Windows Phone - den officiella tråden

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Connecting, 8 aug 2013.

1. kupster

kupster Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    437

MINA ENHETER

Om jag minns rätt så skall allt från 2.1 funka med alla som är över det. DVS 2.1 funkar med 3.0 och 4.0.

Det som händer är att din enhet med 4.0 drar mindre ström, men mottagande enhet den som har 2.1 eller 3.0 drar mer ström.

2. TheLolligator

TheLolligator Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

3. Connecting

Connecting Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Lumia Black är ljuvlig, notiser, grym Glance, smidig app-mapp, kan ta bilder RAW, enda märket i världen som kan det, vi snackar upplösning grabbar.

Trevlig helg

4. MeemSenco

MeemSenco Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Äntligen fungerar notiser som dom skall, helt ljuvligt! Kunde inte vart nöjdare med en lur just nu!

Sent from my Nokia Lumia 920 Tapatalk

5. pege63

pege63 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Nån som vet när Operativsystemsversion: 8.0.10501.127, 8.0.10512.142 eller 8.0.10521.155 släpps till samsung Ativ S???????

6. jeensa

jeensa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    50

MINA ENHETER

Blir nog att byta min note2 mot lumia 1520. Rätt bra prisfrån sonera butiken och telefonen verkar ju supernajs!

7. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

8. karlssson

karlssson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Är det någon som har samma problem som jag. "Brå" syndromet. Jag har en 720,när jag ska skriva bra. Måste jag avsluta en punkt, annars blir det automatiskt "Brå". Vafan betyder Brå? Jag blir tokig på detta. Finns det fler som har samma problem?

Sent from my Wp8 device using Tapatalk

9. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Hehe, japp det problemet har retat gallfeber på mig - men jag är ganska säker på att den buggen är åtgärdad? Vilken version av WP har du?

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

10. Etzolin

Etzolin Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Har använt min Lumia 1520 i några dagar nu, verkligen en grym telefon. Lite svår att använda med en hand bara.

Helt okej batteritid :)

Sent from my RM-937_eu_euro1_231 using Tapatalk

11. karlssson

karlssson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag har amber och gdr3. Jag kör developer.

Sent from my Wp8 device using Tapatalk

Last edited: 4 feb 2014
  12. kupster

Mottagna gillanden:
    437

MINA ENHETER

Funderar på en sån.
    Vad har du använt tidigare för mobiler? Tänkte om du kunde jämföra med någon tidigare.

Skriv gärna en mini recension om du har tid :)

13. Louba

Louba Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Telefon:
    iPhone X

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone X
    1520 är en best! Vill ha batteritiden och processorn, men storleken njee...
    Väntar med spänning på Lumia 929, även kallad Icon.

14. kirkx10

kirkx10 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 228
    Telefon:
    Motorola G100

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Hade det hela tiden förut på min 8X, men det blev bättre efter någon uppdatering så nu händer det väldigt sällan.

För övrigt så är Brå en förkortning för Brottsförebyggande rådet...

15. Etzolin

Etzolin Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Här är lite tidigare mobiler som jag har haft: http://androidenheter.se/minaenheter?Nzg5-d9

Det första intrycket jag fick var att telefonen kändes väldigt stor. Eftersom jag innan denna använde min Iphone så var väl känslan extra påtaglig. Trots storleken känns dock telefonen rätt bra med sina rundade former i mina medelstora händer. Min sambo som har små händer har väldigt svårt att få ett bra grepp om telefonen.

Byggkvalitén är exceptionell, precis vad man kan vänta sig ifrån Nokia. Inget knarr i plasten, känns väldigt gediget. Knapparna kan dock låta lite extra "klickiga" ibland. Inget som stör mig dock. Jag får känslan av att telefonen nog tål en del stryk jämfört med andra "vanliga" smartphones.

Det finns tre grejer som gör att denna telefon står ut bland mängden; skärmen, kameran och batteritiden. Skärmen är nog bland det bästa jag har sett på en mobiltelefon. Iphone är det som kommer nära. Färgerna känns väldigt naturliga och är varken mättade eller urtvättade. Men föredrar man det ena eller det andra så kan man justera detta i inställningarna om man så önskar. Svärtan är inte i klass med AMOLED men är fortfarande väldigt bra. Känns inte lika "upplyst" som många andra telefoner gör. Betraktningsvinklarna är väldigt bra, som man förväntar sig av en IPS-panel.

Kamera på 20 megapixlar må då kännas mycket som en gimmick. Pixlarna gör inte allt, och det vet ju självklart Nokia om då de ligger i framkant när det gäller mobilkameror. Bilderna som tas med telefonen blir skarpa och fina i autoläge, och med kamerappen Nokia skickar med har man väldigt bra kontroll ifall man vill justera inställningarna själv. Det fina med en 20 MP kamera är att man kan zooma in mycket på bilderna utan att förstöra bildkvaliten! Förvänta er dock inga underverk i mörkret för då blir det brusigt och otydligt, telefonen gör sig bäst med LED-blixten eller i dagsljus/belysta rum.

Oftast har jag inga stora förväntningar på batteritiden när det gäller smartphones, klarar sig telefonen genom en dags användning för mig så är jag nöjd. Men, den här telefonen klarar längre än en dags användning. Vill man vara på den säkra sidan så räcker det med att ladda telefonen varannan dag, men om man använder telefonen ganska lätt så räcker den utan problem även en tredje dag.

En vanlig dag för mig så har jag på WiFi, Bluetooth med handsfree ansluten, GPS och mobildata (LTE) påslaget. Jag synkar tre mailkonton varje timme, skriver och svarar på dessa. Lyssnar på musik strömmandes via Spotify och Soundcloud. Kollar Facebook, Twitter, Instagram, Reddit, Snapchat och Tapatalk då och då. Har notifikationer påslaget på allt. Är inloggad på Skype och Facebookchatten. Tar bilder ibland. Kollar kartor, dessa har jag nedladdade på telefonen. Och så har jag snabbkollsskärmen påslagen (i "Titta" inställningen) för att kunna se klockan och notifikationer.

På papperet är 1520n verkligen en dröm. Det enda som som jag ser negativt med telefonen just nu är att den kör Windows Phone. Fatta mig inte fel nu, jag tycker verkligen om Windows Phone. Men, systemet ligger fortfarande efter och har sina brister. Exempel på brister med WP är att det fortfarande saknar ett vettigt notifikationssystem, saknar mycket stöd från apputvecklare (detta är dock på väg mot det bättre), massa grävande i menyer för att ändra något så enkelt som skärmrotation, seg skrollning, oförklarliga lagg i appar och inte minst Internet Explorer. Men något som stör mig mer som är mer specifikt med denna modell är att systemet inte är anpassat för den skärmyta som finns. Visst, man har en tredje kolumn på startskärmen, men resten är som att man lagt ett förstoringsglas på telefonen.

Är man WP frälst så finns det i dagsläget egentligen ingenting att tveka om. Möjligtvis om man skulle ha små händer då. Det är svårt att se på andra telefoner som annat än små leksaker efter att man vant sig med 1520s storlek.

Är det något mer ni undrar, fråga på :)

Gurkburk, kupster och dannejanne gillar detta.
  16. Bussmicke

Bussmicke Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

17. kupster

Mottagna gillanden:
    437

MINA ENHETER

Du som endå kört Nexus modeller, vad föredrar du? Om du måste välja?
    Jag personligen har tröttnat lite på Android. Har kört både Lumia 920 och 925 och upptäcker saker som jag saknar med WP. Men när jag har dom enheterna upptäcker jag saker från Android som jag saknar.

Men de fördelar du tar upp är de jag verkligen saknar med min nuvarande HTC One. Batteritid och kamera!

Hur upplever du Nokia Black? Är det stor förändring mot tidigare Amber?

18. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

1525 och 1820 verkar vara prestanda-bestar, om man får tro det som ryktas. Nokia börjar göra sjuka lurar om dessa kommer. Kommer någon av dem i år, så kan man lugnt säga att de ligger i topp när det gäller vass hårdvara.

Jag tror Nokia vaknat nu och det kommer så sakterliga att bli som förr, eller så är det redan idag, att det är Nokia som bygger de värsta lurarna. 1/1 2016 kanske WP är ute ur bilden då Nokia får släppa sina topplurar med valfritt OS.

Black är enligt mig en mycket större update, notifikationer på låst/svart skärm, BT 4.0, plus kameran som de slipat till ännu mer, och det går att ta RAW-bilder.

Last edited: 5 feb 2014
  19. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    1820 vore intressant, men 5.2" kombinerat med Nokias gigantiska dödytor runt skärmen borde innebära ytterligare en phablet? När kommer uppföljaren på 920/925/1020?

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

20. Droid55

Droid55 Guest

Du vet att Microsoft har köpt Nokia? Trodde folk slutat drömma om en Nokia med Android sedan köpet uppdagades. Windows Phone är redan en av de tre största plattformarna och växer stadigt.