Windows Phone - den officiella tråden

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Connecting, 8 aug 2013.

1. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Har nu använt min Lumia 830 några dagar.

Riktigt fin telefon på många sätt men många frågetecken runt OS:et har jag också.

Riktigt smidigt med brickorna på startskottet, bättre än jag förväntat mig faktiskt.

Flytet i telefonen är också helt otroligt, troligtvis beror det på långsamma animationer men ändå. Den känns otroligt bra att skrolla i, oavsett vart man är.

Det jag inte fattar och stör mig på är kopplingen mot outlook/Exchange. Hade förväntat mig mer där. Det går inte att synka anteckningar från Outlook [emoji46]. Något dom fungerar lydelse utmärkt från både Android och IOS men på Windows egna telefon finns inte den möjligheten. Har läst att man kan använda one Note men det hjälper ju inte när företaget man jobbar på inte använder det.

Apparna till Windows

Dom finns ju men är inte lika många som till övriga OS och inte lika bra skrivna.

Saknar också att det inte finns några som helst Google appar till Windows. Det finns ju till o med till IOS

Samtalsljud osv är grymt bra, skärmen är också bra men jag trodde batteritiden skulle vara bättre, kanske hjälper det med några laddningscykler för att det ska bli bättre.

Har allafall tänkt köra denna ett tag för att se hur den fungerar i praktiken. Väntar också med spänning på Windows 10 till den, verkar som att det släpps nu i Januari.

2. daevilb

daevilb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    80

MINA ENHETER

Mina tankar runt 950 XL som jag ägt sedan 4:e december.

Kameran är enligt mig den bästa jag använt (förutom när den krashar hela telefonen och buggar ur ofta (1 av 10 gånger dör hela telefonen, blev också lite bättre efter ny firmware, dock så krashar den ofta endå, men den har bara startat om 1-2 gånger senaste veckan)

Continuum är häftigt och jag skulle mycket väl kunna använda detta på min arbetsplats te.x men det första som händer när jag stoppar i en USB-dongle från logitech är att den FASTNAR.. tgb och mus fungerar självklart men jag får alltså inte ut usb-pluggen, här snackar vi sitta som berget, jag har försökt med ALLT, tillslut kom jag fram till att jag måste lämna in den, tar jag i med mer kraft så kommer något gå sönder innuti vilket är pinsamt efter 10 minuters användande.

Batteritid är under all kritik när jag fick telefonen, med nyaste "release" blev den mycket bättre men fortfarande sämre än min note4 med MYCKET som körs på, och en telefon som har mindre batteri.

Telefonen blir riktigt varm utan att belasta den alls, händer inte speciellt ofta men ofta nog för att man funderar va fasen den håller på med, blev också bättre efter nyaste uppdateringen.

Spontan-dör utan anledning, hänt 4-5 gånger.. jag tänkte att det berodde på mina inställningar för fast ring men icke!, den kan ligga på bordet när jag sitter och glor på nån serie och så ser jag loggan helt plötsligt och telefonen har krashat och bootat om.

sen ska ni få höra EN riktigt positiv sak.
    USB TYPE C :)

Ursäkta gnällinlägget men, detta är fasen inget jag förväntade mig, Visst APPAR saknas och lite sånt men det kunde jag leva med som early adopter, men själv kvaliten på telefonen, den gnekar när man trycker på plasten längst ner och sen verkar jag ha missat att micen sitter i GLASET på framsidan längst ner, hela framsidan är alltså en ren yta, förutom en "hål" i glaset? wtf is up with that?

nåja, telefonen åker tillbaka och nu tänker jag lägga mina 7 0 0 0 kr på någon riktig telefon istället!

3. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
  4. kirkx10

kirkx10 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 228
    Telefon:
    Motorola G100

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
  5. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Ja det var ganska dyrt... Någon 950-ägare som vill komma med ett omdöme några månader in i användandet?

6. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Det bästa och det sämsta i min digitala värld. Bäst är Windows 10 på min dator. Sämst är Windows 10 på min mobiltelefon. Köpte en billig Nokia Lumia 625 för att provköra Win. 8.1 på mobilen. Hyfsat telefon, värdelöst OS. Jobbigt att använda, och de appar som finnas funkar antingen inte, jag kan nämna fler, eller det funkar dåligt även om samma app i Android funkar perfekt. Sen installerade jag Win. 10 i hopp om... Vad ska jag säga? Om det blir räddningen för Windows mobila OS blir jag mycket förvånat. Windows 10 på datorn är det bästa för mig "ever", hållit på sen Win95.

7. Connecting

Connecting Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

någon som har en susning om hur det blir, eller hur man bör gå tillväga om man vill ha en Surface Book? Är det sagt att nästa version kommer hitåt, eller är vi bojkottade helt?

8. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 251
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Om nu Facebook var så dedikerade som de påstår att de är till Windows 10 Mobile så tycker jag det är märkligt att de inte har kunnat få klart de nya apparna till Instagran och Messenger. Nu hinner jag inte ens prova på dem innan jag säljer min Lumia.

9. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Finns inte Facebook messenger? Hade för mig det iaf...

10. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 251
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Det finns, men gammal rutten slö utdaterad app. Samma med Instagram, saknar features och är i beta än. Nya appar är på väg.

11. kirkx10

Mottagna gillanden:
    1 228
    Telefon:
    Motorola G100

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    semlan och bernard gillar detta.
  12. pmugghc

pmugghc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 063

MINA ENHETER

13. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Nu börjar W10m ta sig tycker jag, idag kom 14295 och nu kör jag bara Lumia 950 XL, det gick rätt snabbt ändå, först hade jag Lumian hemma, ute i vardagen hade Androiden verktyg som jag var tvungen att ha, sedan kom ju det ganska stora kliv i de regelbundna builds man uppdaterade till, så ett tag körde jag med båda ute, och nu är Androiden avstängd, Lumia har alltid haft elegansen, hårdvaran, och en skön look, men nu med Hello, att Cortana blivit ännu mer mångfasetterad och faktiskt användbar på många sätt, så framstår en modern Android som kluddig och omständig, och det är märkligt egentligen.

Men det där med att man inte vet vilka appar som har tillgång till vad, att man måste ge dem viss tillgång annars kan man inte hämta dem, root, rom, alla tankar kring det, det blir på något sätt virrigt när man får lite distans, jag har aldrig sett det som optimalt, men då det var det bästa av de som fanns, så valde jag det. Men avsaknaden av Glance, en bra kalender, plus samspelet med datorn, som idag kör samma build, de uppdaterar dem samtidigt numera, att man kan ringa och messa från datorn, hela den grejen som nu funkar, och det är enligt mig idag ett mycket bra system. Jag kör inte FB, och allt det så det kanske spelar in, och det kommer uppdateringar framöver, de visade lite nu på deras årliga Build, vissa grejer som jag inte tror finns på någon lur, så det är kul att följa utvecklingen.

14. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Vad hade du för Android? Glance finns väl på Motorola exempelvis. Root och rom är inget måste så jag vet inte varför det skulle behöva läggas energi på det?

15. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Jag har haft flera, S6 Edge, Sony Z5.

Jag har hört att Motorola har det men att köpa en lur endast av den anledningen känns avigt. Ok om det stod mellan två likvärdiga och den ena hade Glance, då hade det varit en annan sak.

Cortana är ju ruskigt bra nu, och bättre blir hon. Molnet, mail, kalender, Office, och lättåtkomlig info är viktigt för mig, Android har massa luckor, nyligen hittades nya stora allvarliga säkerhetsbrister, det är också skönt med WP att man slipper tänka på det.

Som rolig sak så är nog Android roligare, men jag tycker möjligheten att personifiera utan att roota och rom, för det gör ju de flesta tror jag och hur mycket Android är det kvar då?

Apparna ser väl i stort sett likadana ut, du kan inte ändra storlek på dem, färg, etc, och det som är mer åt vuxenhållet, business-hållet är väldigt bra i WP, det är ju löjligt stor skillnad på Onedrive och G-Drive, och nu när WP börjar bli mer öppet och blocka, record, så blir det som något jag heldiggar.

Sony bygger sina i glas och skryter över att de är vattentäta, men råka tappa den liiiite, så är den inte vattentät längre. HTC gör bra hårdvara, ruskigt bra men känns tråkigast, och det är ju typiskt.

Mycket är en smaksak, men att Xboxen synkar (kom jag på nu), ringa, messa från luren trots att den ligger i köket och du sitter vid datorn, rätt nice, eller? Få upp aviseringar på datorskärmen att man missat ett samtal, mess, att man har låg batterinivå, har Motorola det?

Sedan blir det gissningsvis bäst synergier om man har en plattform, men det är bara en som erbjuder samma sak all over, och då blir det ganska lätt. På datorfronten var jag van vid PC, på mobil vid Nokia, Nokia började med det som fanns på min PC, Lumia har en nästintill identisk variant numera, den finns i Xbox One, Xbox One finns i Windows 10, så det ena har liksom gett det andra.

Edit: Sedan har jag faktiskt bara läst om hur ex 35000 Lumia till NYPD i USA som kör WP, det passar deras upplägg och de fick special-grejer för sin verksamhet,

http://www.windowscentral.com/windows-phones-are-helping-nypd-fight-crime

stora flygbolag som köpt massor

http://www.itbusiness.ca/news/delta...pos-with-nokia-lumia-microsoft-dynamics/47244

Har du/ni läst liknade om andra affärsrelaterade eller där företag fått sin verksamhet att underlätta genom massköp av någon annan telefon, det finns säkert, men jag är idel öra.

Last edited: 26 mar 2016
    inact_0036 och Droid_290 gillar detta.
  16. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

En sak som är ganska lustig, om apparna är det viktiga, vilket det är, hur kommer det sig ändå att vi har eller har haft WP? Det måste ju innebära att de andra har massa brister trots fullt av appar, medan WP sägs bli komplett när app-gapet är stängt.

Det verkar som att MS ska presentera två efterlängtade saker som rör Live Tiles, rykten säger att det kan vara interaktiva tiles som är på gång. Och hur slår man det, appar som ger dig infon, och där du kan bemöta den utan att öppna den. Det måste vara mer gynnsamt att infon söker dig än att man själv måste söka den, och det blir ju poänglöst att behöva titta efter vad man ska göra, när man noterat att just den dagen ska det göras, så att man inte glömmer det. Notifikationer gillar väl alla, om det gäller saker vi själva ställt in, då slipper man kolla själv utan när det sker så aviseras det. Men du måste ändå in i appen. Om man kan agera på aviseringar utan att gå in så måste det bli oerhört smidigt, misstänker jag.

Kan man besvara eller ta del av info rakt på skärmen i Android, du kan väl inte ens besvara ett mess i notifikationen, iaf inte på Z5 Men går det annars eller?

17. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Det du beskriver är ju en widget? Har funnits på Android sedan dag 1 (tror jag?).

Jo det går att svara i notifikationen, iaf i sms-appen jag använder (Textra). Har dock stängt av det, gillar inte riktigt det av någon anledning. Men jag tror inte att det går i vanilla Android. Är dock osäker så någon får gärna rätta mig.

"När appgapet är stängt"... Den dagen går jag över till WP på heltid eftersom det var just appgapet som gick mig att gå tillbaka till Android (ogillar Google sedan dom skapade Google+). Den dagen tror jag dock aldrig kommer. Alla tecken pekar ju på att gapet växer. Marknadsandelen för WP krymper. Jag tror det är kört.

De har väl inte ens annonserat någon mobil med Snapdragon 820? Då kommer de sakna flaggskepp IGEN. Det känns som att de är i samma sits Sony var i för några år sen, de låg alltid generationen efter vad gäller hårdvara av någon anledning.

18. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Hittills har det bara fungerat att svara i notifikationen för hangouts. I Android N kommer alla meddelandeappar att kunna lägga till möjlighet att svara i notifikationsfältet.

19. Droid_290

Droid_290 Guest

Om man använder google messenger så kan man svara med den oxå.

20. kirkx10

Mottagna gillanden:
    1 228
    Telefon:
    Motorola G100

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Det har ju gått rykten om Surface phone, den kommer ju förmodligen ha S820. Men det är inget officiellt så frågan är ju när/om den kommer.