Wifi och bluetooth störningar

Diskussion i 'Allmänt' startad av valle2000, 7 apr 2014.

  1. valle2000

    valle2000 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2013
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex
    Jag märker att när jag med mobilen använder någon form av kommunikation som går via wifi och samtidigt använder mitt trådlösa headset, så förekommer störningar och ljudet hackar.
    Är det inte så att både wifi och bluetooth använder frekvensen 2.4ghz? Är faktumet därför att telefonens wifi stör ut sin egen bluetooth?

    Skulle en router som tillåter min mobil att ansluta till wifi via 5ghz istället lösa detta problem? Fast nackdel med 5ghz istället för 2.4ghz är väl sämre räckvidd vad jag förstår.
     
  2. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Ja, jag tror att du är inne på rätt spår. Frekvenserna ligger så nära varandra att signalerna stör varandra. Möjligen kan det också vara så att handskakningen vid försök till anslutning till ett WiFi-nät tar så mycket resurser i telefonen att de inte räcker till för Bluetoothmusiken samtidigt. Att byta frekvens på sitt hemma-WiFi hjälper bara hemma, det kommer fortfarande att finnas WiFi-hotspots lite här och var ute på stan som fortsätter att sända på de gamla frekvenserna och således störa BT-kommunikationen. Jag brukar ha för vana att stänga av WiFi så fort jag går hemifrån för att slippa störningar i kommunikationen med min hörlur.
     
    valle2000 gillar detta.
  3. valle2000

    valle2000 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2013
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex
    Tack för svar. Men skulle det på hemmaplan i bostaden hjälpa med byte till ett 5ghz wifi således? Skulle jag då bättre kunna nyttja exempelvis Skype och SIP-telefoni utan störningar med min mobil tillsammans med mitt bluetooth headset?
     
  4. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag tror det, men jag äger inte en router med den möjligheten så att jag kan prova själv. För min egen del så upplever jag att störningarna uppkommer enbart precis när telefonen kopplar upp sig mot WiFi-nätet, när anslutningen väl är etablerad, som t.ex. när man är hemma, så är det inga problem längre. Så kallade öppna WiFi-nät som man stöter på i en del gallerior och affärer och restauranger kräver ibland någon sorts verifiering, att man ska klicka OK på en webbsida eller nåt. Gör man inte det så misslyckas uppkopplingen, men telefonen försöker ofta på nytt efter en stund, och då blir det störningar igen, så det är således risk för mera störningar i BT-kommunikationen när man inte är hemma.