Webblänkar på hemskärmen i form av "custom tab"?

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 3 okt 2020.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

I Chrome för android kan jag gå in på en webbsida och sen välja "Add to Homescreen" från sidomenyn. Då får jag en knapp på hemskärmen som leder till webbsidan. Men det leder till att webbsidan öppnas i Chrome (dvs som en flik i webbläsaren), vilket jag inte vill. Jag vill istället att den ska öppnas som ett eget fönster, dvs som en Chrome custom tab. Exempelvis när man klickar på en webblänk på ett Google Sök-resultat från hemskärmen, så öppnas det som custom tab, ett helt eget fönster med begränsade funktioner lånade från Chrome. Även många appar öppnar webblänkar på det sättet, det är ofta valbart.

Går detta att lösa? Missar den inställningen isf. Vill ej laddat ner tredjepartsapp.

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 307
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det fungerar främst om webbsidan är konfigurerad att den skall fungera som en PWA (Progressive web app)". Det borde dock finnas någon tjänst som kanske låter en skapa sådana genvägar i alla fall.

Last edited: 3 okt 2020
  3. edvinnn

edvinnn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    425
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Som det nämns här Add to Home screen är det något utvecklaren definierar i manifest-filen för webbsidan hur den ska öppnas.