Tips: Voluto - spara i digitalvalutor

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 8 aug 2020.

Taggar:
  1. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    !!! OBS Tjänsten har lagts ned !!!

    Här kommer jag nu med ännu en tips. Denna gång är det en fintech bolag som heter Voluto som har en intressant tjänst om du är intresserad av digitalvalutor men som kanske inte vill ta steget fullt ut och handla det själv.

    Med Voluto kan du skapa ett sparkonto. Du för sedan över in EUR till dem och du får en årlig ränta på det. I nuläget slår deras sparränta alla sparkonton som finns i Sverige. En positiv grej är du inte är bunden till att ha pengar hos dem i X antal månader för att sedan kunna ta ut det. Utan du får närsomhelst ta ut det om vill göra exit.

    Pengar förs in och tas ut med IBAN nummer, SEPA överföring. Om du har Revolut, eller TransferWise så kan du enkelt sätta in eller ta ut pengar från Voluto.

    Spana gärna in mer här där jag skrivit lite till om Voluto. Du hittar även min referralkod där som du gärna får använda om du vill då får du och jag 5€ var om du sparar minst 20€ hos dem.

    En annan intressant grej med Voluto är att även de har ett fintech kort. Det är dessvärre inte släppt ännu, men vad jag vet nu är att det kommer vara ett Visa debitkort. Sparkontot kommer vara kopplat med din spendingkonto. Dvs pengar som du sätter in kan du även spendera när du inte spenderar det så kommer de ligga där och generera ränta åt dig. Tråkiga kanske är att i nuläget hanterar de bara EUR. Men ifall de kör som t.ex. Revolut, Curve m.fl. alltså erbjuder interbank rate så kommer det inte vara något stort problem ;)

    Fördelar
    + Relativ högränta som förändras dynamiskt på tillgång/efterfrågan
    + Ett kommande fintech kort där sparkontot kommer vara kopplat till kortet
    + Gör det enkelt att spara i digitalvalutor/kryptovalutor
    + Enkel insättning och uttag som tar ca. en dag.

    Nackdelar
    - Saknar insättningsgaranti
    - Man kan idag bara spara i EUR
     
    Last edited: 27 aug 2020
    bernard gillar detta.
  2. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Spännande, även om den aktuella räntan kring 2,5% inte var särskilt imponerande för risken. Men tidigare under året har den pendlat mellan 4-6% enligt deras hemsida.
    Kan man egentligen betrakta det som ett alternativ till Trustbuddy/Lendify m.m, fast med någon block-chain koppling (lånen är addresserade på etherum-kedjan om jag förstår rätt)?

    Hur skall man tolka den hastigt sjunkande räntan från tidigare i år? Högre tillgång till supply, men få låntagare?


    View: https://youtu.be/C4gOqtQ1mQI
     
  3. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Ja, som jag tolkar det så beror räntan på tillgång och efterfrågan. Har du varit inne på Compounds hemsida så ser du en lista över kryptovalutor som de har cashpoolar för och vad det är för ränta varje har. Gissningsvis kanske pengarna från Voluto läggs på USDT, eftersom räntan på det matchar vad Voluto ger för tillfället.

    Man skulle nog kunna jämföra Voluto med Lendify, dock vet du inte till vem du har lånat pengarna till. Bra eller dåligt låter jag vara osagt, men kryptovalutor är väl till grunden att man kan vara anonym.
     
    utor gillar detta.
  4. Björn012

    Björn012 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vilken av brocc och lendify, voluto tycker ni fungerar bäst? Har sparat ihop pengar som jag nu vill investera i något som ger lite avkastning.
     
  5. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Brocc och Lendify ger väl generellt högre ränta än Voluto. Dock ligger pengarna låsta i X antal år. Men på Lendify kan man göra exit genom att sälja sina investeringar på andrahandsmarknaden.

    Voluto är till skillnad från Brocc och Lendify är att de är ett skal där du kan placera € hos dem. De kommer sedan att placera dina pengarna i en cashpool hos Compound. Denna cashpool består utav diverse kryptovalutor, men i Volutos fall placerar de i en pool med USDT som är en s.k. stable coin. En kryptovaluta som knuten till värdet hos USD.

    Vilken som är bäst beror på vilken risk du är villig att ta. Hos Lendify och Brocc ligger risken att låntagarna du lånat ut till inte kan betala tillbaka. Medan på Voluto så det en kollektiv risk.
     
    Björn012 och utor gillar detta.
  6. Mats Palmberg

    Mats Palmberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2019
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    2,5% av är riktigt dåligt. 5,5% erbjuder 4spar oxå utan insättargaranti.
     
    Björn012 gillar detta.
  7. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Skrivandestund så ligger räntan just nu på 3.14%, och det förändras dynamiskt.
    Men ja det är fortfarande inte bättre än 4spar om man ska titta efter sparkonton utan insättningsgaranti ;)
     
  8. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Uppdatering, räntan ligger på 27.6% när jag skriver det här. Alltså rekordhögsta. Tänk på att räntan är dynamiskt, men vi får se hur länge det håller sig. Igår var det på ca 1% ;)

    [​IMG]
     
  9. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Intressant att räntan kan hoppa på den nivån, har de nån garanti på att den inte kan hamna under 0?
     
  10. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Osäker men jag tror det inte går ner mer än till 0% skulle jag tro. Pengarna läggs i en cash pool på Compound, sen rör sig räntan beroende på efterfrågan. Men det kan röra sig snabbt som vi ser här. Nu när jag skriver detta så har räntan fallit tillbaka och ligger nu på 19.24%
     
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    En lite mer rättvisande siffra är väl det som står under:
    upload_2020-8-14_17-47-33.png
    Alltså snitträntan under de 30 senaste dagarna. Den är föralldel inte så dålig heller.
     
    ganmo gillar detta.
  12. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Voluto kommer att läggas ned.
    Om det finns några här som sparat pengar på Voluto så får ni se till att ta ut det innan den 29:e. Alt. kommer de göra en s.k. "forced withdrawal", vilket innebär att pengarna kommer skicka tillbaka till samma konto som du skickade det ifrån.

    Tråkigt att tjänsten ska läggas ned. Projektet finansierades enbart från teamet och tydligen hittade de ingen vettig sätt att tjäna pengar från tjänsten kortsiktigt och de långsiktiga hade de inte tillräckligt med pengar att vänta på.
     
  13. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Intressant att det går så snabbt... De har väl inte funnits så länge
     
  14. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Vet inte hur länge som de har varit uppe. Jag har använt det i drygt två veckor. Har nu triggat en överföring tillbaka till Revolut. Bonusen kommer dessvärre inte betalas ut iom det nämnda anledning.
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det går verkligen undan bland de nyare tjänsterna som involverar krypto och valutor.

    Valuto verkar ha startat vid årsskiftet vad jag förstår det.

    Personerna bakom tjänsten såg spontant väldigt unga ut, vilket kanske har haft betydelse. Utan så mycket erfarenhet från tidigare tjänster är det kanske svårt att skapa en stabil och långvarig tjänst på första eller andra försöket: Voluto - high interest savings account that makes your idle money work


    Framgår det någonstans varför de lägger ned?
     
  16. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    De kunde inte hitta något som kortsiktigt skulle kunna genera dem vinster så att de skulle kunna fortsätta med deras tjänst. De har fram tills nu enbart finansierat projekt från egna fickor.

    Tråkigt som sagt, det är ett ungt gäng. Tror det är få utav de äldre som kanske skulle våga satsa på DeFi tjänster. Men förhoppningsvis kommer samma gäng eller nåt annat gäng med en liknade tjänst som också kan bli stort.
     
    bernard gillar detta.
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är väl ganska typiskt för startup-bolag. Att det behövs mycket kapitaltillskott i början innan det ev. vänder och börjar gå med vinst. De flesta startups misslyckas nog med att nå den punkt där verksamheten vänder till vinst.

    Att försöka starta en ny verksamhet utan att ens ha ett ordentligt startkapital säkrat måste vara mycket svårt att lyckas med.
     
  18. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Få som skulle kunna lyckas med det. Behövs väl nån drake som kan stå för det finansiella. Men DeFi är nånting som är stort nu, men som inte är lätt åtkomligt för den vanliga mängden som inte har något större intresse av digitalavalutor. Det som Voluto gjorde var att förenkla det skiktet. På sikt kommer det säkert fler tjänster som kommer göra DeFi produkter lätt att investera iaf.