Wifi -> 3G

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av znapie, 16 feb 2010.

  1. illicit

    illicit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag hade också det problemet. Visade sig att det var ett för gammalt sim-kort.
     
  2. Nordis

    Nordis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Nån som har hittat en lösning till problemen med tele2?
    Jag har en HTC Legend med exakt samma problem. Pratade med tele2 men dom säger att det i så fall är fel på telefonen..
     
  3. esseven

    esseven Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    406
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ganska många telefoner som är trasiga i så fall. Konstigt att alla trasiga telefoner verkar ha Tele2 som operatör också. Mycket märkligt...:eek:
     
  4. Spuute

    Spuute Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    464
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Även jag har detta problem med HTC Legend och Tele2, verkar som att jag kommer få byta till 3 vilket kommer göra mina räkningar flera hundra dyrare varje månad. Satans jävla fitt-tele2!
     
  5. Ananasleken

    Ananasleken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej! Jag tänkte bara säga att jag hittade denna kommentar bland alla kommentarer i rapporten om error coden:

    "I just discovered the "Wi-Fi sleep policy" in the somewhat hidden "advanced" Wi-Fi
    settings:

    Settings -> Wireless Controls -> Wi-Fi settings -> Hit "Menu" and select "Advanced"
    -> Wi-Fi Sleep Policy

    I changed my setting from "Never when plugged in" to "When screen turns off". I
    haven't had this problem after making the change. But of course: "Correlation does
    not imply causation"."

    Jag har själv inte en Android, men kommer köpa så läser på mig om ämnet. Kan någon kolla runt om den här fixar problemet?
     
  6. iak

    iak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X
    Funderade oxå på detta och tror att det fungerar men vet inte om jag har varit hemma och uppkopplad på wifi tillräckligt länge för att säkerställa att det funkar. Nu känns det ju som lite fel inställning för hur jag vill ha det då det verkar dumt att synka via 3G när jag redan har Wifi så jag har satt tillbaka den på Never.

    Testar för tillfället en annan teori med att ställa in Tele2s DNS:er (130.244.127.161 och 130.244.127.169) i Wifi under wifi/meny/avancerat/statisk ip men utan att fylla i något annat än DNS:erna den får ip ändå och funkar fint än så länge får se om det hjälper imorgon när jag åker till jobbet...
     
  7. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Jag skaffade en HTC Desire i förra veckan och har också noterat samma problem att 3G inte fungerar om jag har haft telefonen ansluten mot mitt Wifi och sedan försöker att koppla upp mig när jag lämnat bostaden.

    Jag har också Tele2.

    Konstigt att Google säger att de kan inte återskapa felet...
    Enligt den info som finns i tråden hos Google så är det flera som har olika operatörer (men de kan kanske ha samma problem som Tele2).

    Jag räknade inte med att man skulle få sådana här problem...
     
  8. snixlas

    snixlas Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Samma här. Desire och tele2. När jag lämnar wifi, så går den inte över på någon mobildata (varken 3g eller gprs). Vanlig voice/sms funkar förstås...
    Omstart funkar, men ska prova de andra förslagen härifrån tråden.
     
  9. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Jag skickade ett mail till HTC support där jag beskrev problemet med Wfif/3G och länkade till denna tråd samt till de anmälningar som gjorts hos Google.

    Detta svar fick jag ifrån HTC:

    Verkar som de jobbar på problemet. :)
     
  10. iak

    iak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X
    Det där med DNS:er funkade ju inget vidare inte ens med statisk IP. Har dock testat med Wifi-sleepmode i standard istf never och nu kopplar den om som den skall. Nackdelen är ju då att den jobbar med 3G när skärmen är släckt. Har även tagit bort JuiceDefender under ett första test och har nu installerat om det för ytterligare test än så länge verkar det fungera.

    Jag skulle gärna vilja ha möjlighet att ställa Wifi-sleep till Never men då kopplar den ju inte om efter c:a tre timmar på wifi.
    Har kollat lite loggar och i de flesta fall när det inte har fungerat har den inte ens försökt att koppla upp sig via mobilnätet när Wifi kopplats bort. :mad:
     
  11. Blomman

    Blomman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har också samma problem, men jag har Telia
     
  12. NiLa

    NiLa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hade samma problem med min Legend och Tele2. Skrev om detta i en annan tråd. Min lösning var att avinstallera 3G Watchdog. Sedan dess funkar WiFi->3G switchningen utan problem. Har även provat att installera 3G Watchdog igen. Då funkade WiFi->3G fortfarande ett tag, men dagen efter var problemet tillbaka. Bort med watchdoggen igen, och vips så försvann problemet!
     
  13. michwen

    michwen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Va fan?!

    Läste det här på Gizmodo!
     
  14. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Då e de väl hårdvarufel på era telefoner? Jag här aldrig haft problem med 3g på min n1. Kör Telia
     
  15. SkyddsAngel

    SkyddsAngel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Får jag fråga er en sak om det är ok?

    Varför ska man ha 3G på när man kan surfa perfekt utan? Jag har bara kört utan 3G när jag surfar och jag har haft 3 G på ibland men jag märker ingen skillnad. Är det för att vissa sidor kräver 3G eller? (En noob fråga från en noob)
     
  16. NiLa

    NiLa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    OK, det strular fortfarande även om 3G Watchdog är borttagen. Efter någon dag så återkommer problemet (mobildatat kopplas inte in då WiFi dör). Flygplansläge-knepet gör att man får igång mobildata, men inte den automatiska switchningen. Efter omstart av telefonen så hoppar dock switchningen igång igen (nu när 3G Watchdog är borta det vill säga).

    Verkar vara ett knepigt problem. Kanske relaterat till såväl hårdvaruplattform som tredjepartsprodukter...
     
  17. NiLa

    NiLa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Problemet i den här tråden rör mobildata, både över GPRS och 3G. Med 3G får du mycket högre datahastighet än med GPRS (ej 3G).
     
  18. SkyddsAngel

    SkyddsAngel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Så med andra ord:

    Det går mycket snabbare att surfa med 3G än GPRS?

    Förlåt för mina dumma frågor men jag är en nybörjare när det gäller dessa områden
     
  19. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Har själv Tele2 och har inte märkt av dessa problem på min Desire.

    Testa med detta om ni inte redan har det så.

    Inställningar - trådlöst och nätverk - Wi-Fi inställningar - menu - Avancerat - Wi-Fi policy.

    Ändra till, Aldrig när den är inkopplad.

    Har sett andra som fått det att fungera med dessa inställningar.
     
  20. falkinski

    falkinski Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Kanske är fel tråd men fungerar inte n-draft idag till N1? En norsk blogg skriver om att det nu fungerar (n-draft) med senaste experimentella versionen av CyanogenMod, trodde att det fungerade redan?
    http://www.droidnytt.no/?p=967

    Googlade runt lite och hittade info här också:
    http://smartech.blogetery.com/2010/...-announced-with-android-2-1-preloaded-inside/

    "Update3: Different from what has been reported, Google’s Nexus One seems to be incompatible with “n” draft wireless connectivityand official specs state it supports only 802.11b/g WiFi frequencies."