Windows RT 8.1 vs. Windows 8.1

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Droid55, 14 feb 2014.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Undrar om Windows RT 8.1 duger för mig eller om jag behöver Windows 8.1.

    Här finns FAQ från Microsofts hemsida.

    Så vad gör jag? Surfar, givetvis. Mer då? Office har jag haft och saknar enormt, så det är något jag kommer använda (kanske främst Word). Frågan är då vilka funktioner som utelämnats i RT versionen av Word? Annars är det väl ladda ner WordPress, phpBB osv. för senare installera på domän med hjälp av FileZilla. Jag använder även Notepad++. Sen kollar jag givetvis på mina bildsamlingar och spelar upp videoklipp. Jag läste under FAQ att Windows Media Player inte finns i Windows RT 8.1, så hur kollar jag då på bilder och spelar upp video?

    Apputbudet är annars ingen big deal då jag kan nå hemsidor på vanligtvis genom webbläsaren. Däremot är jag osäker på just det här med FileZilla, Notepad++, WordPress och phpBB.

    Jag spelar inga spel. Streamar dock film och serier.

    Fördelar med Windows RT 8.1 är att den alltid ska vara uppdaterad och därför bättre skyddad. Sen ingår Office 2013 RT.
     
  2. Droid55

    Droid55 Guest

    Hittade Notepad RT.
     
  3. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag äger en Surface 2 och är riktigt nöjd. Vad gäller att spela upp video så kör jag Powerdvd, som fungerar kanon. Den kostar dock över 100 kr vilket kanske är ett problem för vissa? VLC släpps dock vilken dag som helst vilket blir kanon. IE krossar alternativen på Android och IOS. Otroligt bra. Vad gäller ftpså ser det rätt skralt ut, jag hittade bara följande: http://apps.microsoft.com/windows/sv-se/app/99ef9102-d080-48a8-90e7-37933dc1f5ce

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
     
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag är inte så förtjust i betalappar. Det borde ju finnas någon standardapp som medföljer som kan visa bilder och videoklipp istället för traditionella Windows Media Player. Det låter bra att VLC kommer snart, den ska väl klara av att spela upp lite fler format också. Haft problem att spela upp .m2ts i WMP på min gamla laptop med Windows Vista. Fick ladda ner VLC för ljudet skulle följa med bilden, däremot hackade bilden i VLC medan den flöt på i WMP... Fått ladda ner ett program för spela upp dem på Mac också som heter Aurora Blu-ray Player och det fungerar bra.

    Är sugen på Lumia 2520 och funderar på om jag ska köpa den när den kommer till Sverige. Den ska även komma med appar från Nokia såsom Here Maps, kameraapp osv. Fanns väl någon app för visa bilder också. Ska kika på den så fort den kommer till fysiska butiker.

    Får ta reda på mer om filhanterare. Det jag främst tänker på är om jag har möjlighet att installera WordPress, phpBB osv. För jag gör många installationer (och jag gillar INTE One Click-installationerna som webbhotellen erbjuder). Annars gör jag bara sånt (surfa, streama, Office-paketet) som en surfplatta med Windows RT erbjuder.

    Ska försöka ta reda på vilka funktioner som utelämnas i Office 2013 RT.
     
  5. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Filhanterare finns, det är inte WP vi snackar om :-) Standardprogram för att visa bilder etc finns också såklart. Men för att spela mkv krävs tredjepartsprogram.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
     
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Angående FTP-program så hittade jag mFTP. Funktioner som visa och uppdatera filer saknas. Ska dock gå att ladda upp och ladda ner filer.
     
  7. cinko

    cinko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    351
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Vas tycker ni med Microsoft RT?

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk
     
  8. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 678
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Värdelös

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk