Problem: wifi prestanda

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av jmkhenka, 25 mar 2014.

  1. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har ett underligt problem.

    På jobbet har vi WIFI men min HTC One får med stock 4.2.2 med senaste radio (4A.25) bara max 0.5mbps ned men 25+ mbps upp på WIFI, oavsett 2.4ghz eller 5ghz. Täckningen är 100%ig och en iphone på samma nätverk får 25mbps upp och ned.

    Det som är lustigt är att med AOSP (CM senaste nightly 03-24) får jag ~10mbps ned och 25 upp. Samma radio men med AOSP istället för STOCK.

    Nedgradering till äldre radio tex 4A.18 får jag ingen skillnad.

    Är det nån extrem skillad på hur STOCK och AOSP hanterar WIFI? Det som stör mig är att jag får utmärkt signalstyrka och rated speed på 90-120mbps men nedhastigheten är så extremt handikappad jämfört med uppfarten (testat med bredbandskollen och speedtest.net).

    Jag ska testa med GE senare och se om skilladen är stor där också.

    Jämförelsevis har jag en nexus 7 med stock och senaste FW/RADIO och den får ungefär samma som referensiphonen (25/25).

    Några tips? Nått man kan ändra med hjälp av SU, tex tvinga telefonen att bara köra 801.11G istället för N eller AC som chippet uppenbarligen har men har problem med? på en PC kan man ändra dessa saker.
     
  2. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Du har inte några energialternativ iklickade?
     
  3. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Det hade kanske förklarat saken om det inte vore för att upload är högre (maximal) samtidigt som download är låg. Hemma får jag nära 100mbps både upp o ner utan andra ändringar.

    Gissningsvis är det routern (som jag har noll kontroll över) som är problemet.. Men det som är konstigt är att skillnaden är så stor mellan aosp/stock.