Problem: Wifi fungerar inte

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av perwi, 27 apr 2013.

  1. perwi

    perwi Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har fått min asus router och S4 fungerar bra med den. Men som sagt rätt kast från början av Samsung men i det här fallet var det lite bra då det tvingade mig att uppgradera routern hemma.
     
  2. crf_niklas

    crf_niklas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2011
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER



    Skall prova det du visat när jag kommer hem, hoppas det funkar. Min WIFI funka typ inte alls.
     
  3. Alectrona

    Alectrona Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2013
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Fungerade tyvärr inte för mig :(
     
  4. mikasvan

    mikasvan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har en Dovado Tiny och det går inte att ansluta med S4 när krypteringen är på. Utan kryptering funkar det.
    Övriga mobiler o datorer har inga problem med routern
     
  5. Zalamander

    Zalamander Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    sätt wpa only och tkip funkar. är krypteringen som är fel testa andra krypteringar
     
  6. mikasvan

    mikasvan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    uppgraderat FW i routern och nu funkar det. :)
     
  7. Henke123

    Henke123 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Även jag hade problem med min Dlink Dir-655. Jag har provat att ändra WIFI Power Save Mode till OFF, hjälper ej. Har även senaste FW i routern. Jag tror jag löste mitt problemet genom att köra WPA Mode: WPA2 Only. Chipher Type: TKIP.

    Nu har jag inte tappat anslutningen på de senaste timmarna. Dock så har jag läst att TKIP är osäkrare än AES..
     
  8. Vwirstam

    Vwirstam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    782
    Mottagna gillanden:
    150
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra
    Platta 2:
    Apple iPad Pro
    Dir-655 har kända problem med att släppa wifi. Hade den själv för ett tag sedan men gick till media mörkt (där jag köpte den) för att reklamera och fick tillgodokvitto för att den produkten ofta hade det problemet.

    Skulle råda er till att byta router.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
     
  9. start79

    start79 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2011
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag hade problem med en 655:a som sög ut batteri ur min telefon (minns inte om det var S2:an eller HOX:en). Bytte till en Netgear så löste det sig.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  10. Sleepburn

    Sleepburn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har problem jag också med S4an och D-Link. Får sådana dropouts. Slippermans inlägg var väldigt intressant. Testade det och det blev bättre. Fungerar längre nu men det blir ändå dropouts så man får starta om wifi på telefonen för det ska fungera igen. Jag själv har en D-Link 855. Har testat på en D-Link 655 också med samma resultat. Har kopplat upp telefonen mot andra routers och det har fungerat bra. Det jag har kommit fram till är inte själva krypteringen med WPA eller WPA2 med AES eller TKIP. Det är när telefonen är uppkopplad mot det trådlösa med n. Ställer man om i routern så den endast skickar ut b och g så fungerar det kanon. Då får jag aldrig dropouts. Men är jag uppkopplad via n både på 2,4 Ghz eller 5 Ghz så blir det dropouts. Fungerar att köra på 5 Ghz i a endast.
    Önskar det fanns en bättre lösning än att sänka till g eller köpa en annan router. Själv har jag varit så nöjd med min D-Link 855 och aldrig haft problem med något innan mot den.
     
    Last edited: 5 maj 2013
    Hackerlacka, henc och slipperman gillar detta.
  11. slipperman

    slipperman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Bra utredning från Sleepburn som tydligen gått igenom just krypteringen i större detalj.

    Tänkte sticka ut hakan lite: resonemangen i andra inlägg bygger på att routrarna inte gör det de ska. Well, it takes two to tango.

    Blir vi inte lite tankekorrumperade av det faktum att man köper en DYR telefon av senaste snitt och så funkar det inte. Givetvis är det då den andra prylens fel.

    1. I normala fall: om jag gör en A/B test och A funkar mot X men inte B så brukar man vilja lägga skulden på B, men det vanligaste verkar vara i detta fall att det är X som råkar illa ut. I mitt fall är A iphone och B S4:an. Det förefaller som att flera inte haft problem tidigare men fick problem nu med S4:an.

    2. Även om man inte kan utesluta ändå att Dlinken inte följer nåt protokoll som Samsung implementerat till punkt och pricka så känns det ändå rimligt, givet indikationen i 1, att ställa krav på Samsung att omdelbart ta fram en fix, eftersom problemet förefaller drabba de flesta som har krav på snabbhet och säkerhet i sina nät. Hur gör man det?


    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
     
    Last edited: 5 maj 2013
  12. henc

    henc Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack Sleepburn!
    Jag har provat alla andra tips här med min D-Link 855. När jag ställde om routern från att skicka ut mixed g och n till mixed b och g så fungerar det felfritt. Nu är det bara att hoppas på en fix från Samsung så att jag kan gå tillbaka till g och n.:)
     
  13. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Det är ju helt uppenbart att det är S4an som har problem - alla andra telefoner har fungerat här hemma utan problem, bådde med min dlink och min asus - medans S4an inte gick med någon utan att ställa om dem. Detta löser garanterat inte normalanvändare och är således ett enormt problem. De kommer såklart gå till butiken och bli rekommenderade en ny router som de eg. Inte behöver.

    Skickat från min U20i via Tapatalk 2
     
  14. Sleepburn

    Sleepburn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag håller med dig slipperman, till punkt och pricka. Borde vara samsung som borde komma med någon lösning än att skylla allt på D-link. Själv har jag aldrig haft något ont av D-Link utan kör både med router, switchar och även NAS från dem, så jag har alltid varit nöjd med deras produkter. Jag kan säga att jag är riktigt glad jag hittade det här forumet inatt när jag googlade om det här problemet. Annars hade jag lämnat in telefonen nu på måndag. :P
    Kul det fungerade för dig också henc. :)
     
  15. Stefannorr

    Stefannorr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej, har haft samma problem som alla andra med en D-Link DIR 655,loggar in funkar några min eller mer sen loggas man ut och får slå av Wifi och på igen. Läste på några trådar på ett gammalt US forum och har löst mina problem enligt följande.

    Jag gick in i routern,wireless-advanced-guest zone-ställde in allt med samma säkerhet som jag har annars på mitt trådlösa nätverk,nu har jag haft igång wifi i ca 6 timmar och loggats ut 2 ggr. Har testat firmware update,finns nytt men funkade ej att ladda upp för mig, så till dom som vill prova något nytt ta och testa mitt,jag är nöjd nu.
     
  16. Stefannorr

    Stefannorr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Glömde lägga till att tidigare loggades ja ut 2 ggr var 10 min och nu 2-3 ggr var 6-7 timme.........får duga till Samsung släpper en update eller ja köper ny router...:ehm:
     
  17. acr

    acr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Det är inte senaste Android mjukvaran då? Min vän har en Nexus och samma problem.
     
  18. TheFatOne

    TheFatOne Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har haft sjuka problem med min 655 men idag uppdaterade jag firmware och ändrade till "Cipher Type : TKIP" istället för "Cipher Type : TKIP and AES" och vips är mina problem borta.

    Nu:
    Firmware Version: 1.36EU
    Hardware Version: A3
    Product Page: DIR-655
     
  19. slipperman

    slipperman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det som gjorde att det började rulla på routrarna hemma var när jag tog bort draft n-protokollet som möjligt protokoll. Jag ställde in routrarna på att bara jobba med b och g. Då funkar det bra.

    Men jag tycker fortfarande att Samsung får ta fram en fix på det.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
     
  20. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Haloo gubbs!

    Har precis fixat 100/100 fiber i nya lägenheten, dags för en Wifirouter nu då..
    Har inte riktigt lust o bränna 2papp på en router så undrar om en Netgear WNDR3700 är något och ha?

    Finns för 769:- på netonet nämligen, tycker det är rätt rimligt pris för en router

    Tänkte köra iaf 2-3 LTE lurar och en Nexus 7 på en :)

    Puss o kram