Windows Phone - den officiella tråden

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Connecting, 8 aug 2013.

1. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Var skriver han att han drömmer om Android?

Edit: Hittade det!

Last edited: 6 feb 2014
  2. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Patenten är dock inte såld till MS så det är inget som hindrar dom från att skapa ett nytt märke

"Microsoft to acquire Nokia’s devices & services business, license Nokia’s patents and mapping services"

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

3. Etzolin

Etzolin Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Det var längesen jag använde Amber, men det är trevligt att nu kunna se notifikationer utan att behöva låsa upp telefonen. Samt att kameran verkar bättre.

Om jag måste hårddra mellan WP och Android i deras nuvarande versioner så väljer jag Android. Även fastän WP är riktigt fint så blir det irriterande att använda när notifikationer funkar så kasst. Samt appar. Men gapet blir bara mindre och mindre.

Jag hade Nexus 5 för inte allt så länge sedan, och jag hade nog fortsatt att ha kvar den om hårdvaran vore premium.

Nej, inte än.

4. Connecting

Connecting Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Sluta spela insatt när du inte har koll, MS har inte köpt Nokia, MS har köpt mobildelen och får kalla topplurarna för Lumia, inte Nokia. Nokia kommer finnas kvar, de har kvar sina patent, dem de stämmer sönder HTC med nu, de har kvar NSN, där de köpte ut Siemens.

Jämför det med att Sony sålde sin Vaio-del nu

http://wmpoweruser.com/confirmed-sony-sells-its-vaio-pc-business-to-japan-industrial-partners/

Innebär det att köparen äger Sony nu då? Nej, givetvis inte, då de precis som MS köpt endast en del av bolaget. Skillnaden är att MS har nytta av denna fördel endast framtill 1/1 2016, vilket ändå var datumet som Nokia var bundna till WP, så varför inte sälja av, slippa kostnader, se på om MS kan steppa upp WP, låta MS dra hela lasset själva, och sedan ta beslut efter det. ´

Nokia gör vad de vill den 1/1-2016. MS köpte för de var tvungna, de satt fast i ett moment 22 gällande utgifter, så att aktien ökat talar ju för att detta var av godo.

5. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Tror du, med handen på hjärtat att Nokia kommer släppa lurar i eget namn igen 2016? Vore riktigt intressant isf.

6. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Jag tror mer på det scenariot, än det omvända. Varför skulle man sätta ett slutdatum annars, vilken poäng har det, om målet är att göra sig av med något för gott? Så det MS gör i praktiken är ju faktiskt att hyra en del av Nokia en bestämd tid, de fick inga patent (det fick Lenovo när de köpte Motorola av Google, det fick Google av Motorola när de köptes (var ju mycket därför de köpte dem)), de får inte använda namnet på några Lumior.

Så vad har de köpt egentligen?

Nokia var med och finansierade Jolla, man kan ju undra varför. Och Nokia har sagt att de alltid haft en plan B, undra vad den är?

Jag skulle önska att de någon gång återgår mot Meego-hållet, det är mer Linux än Android, och det häftigaste mobil-OS som gjorts.

7. Droid55

Droid55 Guest

Även om Microsoft bara köpt (hyr?) en del av bolaget har jag inga som helst förhoppningar på att Nokia kommer släppa telefoner med Android. Jag vill minnas att jag har läst att Nokia valt bort Android. Att de däremot kan släppa telefoner med annat OS än Windows Phone kan jag mycket väl tänka mig. De har ju redan telefoner med andra OS.

8. Droid55

Droid55 Guest

Jag ser snarare att det ska hårdna mellan Windows Phone och iPhone än Windows Phone och Android. Android är en öppen plattform något verken Windows Phone eller iPhone är. De som förstår och behöver fördelarna med en öppen plattform som Android lär troligen inte byta till Windows Phone eller iPhone (såvida de inte föredrar annat ekosystem eller vill ha Nokias kameror). Däremot kan jag se användare av iPhone byta till Windows Phone. Windows Phone är nästan ikapp iPhone i Tyskland.

Sen kan jag tycka att det är orättvist att jämföra ett så nytt OS med ett så väletablerat OS. Jag tycker Windows Phone utvecklas hela tiden och ser precis som du att gapet bara blir mindre.

Last edited by a moderator: 7 feb 2014
  9. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Att påstå att Wp är ett relativt nytt os är lite fel att säga då det är askan av det som en gång i tiden kallades Windows Mobile

10. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Nja... Det stämmer väl ändå inte? Man började väl helt på ny kula med WP? Likheterna är ju extremt få, på gott och ont. Tyvärr saknas ju en del viktiga funktioner i WP som filhantering och toggles för wifi etc, samtidigt som det är mycket mer följsamt och snyggt än andra OS.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

11. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 251
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Det minsta du kan göra är att åtminstone tacka @Etzolin för sin recension i det långa inlägget! Speciellt om man ber om det.

Jag gjorde det åt dig nu.

Sent from my Sony Z Ultra

12. kupster

kupster Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    437

MINA ENHETER

Helt rätt!
    Dåligt av mig, men var antagligen för uppe i varv över att någon kommit över telefonen innan den släppts i Sverige.

Nu är det iaf gjort

dannejanne gillar detta.
  13. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 251
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Bra :)

Etzolin gillar detta.
  14. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Ingen mer WP för dig eller Dannejanne? Har inte sett att du haft någon WP i signaturen på ett tag... Har själv inte kört WP på ett tag av ett par anledningar (några appar jag inte klarar mig utan) men håller ögonen öppna inför 8.1 och den efterlängtade hårdvaruuppgraderingen.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

15. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 251
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Nej inget planerat för tillfället. Känner mig ganska nöjd med Android idag faktiskt överlag. Då jag har ett monster till telefon är jag dock lite sugen på en Blackberry Z10 igen som en liten mer portabel telefon till de tillfällen då det kan behövas i framtiden.

Har ingen kontakt alls med WP idag då även tjejen har köpt sig en Sony och är jättenöjd. Hon tappade min gamla Lumia 800 en gång för mycket och skärmen krossades. Förvånad över hur många fall den faktiskt överlevde.

16. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Swype-varianten till tangentbord är tydligen på ingång. Den diggar jag så det var en trevlig nyhet.

17. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

http://www.di.se/artiklar/2014/2/10/nokia-slapper-androidlur/

Nokia släpper en Android nästa månad. Du har grym koll :D

18. Louba

Louba Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Telefon:
    iPhone X

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone X
    Wp 8.1 har börjat rullas ut till utvecklarna.
    Vi har mycket kul att se framemot ifall hälften av alla uppdateringar i 8.1 är sanna

19. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Ja, stämmer det mesta av det man sett/läst, så blir det den mest omfattande och mest upplyftande uppdateringen någonsin.

20. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Ja det känns riktigt bra faktiskt, hoppas bara det kan komma ut ny hårdvara snart som sagt. En uppdaterad 1020 med Snapdragon 800 vore inte fel.