WhatsApp levererar inte meddelanden/samtal på ny tfn

Diskussion i 'Frågor och support' startad av qubee, 31 dec 2022.

  1. qubee

    qubee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2018
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2
    Hjälper pappa med sin nya Pixel 6a och stöter på detta irriterande problem (gick över från iphone 5s)

    Problem: när mobilen är i (längre) viloläge så notifierar inte whatsapp vid meddelanden/samtal men oftast vid det andra meddelandet, dvs första meddelandet så händer det ingenting men skickar man ett till kort därefter så kommer plötsligt båda fram. Samma sak om jag skickar ett meddelande - inget händer. Sedan ringer jag kort därpå, då ringer det plus att meddelandet kommer fram på samma gång då mobilen vaknar till ur sin sömn. Det är som om den "fastnat".

    Ringer man till den så går signaler fram som vanligt men på mobilen syns ingenting, förutom "missat samtal" när man sedan väcker den till liv.

    Kollat de flesta inställningar som går att kolla ärligt talat, även battery saver osv. allt ser okej ut.
    Har själv en pixel 3 som fungerar utan problem.
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Låter som någon sorts DND men det borde ju inte vara aktiverat från start
     
    qubee gillar detta.
  3. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Vad är batterianvändningen satt på för appen? Standard är "Optimerad", men pröva att byta till "Obegränsad" och se om det hjälper.
     
    qubee gillar detta.
  4. qubee

    qubee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2018
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2
    Bra tips men provat båda redan. Det är också så random, ibland fungerar det som det ska och ibland inte. Provade även att fabriksåterställa, men importerade whatsapp från backup (för att få in gamla chattarna). Ingen förändring. Ska nu prova att fabriksåterställa och börja helt blankt med whatsapp och se om det blir nån skillnad.

    Ps. vill också poängtera att det bara är whatsapp som strular, alla andra notifieringar ser ut att fungera som de ska.
     
  5. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 214
    Mottagna gillanden:
    5 039

    MINA ENHETER

    Jag hade detta problem med WhatsApp på min Pixel 6 Pro. Lyckades tyvärr inte finna någon lösning.
     
  6. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 740
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Ett långskott, men testat om always on display gör skillnad? Har själv en Pixel 6a och upplever inte det här, använder WhatsApp rätt flitigt. Har även haft en Pixel 5, 4a och 3a innan och whatsapp har aldrig strulat.
     
    qubee gillar detta.
  7. qubee

    qubee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2018
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2
    Provat, ingen skillnad.
    Gjorde en fabriksåterställning, installerade allt på nytt och även whatsapp på nytt utan restore från backup - samma sak.
    Meddelanden kommer fram som regel ca 40-60 sek efter att man skickat dem då mobilen är i vila. Om vilan är längre (10min+) så levereras inte ens meddelanden/signaler går inte fram, men ibland går allt precis som det ska.
    Har googlat en hel del och insett att detta är ett utbrett problem hos Android, sedan Android 6 och det har tydligen med DOZE att göra (aggressivt batterisparläge). En lösning är att försätta telefonen i debugger mode och disable DOZE men detta görs bara till nästa omstart, så detta är inte hållbart.

    Har för övrigt märkt av samma problem på min egna Pixel 3 när jag tänker efter. Alla min gmail poppar upp först då jag väcker mobilen ur vila. Händer även titt som tätt för vissa appar att man väcker telefonen och får 2 mess samtidigt men då det mesta fungerar som det ska så har jag inte riktigt brytt mig.
     
  8. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 740
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Segt, och lite skumt ända. Har som sagt haft ett gäng Pixeltelefoner sista åren och känner inte igen problemet. Möjligen att det strulat nån ggn ibland, men då tänker jag det varit nåt nätverksproblem snarare än telefonen. Men upplever verkligen inte alls att det är något problem med notifikationer överlag..