Ja, det är i alla fall så Yamaha och Bosch gör i Europa. Det är rätt stora koncerner, så det vore märkligt om de gjorde något som stred mot lagen. Bosch CX-serie och Yamahas PW-X-serie är identiska på alla sätt och vis oavsett om motorn säljs i Europa specificerad til 250W, eller i USA specificerad till 350W. Det enda som skiljer sig åt är som sagt klisterlapp & firmware (varför det också är så simpelt att "chiptrimma" dessa motorer).
Ja, det är en bra fråga. Det är lite mer komplicerat att göra det på ett säkert sätt genom mjukvaran då det handlar om ett "fulhack" som kan få oanade konsekvenser. Firmware på tex M365 går dessutom att byta inom loppet av 30 sekunder "on the go" via telefonen, så det tror jag inte kommer ses som varaktigt på något vis.
I sådana fall är det nog säkrare att sänka hastigheten genom ett motstånd, och då blir sänkningen också "varaktig".
Rikta frågan till Transportstyrelsen; de borde ju med all säkerhet ha svaret. Kan handla om en gråzon, men rimligtvis borde det finnas något krav om att detta skall göras på ett säkert sätt, utöver att det skall vara varaktigt. En risk med hobbyister är att de inte nödvändigtvis har kunskap att göra modifieringarna på ett säkert sätt.
Last edited: 29 sept 2018