Problem: WiFi-samtal iPhone 8

Diskussion i 'iPhone 8-serien' startad av hauten, 7 sept 2020.

  1. hauten

    hauten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    Vi har riktigt dålig mottagning på jobbet jag på min Samsung s9a har oftast 0 i mottagning ibland 1/4 så jag har ställt in min telefon på wifi samtal och har även en inställning där jag sagt till den att föredra wifi samtal så jag kan ringa som vanligt funkar super!

    Nu till problemet har en kollega med en Iphone 8 hon har satt igång wifi samtal men hennes telefon hoppar mellan 1-4 "pluppar" i mottagning när den ligger på hennes skrivbord. När hon plockar upp telefonen och svarar har hon 1-2 max men då har telefonen valt normalsamtal för den tycker hon har tillräcklig mottagning, sen bryts det eller så måste hon springa och ställa sig i ytterdörren och prata. Har försökt hitta inställningen som finns i Android att telefonen ska föredra wifi samtal om det är möjligt men hittar den inte är det någon som vet om denna finns? Lösningen vi har ju nu är att sätta på wifi samtal och stänga av mobildata men det är ju inte hållbart i längden att switcha mellan mobildata av/på varje gång man kommer/går från jobbet..
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 960
    Mottagna gillanden:
    7 957
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det finns, mig veterligen, inget sätt du kan välja att föredra WiFi-samtal i en iPhone. Den väljer det själv. En lösning är ju dock att sätta telefonen i flygplansläge för att ”tvinga” WiFi-samtal. Men det är ju kanske inte den bästa lösningen, men ändå en lösning. Ni får väga fördelarna mot nackdelarna. :)

    Vad säger operatören ni har gällande detta? Kan ju hända att de kan göra något. :)
     
  3. hauten

    hauten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    tack för snabbt svar då slutar jag leta efter den inställningen nu flygplansläge är ju smidigare än att stänga av mobildata så det kan vi använda ska kolla med telia också vad dom säger tack för hjälpen! :)
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Jobbar ni under jord, i ett toppmodernt kontorshus med massor av stål, eller vad kan skälet vara till att täckningen är så dålig? Gäller det alla operatörer? Inne i en stad eller ödsligt belagt ställe?

    Prata med telia, och kolla om andra operatörer funkar bättre i samma byggnad, kan ju vara en tanke. Är det företagets abonnemang ni har så byter man ju inte i en handvändning, man att konstatera om andra operatörer är bättre är ett första steg på vägen. Kanske kan Telia eller företaget ni jobbar på bekosta en repeater eller förstärka signalen på något sätt.
    Visst är wifi-samtal en bra lösning när det väl funkar, som för dig. Men alla har inte wifi-samtal på sina telefoner. Känns enklare att angripa roten till problemet ;)