Fråga: Wifi kanal 13

Diskussion i 'G3 - Allmänt' startad av Abello, 15 nov 2015.

  1. Abello

    Abello Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2015
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    5
    Har nästan helt bestämt mig för en G3a nu, haha är helt värdelös på att bestämma mig! Men vill höra först bara att den kan ansluta via kanal 13, eftersom jag fick skicka tillbaka motorolan för att den inte kunde. För att vårat wifi ska funka måste det vara låst till kanal 13 eftersom grannarna tar alla andra. Om någon har testat, eller skulle kunna vara en ängel och göra det, skulle jag bli superglad! Har googlat och inte hittat något bra svar nämligen.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 765
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har inte verifierat det sjäv, men rimligtvis borde G3 fungera då den är lokaliserad till Europa (D85520e). Här har vi ju stöd för upp till kanal 14 vill jag minnas medan de i USA bara har stöd upp till kanal 12, vilket kan förklara varför Motorolan krånglade med just den kanalen.

    Är du dock helt säker på att du inte kan köra kanal 11 eller 12 istället? Frekvenserna överlappar varandra lite, så kanal 11-13 borde fungera likvärdigt? Se bild nedan.

    Om grannarna stör vore det kanske bättre att köpa en billig 5GHz-router istället och komma runt problemet den vägen?

    [​IMG]
     
    Last edited: 16 nov 2015
    iterva gillar detta.
  3. Abello

    Abello Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2015
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    5
    Tyvärr går ju ingen annan kanal, har testat. Sitter med en vpn tunnel för att kunna jobba, och supporten på jobbet var in och pilla och vi konstaterade att 13 var rejält överlägsen vad gäller både hastighet och stabilitet. Och allt annat hemma funkar ju strålande på den.
     
    bernard gillar detta.
  4. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Kom precis hem och testade med kanal 13, och det fungerar både på G3 och G4.
     
    bernard gillar detta.
  5. Abello

    Abello Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2015
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    5
    Toppen! Tack så mycket! :D