Wildfire vs Hero

Diskussion i 'Wildfire' startad av Raum, 27 maj 2010.

  1. Raum

    Raum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Just nu ligger prisskillnaden på ca 200kr.... Heron får 2.1 nu snart, typ juni kanske...

    Vilken är bäst? Heron har väl bättre skärm och sånt? Vill kunna använda Android till åtminstone 80%... (App's och sånt)
     
  2. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Heron är ljusår bättre enligt min mening. Du kan nog glömma att ha tillgång till 80% av appsen tyvärr. Wildfire har ju en spec som är sämre, om jag förstått det rätt.

    Personligen har jag inte uteslutit Wildfire än, det beror på prislappen. För min del är det antingen den eller Legend; men just att det är QVGA känns som en deal-breaker.

    Ang. skärmen så är den lika stor, men upplösningen är lägre på Wildfire. Båda är kapacitiva, till skillnad från Tattoon som har en QVGA med resistiv, vilket inte är så sexigt.
     
    Last edited: 27 maj 2010
  3. Raum

    Raum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Legend vill jag ju ha.. men den är för dyr :P
    Men om Hero'n fortsätter med detta prisras så blir det nog den.
     
  4. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Personligen tycker jag det är lika pointless att säga att en mobil är bättre än en annan som att säga att en person är det. Desire är ju t.ex. en av de "bästa", men för mig är det ändå en av de sämsta eftersom den är på tok för stor.

    Jag tror att Hero med 2.1 kommer vara "bättre" än Wildfire, eftersom Wildfire är en budgetmobil, men jag skulle aldrig köpa en Hero heller. Har provat en under en längre period och är inte imponerad. Undantaget de fysiska knapparna på Legend är den dock väldigt imponerande; men efter tidigare HTC erfarenhet vill jag inte köpa en HTC och sen ha sladdriga, taskiga knappar efter en månad.

    Så, hur dumt det än låter, de optiska knapparna på Wildfire kan vara ett starkt argument för mig till varför den är intressant. Men i slutänden handlar det ju om vilken mobil som passar bäst för ens ändamål. Klarar man sig med en Tattoo, vilket jag gör bristfälligt, så klarar man sig med en Wildfire också, och då är det onödigt att lägga ut en tusing extra.
     
  5. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag gjorde en kvick jämförelse för dig.

    HERO

    528 Mhz
    512 ROM
    288 RAM
    1350 mAh
    3,2-tums TFT-LCD-skärm med HVGA-upplösning på 320x480


    WILDFIRE

    528 Mhz processor
    512 MB ROM
    384 MB RAM
    1300 mAh batteri
    3,2-tums TFT-LCD-skärm med QVGA-upplösning på 240 x 320

    Således har Wildfire ungefär samma spec. Notera att processorn är nyare och enligt tillverkaren avsevärt bättre på Wildfire än i Hero. Jag förstår inte detaljerna så bra (dual-processing architecture och blahablaha) men det låter bra :)

    Möjligen får den FroYo och i så fall JIT-kompilering, vilket kan göra den ganska kraftfull och i så fall ett stort plus. Men det vet vi ju inte än.

    Ångrar att jag köpte min Tattoo för en månad sen när jag lika gärna kunnat vänta en månad till på den här; det hade nog varit money well spent. Personligen ska jag tänka igenom hur jag använder mobilen den närmaste månaden, tills Wildfire släpps, och kan jag leva med QVGA (och priset på WF inte blir tokhögt) så blir det nog en sådan. Men som sagt, QVGA är inte kul alla gånger.

    Dock har ju inte WF heller AMOLED utan TFT, och det känns också lite 2009 för mig. Även om jag måste säga att den ser väldigt ljusstark ut...suspekt likt en AMOLED, men det står ju TFT i den officiella specen.
     
    Last edited: 28 maj 2010
  6. Himcor

    Himcor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Din åsikt är inte delad av HTC. Deras nyaste "vassaste" telefon just nu, EVO 4g har också LCD.
     
  7. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    I så fall finns det väl förmodligen en orsak bakom det, men frågan är vad?
     
  8. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Amoled har inte innan Samsung Galaxy S producerats i större än 3.7" (Galaxy S har en 4" Amoled). HTC Evo 4G har en 4.3"-skärm, och det finns helt enkelt inte så stora amoledskärmar tillgängliga.
     
  9. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ...och där kom (det alldeles utmärkta, tack så mycket) svaret! Den enda nackdelen med AMOLED såvitt jag vet är att det syns väldigt dåligt i direkt solljus; men å andra sidan ser jag inte mycket på min TFT heller i direkt solljus. Utöver det är väl AMOLED överlägsen TFT any time. Hur som haver skulle en HVGA TFT skärm (som sagt finns det redan en äldre, men fullt duglig sådan i samma storlek) gjort en enorm skillnad vad gäller Wildfire.
     
  10. fidde66

    fidde66 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kollade på blocket efter beg Hero. Finns ju en del "sköna" typer som begär mer än vad telefonen kostar ny på dustin home ! Billigaste började på 2500kr dyrast var runt 4000kr :)
     
  11. quietlybrilliant

    quietlybrilliant Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Älskar när folk ska ha mer för något än vad det egentligen kostar att köpa nytt i en affär... hur tänker de egentligen?
     
  12. fidde66

    fidde66 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kommer wildfiren att få 2.2 Froyo ? Annars kan man ju lika gärna ta Heron !
     
  13. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det vet vi inte än, men kommer Hero få FroYo? Nix!
     
  14. quietlybrilliant

    quietlybrilliant Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tycker verkligen att HTC gott kan ta och fixa fram FroYo till den här telefonen senare; den har ju trots allt 2.1 från början...
     
  15. skallaren

    skallaren Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Men jag har hört att 2.1 ska vara sista versionen som kommer få stödjas av gammla ARM11 arkitekuren, dit hör såväl hero som wildfire till vilket rimligtvis borde bekräfta att en 2.1 uppdatering inte är aktuell. eller jag kanske blandar ihop detta med flash(?) om inte annat så ska adobe flash 10.1 ha hårdvara med minst cortex a8 som krav.
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 760
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Som jag förstår det skall Froyo gå utmärkt att köra även på ARM11-processorer, däremot skall Flash 10.1 kräva Cortex A8-baerade processorer eller bättre: https://swedroid.se/nexus-one-och-htc-magicadp2-far-android-2-2-inom-kort-enligt-rubin

    Men så länge vi inte hör något konkret från HTC om en 2.2-uppdatering för Wildfire, så bör man inte förvänta sig någon heller. Det är tyvärr så det fungerar.
     
  17. skallaren

    skallaren Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ja, dessa tendenser har jag också fått för mig. man får nog ta och gå upp några prisklasser för att verkligen säkerställa uppdateringarna vad gäller android. därmed inte sagt att dessa också kommer uppdateras (kolla samsung galaxy) men man får helt enkelt vad man betalar för.
     
  18. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är nog ett smärre problem vad gäller Wildfire snarare än Hero, Tattoo och andra äldre modeller. Utvecklingen har gått mycket snabbt tidigare just eftersom man varit i baby-stadiet, nu är ju Android klart mer vuxet. Jämför skillnaden mellan Hero på 1.5 och Wildfire på 2.1, det är ju ljusår emellan. Funktionaliteten blir ju tusen ggr högre. Men mellan 2.1 och 2.2 är det ju mest utökade funktioner och andra basic-saker snarare än kritiska element.

    Vad jag försöker säga är att det blir mindre och mindre viktigt att få uppdateringar allt eftersom systemet mognar. Givetvis kan det ändå vara bra att uppdatera, men livslängden i en sådan här telefon är ju inte mer än 1-2 år ändå för de flesta forummedlemmar, och då kan man ju helt enkelt ta en ny mobil med senaste Android!

    Personligen vill jag bara komma över 2x och det desperat, men ligger jag på 2.1 eller 2.2 kvittar mig!