Windows Phone - den officiella tråden

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Connecting, 8 aug 2013.

  1. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Ja, det skulle man kunna säga. Men jag har betydligt mer nytta av sms då jag nyttjar det oftare. Egentligen så är det när jag ligger ner som rotationen stör mig, så det skall bli skönt att kunna fixera skärmen.

    Ja, det kan man tycka.

    Men sms har funnit liiite längre än denna funktion, så jag, som då inte haft den, tycker den är mycket välkommen.

    Bättre sent än aldrig.

    Har Iphone det? Inte iPhone 4s iaf? Har Iphone lev-rapp? Du ser, det är inte bara WP som slöar.
     
  2. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Alla iPhones har rotation lock vad jag vet, även 3g och 3gs.
    Leveransrapport finns i iMessage om man nu vill ha det.
     
  3. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Trevligt att de lägger till att man kan stänga fönster i multi-task menyn.
     
  4. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Yes, idag är det endast klocka, mess, batteri, men GDR3 verkar fylla ut det sista med mail och annat. men när den väl kommer så kommer jag nog byta till en Amoled. 1020 eller 1520, sistnämnda är nog dock i största laget.
     
  5. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Precis, det finns alltså inte till andra än till iPhones. En 15 år gammal funktion. Värdelöst.
     
  6. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Hur fungerar egentligen en så kallad "leveransrapport"?
    För jag vet trotts allt SMSen skickas iväg då det finns "bar" högst upp när man skickar SMS. När den har uppnått 100% och man hör ett swishljud så vet jag att smset har skickats iväg.

    Vad är det för skillnad på det och en "leveransrapport". Jag hade leveransrapport på mina gamla Sony Ericsson mobiler, då ploppade det upp ett meddelande så fort meddelandet hade skickats iväg, dvs ungefär samma sak som på iPhones...

    Btw, iMessage har äve "läsrapport" om man nu vill ha det.
     
  7. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Leveransrapport får man när mottagarens telefonoperatör har skickat meddelandet till mottagarens telefon.

    Går att får med iPhone också om man vill, man måste då börja meddelandet med en kod.

    I Sverige är det följande koder:

    Sweden Telia delivery report prefix/code: *KV#
    Sweden Comviq delivery report prefix/code: KV#
    Sweden Telenor delivery report prefix/code: ##
    Sweden 3 delivery report prefix/code: *kv#
    Sweden Tele2 delivery report prefix/code: kv#

    http://senseiphone.com/carriers-prefix-code-activate-delivery-report-iphone-04022494/
     
  8. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    ahh, tack för förklaringen. Skulle nog dock bli frustrerad av att få ett meddelande i mina chattar efter varje SMS. Borde finnas något som liknar det som finns i iMessage. Nu ska jag inte gå mer OT.
     
  9. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

  10. rostad

    rostad Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2013
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skulle precist uppdatera Google Maps .. och nu vil dom även ha tillgång till kontakter och hur ofta och hur man kommunicerar med dessa. :mad:

    Böjar seriöst tröttna på Google… är Windows Phones lika ”nyfikna” och kräver tillgång till allt på din telefon bara du ska skicka en mail?
     
  11. karlssson

    karlssson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Inte lika djävliga, men på gränsen.

    Skickat från Googles snokartelefon Gt I9100 .
     
  12. rostad

    rostad Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2013
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hmmm, kanska man skulle kolla om man hitter en Nokia 3210 någonstans... ;)
     
  13. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Inte i närheten, när du ska ladda ner en app för Android så ska ju för fan den ha tillgång till massa saker som appen inte har att göra med. Så är det inte på WP.

    Google lämnar även ut info om sina användare till tredjepartstillverkare (som Google själva inte har full kol på vilka de är). Helt sjukt. Man lämnar alltså ut privat info till helt okända tillverkare. Det är nog därför hackare och andra flockas kring Android.

    Okej om en GPS-app vill veta min position, det är okej, men när en Tv-app vill veta mina surfvanor, ha tillgång till teleboken, etc etc, då är det något som är sjukt. Och detta släpper Google till okända tillverkare!

    Så nej, WP har verkligen inte den policyn. Då skulle jag lämnat WP för länge sedan.
     
    Last edited: 16 sept 2013
  14. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    inte att förglömma så blir du inte meddelad i WP vad appar skall ha access till heller. Skillnaden är nog rätt marginell i det stora hela sen går det att blocka det mesta som appar vill ha access till iaf även om man självklart aldrig borde behöva bry sig om sånt.
     
    aikelo gillar detta.
  15. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Berätta då vad tv-guiden i WP har access till? Berätta vad för info, som inte meddelas vid nedladdning av appen, som senare ges till appen?

    Du har givetvis källa, för detta är väl inte egna spekulationer?

    WP har MYCKET bättre koll på tredje part, därför fler appar kostar pengar, för det kostar pengar att ha det kontroll-steget, men det är det lätt värt.

    Jag vet att man var rädd att Google skulle köpa FB, då FB sitter på känsliga uppgifter om sina användare, över 1 miljard mail, telenummer, adresser, etc. Detta hamnade som tur var inte i Googles händer.


    EdiT. "Google delar med sig av utförlig personlig information om sina Play-kunder till apputvecklare - utan att ha få tillåtelse till att göra det"

    "Ditt fullständiga namn, e-postadress och området du bor i - det är uppgifter som Google delar med sig till utvecklarna"

    "Det som Nolan reagerar över starkast är att Google varken har bett om lov, eller meddelat sina användare om att deras personliga information (utom hemadress) delas vidare till utvecklarna".

    "Det är här ett stort, stort övertramp på när det gäller skydd av privatlivet"


    http://www.mobil.se/nyheter/play-delar-ut-dina-privata-uppgifter-1.519365.html


    EDIt 2: "Google försöker tysta säkerhetsskandal"


    "Varje gång du köper en app i Google Play Store lämnar sökjätten vidare information om dig till utvecklarna bakom appen. Informationen omfattar namn, hemadress och mejladress. Det här avslöjades i en artikel på australiensiska sajten News.com.au, efter att utvecklaren Dan Nolan pratat med reportern Claire Porter"

    "Hur känner ni inför att utvecklare får ta del av den här informationen utan att Google informerar om det"

    http://m3.idg.se/2.1022/1.492768/google-forsoker-tysta-sakerhetsskandal
     
    Last edited: 16 sept 2013
  16. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Den stora skillnaden är väl eg att man som utvecklare i wp inte har skyldigheten att skriva vad som accessas för slutanvändaren utan bara som krav när appen skall godkännas i appstoren så fungerar det iaf för oss här. Sen är ju wp mycket hårdare nerlåst det är ju en sanning det är ju trots allt ms vi pratar om och i detta fall är denna kontroll förmodligen det bästa i den mobila världen men samtidigt är accesshysterin i android oxå klart överdriven och det är oxå förhållandevis enkelt att se vad accessen appen behöver eg innebär. Om man nu orkar vänta nån extra minut eller två innan man installerar.
     
  17. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Delge gärna mer specifikt om vad det är den får access till men som undgår användaren?

    Marginell? Kan du visa några uppgifter som visar att WP lämnar ut personlig info?

    Kan du blocka detta och ändå får hem appen och den funkar lika bra?

    Den stora skillnaden är väl snarare att vi vet att Google lämnar ut personlig info, men det vet du inte om WP?

    IOS har väl samma slutenhet, men tror du de är lika ointresserade om sina användares info?

    Oavsett, så borde Google inte ha lämnat ut personlig info utan att aviserat det?

    Men du menar att det går lika bra att neka denna app-access och den funkar som vanligt ändå? Skall testa detta nu med en gång.


    EDIT: berätta gärna hur man gör för att ta bort saker man ej vill att appen ska ha tillgång till? Var finns detta? Det står godkänn längst ner, jag ser inga alternativ? Måste man först ge den full access och sedan ta det i efterhand? berätta.

    Varför behöver G-maps tillgång till min personliga info, mina konton, nätverkskommunikation, etc etc? Hur får jag appen utan att ge den denna info?
     
    Last edited: 16 sept 2013
  18. Mekuso

    Mekuso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

  19. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Har du någon aning om hur stor appen skulle bli om alla världens kartor skulle vara inbyggda i appen? Ser dig inte klaga på att Nokia here drive+ har tillgång till internet.

    Tillgång till konton för att kunna spara saker på kontot, t.ex för att ha tillgång till favoritadresser oavsett på vilken enhet du använder google maps.

    Tillgång till kontakter för att kunna visa dem på kartan.

    Angående möjlighet till att ändra rättigheter så finns det tredjepartsappar för det, tror de kräver root dock.

    Sen finns det en inbyggd men det är inte släppt ännu. Det kräver Androd 4.3 och går att komma åt antingen genom att själv skapa en genväg till den aktiviteten vilket kräver en launcher som tillåter en att göra det.

    Eller så installerar man denna app som bara är en genväg till aktiviteten.

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.appaholics.applauncher

    Kan inte ändra något före appen är installerad.
     
    Last edited: 16 sept 2013
  20. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    du installerar appen som vanligt och spärrar sedan infon det finns inbyggt i android 4.3 samt att det finns cm-appen som jag inte minns namnet på att tanka ner eller en uppsjö av andra appar för att åstadkomma samma sak.

    Självklart finns det tillfällen när appen kan kuka ur men på det stora hela fungerar det faktiskt klanderfritt.