Windows 10 tråden - frågor & svar

Discussion in 'Windows, datortillbehör & komponenter' started by Dockland, Sep 30, 2014.

1. Droid55

Droid55 Guest

Jag har uppgraderat pappas nya dator från Windows 7 Professional till Windows 10 Pro. Nu har jag ett litet problem/frågetecken som rör apparna. Jag försöker öppna appar (mail, väder och även Store) men inget händer. Hur får jag åtkomst till apparna?

Försöker även ta bort eBay men hittar det inte. Det låg på skrivbordet. Tog bort genvägen därifrån och skulle sen söka efter det i appar och program men hittar inte - trots att eBay dyker upp i sökresultat. Suck. Fucking hate bloatware!!! Ja, det finns mer bloatware...

2. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har uppdaterat sammanlagt fyra datorer till Windows 10 men känner inte igen de problem du råkat ut för. Du ska inte behöva göra något särskilt för att öppna apparna, de borde funka direkt.
    Det här med Ebay känner jag inte igen, kan inte påminna mig att jag sett något sånt på någon av mina datorer.
    Beklagar att jag inte kunde hjälpa till mer men ville bara tala om för dig att det du råkat ut för låter inte normalt.

3. Droid55

Droid55 Guest

Angående eBay så är det en Toshiba, antar att bloatware kan skilja sig mellan tillverkare. Typ att eBay betalar Toshiba eller något för få följa med. Dock konstigt att det ska vara så svårt att hitta och ta bort.

Det här med apparna begriper jag inte heller. Upptäckte sen att pappa inte hade bekräftat sitt Microsoft-konto och trodde det var problemet. Men det blev ingen skillnad efter att han hade bekräftat kontot.

Nu har han åkt till huset så kommer inte kunna hjälpa honom med datorn förrän på tisdag.

4. indika

indika Custom Android Super Moderator

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Win + S

Sök på Apps, ta bort de storeappar du inte vill ha.

Sök på uninstall, avinstallera annan bloatware.

Ebay grejen är antagligen en genväg till ebay.com . Testa att kolla bokmärken i edge.

Du kan också högerklicka på ett item i applådan och välja uninstall, det funkar dock inte på alla installerade program. Då får du göra som ovan istället!

5. Droid55

Droid55 Guest

Problemet med apparna är främst att de inte fungerar. När jag trycker på valfri app (mail, väder, Store) så blir de bara markerade/mörka men inget händer. Ser någon linje under markerade i startmenyn också.

Kan inte komma in på hans dator nu så får titta på detta senare.

6. Droid55

Droid55 Guest

Sitter på pappas dator nu igen.

Apparna går fortfarande inte att öppna. De blir bara markerade.

Gick in på Inställningar > Konton > Din e-post och dina konton. Där är han inloggad med sitt Microsoft-konto.

Går jag till Inställningar > Konton > Synkronisera dina inställningar så står det högst upp i röd text:

Du är inloggad med en tillfällig profil. Alternativ för roaming är inte tillgängliga just nu.

Reagerar på "tillfällig profil". Vad menas med det och hur åtgärdar jag detta?

Finns det någon annan inställning jag bör kolla? Försöker hitta vad det är som spökar.

Edit: Tog ju bort eBay från skrivbordet sist men nu är det tillbaka. Så något är verkligen fel!

Last edited by a moderator: Dec 27, 2015
  7. Droid55

Droid55 Guest

Det verkar som jag har lokaliserat problemet.

Tillfällig Profil i Windows 10 https://www.bing.com/search?q=Tillfällig+Profil+Windows+10&FORM=QSRE1

Det verkar beröra de som har uppgraderat till Windows 10 från en tidigare Windows-version.

Systemåterställning till när det senast fungerade... Ska jag gå tillbaka till Windows 7 då?

Så jävla kasst alltså.

8. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Prova att göra en återställning, personliga filer kommer vara kvar på datorn. Eller så gör du en full återställning. Det bör lösa problemen
    WIN10.PNG

9. Droid55

Droid55 Guest

Får göra det. Sen får jag väl börja om uppgraderingsprocessen. [emoji53]

10. 220volt

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Men Win 10 kommer fortfarande vara kvar efter återställning. Du ska inte behöva gå tillbaka till Win 7 för att sedan uppdatera igen.

jnsson likes this.
  11. Droid55

Droid55 Guest

Jaha ok. Trodde det var "återställning till när det senast fungerade" vilket skulle betyda Windows 7. Jag uppgraderade datorn direkt efter uppackning och uppstart.

12. 220volt

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Nope men det ska finnas ett alternativ att återställa till ditt tidigare OS så länge du inte tagit bort "windows old"

13. Droid55

Droid55 Guest

Ok [emoji846]

14. Droid55

Droid55 Guest

Fixat. Behövde aldrig återställa. Bytte till lokalt konto och startade sen om. Då kom nya uppdateringar. Sen bytte jag till Microsoft-konto igen och tillfällig profil är ett minne blott.

svenix likes this.
  15. Droid55

Droid55 Guest

Hur matar jag ut dvs. ta bort enheter på ett säkert sätt i Windows 10?

16. Droid55

Droid55 Guest

Ok, det var länge sedan jag satt vid Windows. Blir helt galen. När jag skriver och ska gå tillbaka och sudda ut något så suddas allt ut efter också. Vet inte om ni förstår vad jag menar - jag "ersätter" och suddar inte ut när jag skriver. Hur har jag lyckats ställa in det utan att veta om det? Jag vill kunna gå tillbaka mitt i en text och skriva utan att det ersätter allt jag har skrivit.

Inser nu att det har försvunnit, men hade problemet när jag skrev ett inlägg nyss. Fy så irriterande! Förstår det är någon funktion jag satt igång med Back Space... Morr!

17. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    ROM:
    Kiwi
    Där klockan är ska det finnas en symbol, försök högerklick och välj mata ut. Oftast ser symbolen ut som ett usb minne med grön bock på

18. Droid55

Droid55 Guest

Jag vet vilken du menar, men den verkar inte finnas i Windows 10. Hittar den i varje fall inte.

19. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    ROM:
    Kiwi
    Om du går in till My Computer så ser du lista över hårddisk C://, CD och allt sånt. Högerklickar du borde det stå Mata Ut?

20. Droid55

Droid55 Guest

Nope, provat det också. :ehm: