Problem: WiFi-problem med "autentisering" - hur lösa?

Diskussion i 'Google Nexus' startad av Xboy, 26 dec 2012.

  1. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Hej alla.

    Min orootade Nexus 7:a (som har senaste Jelly Bean) uppför sig stundtals märkligt när jag försöker ansluta den mot det lokala WiFi-nätverket (en vanlig D-Link-router som husets andra Android-enheter inte har några som helst problem att ansluta mot).

    Trots att jag har signalstyrkan "utmärkt" kan jag ibland inte ansluta alls. Nexus 7:an försöker om och om igen att ansluta, men "fastnar" varje gång i en nästan ändlös loop som går mellan texten "Ansluter..." och "Autentiserar...". Till slut ger Android upp, och visar i listan över tillgängliga nätverk då texten "Autentiseringsproblem".

    Jag vet (givetvis) att lösenordet är korrekt inknappat, och det är inga tio meter tjocka betongväggar mellan plattan och routern; faktum är att jag kan stå en meter bredvid den med samma resultat.

    Vet någon vad felet beror på, hur hur man ordnar det? Jag vill gärna säga att det inte gör någon som helst skillnad om jag låter Android "glömma" nätverket och knappar in alla uppgifter igen, och det gör inte heller någon skillnad om jag slår av plattan och slår på den igen. Problemet kvarstår hela tiden.

    Jag vet vidare att det inte är ett routerfel, då plattan ibland fungerar med routern och då hittar nätverket precis som det skall göra. Det är dock inte ett belastningsproblem, då nätverket ofta är helt oanvänt och inte ens då kan plattan koppla upp sig mot routern.

    Alla tips uppskattas!
     
  2. Frisell

    Frisell Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    596
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Jag hade samma problem på mitt nätverk när det var för många enheter på nätverket. Jag har ingen d-link utan en net gear. I mitt fall verkar det som 3 trådlösa kopplingar är max. Jag har oxå märkt att det tar ett tag för routern att "glömma" en enhet.
     
  3. marw77

    marw77 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    989
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Har samma problem. Så fort jag har använt N/:an lite så hänger sig alla trådlösa saker. Enda lösningen är att starta om routern och stänga av N7:an wlan.

    Försökt hitta en lösning och en av dom är att låsa IP adressen mot mac adressen. Men detta hjälper inte alls. En annan sak som jag har läst på en del forum är att android kan ha problem med vissa bokstäver i lösenordet ex "i".som är med i mitt lösenord.
    Ett tips var att bara använda siffror som lösen till wlanet.
    Skall testa detta senare.
     
  4. knutars

    knutars Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Jag har testat att öppna nätverket, filtrera mac-adresser och då får N7 åtkomst. Dock är detta ingen lösning utanför hemmet.
    Enbart siffror i lösenordet hjälper icke.