillräcklig. Bromskraften är inte tillräckligt stor, så det kräver en del finess och kunskap att framgångsrikt framföra fordonet på speciellt halt underlag. Standarddäcken har inget mönsterdjup att tala om heller, och greppet är därefter.

    För att göra fordonet säkert behövs en rejäl hydraulisk skivbroms, speciellt med en tyngre förare. Den som nu går på vajer slits snabbt och behöver ofta justeras för att vara sånär effektiv, och motorbromsen räcker inte.
     
    Last edited: 25 aug 2018
  10. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Jag skulle nog täta med flytande packning innan ihopskruvning.. Flytande packning 70ml
     
    bernard gillar detta.
  11. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Hmm, definitivt fuktproblem. Tyvärr har jag aldrig öppnat motor på min gamla. Den hade gått +200mil. Det hade varit intressant att se hur den såg ut. Jag körde med den varje dag i torrt och vått, jobbet t.o.r, dock inte när det låg snö på marken.
    Förslaget med flytande packning låter intressant. Det borde hindra vatten att tränga in om man kör genom en djupare pöl (i manualen rekommenderas max 1cm djup pöl). Jag har kört genom djupare pölar, 2-3cm djupa. Men jag tror inte att motor kommer bli fuktsäker efter denna modifiering.
    Om man kör med flytande packnig, men vatten tränger endå in i motor (eller för mkt. fukt som bildar stora vattendroppar inne i motorutrymme), så kommer det kanske orsaka en större skada då vattnet kommer ha svårighet att rinna ut, utan stannar kvar och skvalpar inne.
    PS. min nya har gått bara 35mil och det är först nu som det börjar regna lite.
     
    bernard gillar detta.
  12. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Undra hur de löst att få dessa lagliga?

    Hastigheten är säkerligen inga problem att strypa med mjukvara som inte tillåter modifierng.

    Men hur har de exempelvis löst att motorn på ES2 är specad till 300W från tillverkaren?
    Räcker ju knappast att strypa effekten som levereras till motorn.

    Angående fällningen av styrstången så är de scooters i USA modifierade så att styrstången är fast och inte kan fällas.
     
    bernard gillar detta.
  13. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 100
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Hela San Francisco var strösslat med scootrar senast jag var där, folk släppte dem där de stannade. Jag förstår helt varför allt fler städer börjat inrätta lagar mot det hela. Som vanligt är det människan som är den svagaste länken, själva konceptet med hyrscooter är riktigt schysst.

    Om man skulle sätta upp zoner där man hämtar/lämnar den så skulle man nog kunna komma ifrån att det ligger scootrar huller om buller på trottoarer, övergångsställen och alla andra fria ytor.
     
    Last edited: 27 aug 2018
    bernard gillar detta.
  14. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Hade jag bott i sthlm så hade jag sökt detta jobbet direkt!

    Hade vart kul om någon härifrån sökte!:D
    Finns en hel del youtube videos hur det fungerar att arbeta som ”charger” i USA.

    Flexibelt jobb - Ladda elsparkcyklar, Voi Technology

    Join Voiapp.io Nomad's


    Övriga jobb som de har:
    Voi Technology AB - THE FUTURE IS NOW JOIN VOI TODAY

    Företagets hemsida:
    Voi - Ride the Future.

    Gratis testresa med referrallänk / rabattkod:
    Hey, get a free ride on Voi! Download the app from the link below:
    Voi - Ride the Future.

    Bild Voi M365
    https://s.tiptapp.co/images/ads/164f01f9b26fb5b2-1533036824151-0

    Deras laddningstest:
    Alexander in Stockholm pays 50 kr if you pick up “Charge Scooter| Ladda VOI“

    Veckan Affärer:
    Svenska uppstickaren tar klivet in i scooter-ekonomin – ska nu vara redo att utmana de internationella jättarna

    Breakit:
    Hemlighetsfull svensk startup vill utmana jättarna med sin elscooter
     
    Last edited: 3 okt 2018
    bernard gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    image (3).png

    Ah! Ja, det stämmer ju, m365:an. Av bilden att döma ser den inte nämnvärt modifierad ut, vilket innebär att det blir oerhört intressant att se hur dessa hanterar svenskt klimat, speciellt under höst och vinter. Är den inte särskilt tätad på något vis kommer det bli kostsamt att underhålla dem.

    De borde byta handtagen till något mer komfortabelt och kanske gummibeklä handbromsen, för bättre grepp/högre säkerhet.

    Hjulen ser inte ut att vara solida, utan de verkar ha bestämt sig för luftfyllda däck, vilket nog kommer leda till att många cyklar har punkteringar. I alla fall framdäcket behöver nog vara av solid typ om detta skall vara hållbart (men då blir greppet så klart också sämre). Mönsterdjupet ser ut att vara likartat med det i standardmodellen (obefintligt), vilket tillsammans med den dåliga bromsförmågan kommer bli problematiskt på halt underlag, speciellt som bromsen inte ser ut att vara åtgärdad heller. Det är samma typ av skivbroms med vajer så vitt jag kan se som sitter på sparkcykeln i standardutförande.

    Det är en väldigt rolig idé, men man blir ju bekymrad över speciellt säkerhetsaspekten. Att glida fram i tempererat klimat på västkusten i USA skiljer sig rätt mycket åt från att glida fram i det rusk vi har på hemmaplan stora delar av året. Tror inte man tänkt sig för riktigt vid valet av fordon/är medveten om bristerna samt riskerna, men tiden får så klart utvisa hur det fungerar i praktiken.
     
    Last edited: 27 aug 2018
  16. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Jag tror Voi’s bild ovan är en helt omodifierad M365 förutom dekalen.

    Brukar sitta en större elektronikmodul ovanpå startknappen för att få in gps mm.
     
    bernard gillar detta.
  17. Fluffybreeze

    Fluffybreeze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Stänkskärmen lär ju gå av rätt omgående. Folk som lånar/hyr saker bidrar med extremt mycket mer slitage än en ägare gör.

    Man borde ta bort fällmekanismen helt på ett sånt här fordon. tanken är väl inte att folk ska bära runt på dessa?

    Apropå elektronikmodulen så finns det väl gott om plats i styrstången?

    Jag älskar min M365 men som uthyrnings fordon kommer den inte hålla länge. (Hyr ut lägenheter och baserar slitaget efter mina erfarenheter.)
     
    bernard gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tänkte inte ens på stänkskärmen, men det har du helt rätt i.

    Väldigt svårt att se hur detta skall gå :neutral:

    Det vore tråkigt om man föll på eget rep då konceptet är mycket bra.
     
    Last edited: 29 aug 2018
  19. Fluffybreeze

    Fluffybreeze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER


    Skulle behövas mycket mer investeringar och sen helt enkelt tillverka en helt egen modell för ändamålet. Tror de blir för dyrt att modifiera befintliga.
     
    bernard gillar detta.
  20. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Det borde väl kanske inte vara en omöjlighet att modifiera eller att ta fram en modell med uthyrning i åtanke tillsammans med tillverkaren?