Windows8 samt Nokias framtid

Diskussion i 'Off Topic' startad av dannyh, 23 sept 2012.

  1. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    För ett år sen trodde jag nokia skulle buklanda illa inom något år eller två. Nu är jag mer tveksam, för att inte säja positiv. Lumia verkar vara reko lurar. Funderar rentav på på en lumi 820.

    Hur är det med opinionen här på swedroid? Läst många inlägg där författarn tänkt slå till på en nokia.

    Peace
     
  2. v1cke

    v1cke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ska ge wp en tid att växa till sig först

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  3. PingviN

    PingviN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Jag har redan bestämt mig för WP8 och Nokia tar tveklöst mest nyheter med sig till bordet. Hade lite förhoppningar på HTCs 8-lurar, men de innehöll inget som vi inte redan sett förut, dessutom med en design som ser ut som en fulare variant av Lumia. Samsungs Ativ S är intressant den med, men är det en plastram runt skärmen så kommer jag att passa på den. Fejkad metall är oerhört fult.

    Nokia som företag har dock fler problem än bara mobilförsäljningen, men Lumia 920 kan mycket väl bli en smash-hit bland alla som är trötta på Android och iOS.
     
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det vore hälsosamt med en konkurrent till Android och iOS. Vill av principskäl inte köpa iphone men en WP8-telefon kan jag absolut tänka mig. Dock måste hårdvara och apputbud bli bättre än vad som varit fallet med WP7. Nokia verkar dock ha insett det iom Lumia 920.
     
  5. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Funderar på en Lumia 920, eller också en HTC 8x.
    Eller så kanske det blir en Samsung-lur..

    Anyhow så blir det någon WP8-lur som nästa mobil för mig :)
     
  6. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Hårdvaran är självfallet inte helt oviktig men man ska tänka på att wp flyter mycket bra även på första generationens lurar, kräver inte alls samma kraft som android vilket åtminstone jag tycker känns befriande. Hur det är för de som spelar spel vet jag dock ej då jag aldrig spelar.

    Apputbudet är bra men visst finns det några hål att fylla så om man är total appoholic så ska man nog vänta. Själv så har jag varit appoholic men insåg att de flesta apparna bara låg och skräpade. Det enda jag saknar till min Lumia just nu är en bra app för elitseriehockeyns bevakning samt att man får bättre ordning på spotify appen.

    Sent from my GT-P7310 using Tapatalk 2
     
  7. tb`n

    tb`n Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    WP8?

    Jag tyckte Nokias N9 var en riktigt fin telefon, problemet var ju bara att de redan innan de släppt den sade att de inte skulle göra någon mer med Meego, så den gick ju bort. Vem vill göra appar till ett dött system?

    Jag trodde att Nokia skrivit under sin egen död när de sålde sin själ till Microsoft och lade ner allt intresse för Meego, Symbian, QT, etc.

    Min sista Symbian var SonyEricsson W960, Walkman-modellen av P1i - och den var grymt seg... jag hoppades förstås att Sony skulle släppa en uppdatering som åtgärdade problemet - men icke.

    Apple hade ju - trodde jag - lagt ribban för vad som förväntas av tillverkarna, nyare versioner av programvaran, med nya funktioner. Kanske inte för budgettelefoner, men för toppskiktet i.a.f.

    Samsung, Sony (Ericsson), m.fl. är fortfarande grymt dåliga på det där... det tar ofta mer än ett halvår innan en ny version släpps, plus att de modifieras till oigenkännlighet och ofta introducerar nya buggar.

    När WP7 kom så sade man att den inte var kompatibel med äldre Windows Mobile 6.5 - ojdå tänkte jag... ja, vad gör man inte för att få en ny fräsch grund att stå på? Apparna började komma, WP7.5 likaså - och den fungerade rakt av på mobilerna med WP7 - najs!... men döm om min förvåning när WP8 lanserades, man dumpade binärkompatibiliteten igen - och INGA nuvarande 7.5-telefoner stödjer 8. Nu, så här ungefär 3 månader senare fortsätter butikerna att sälja gammalt skrot till kunderna (Lumia 800, 900, etc.) i form av döda plattformar som ingen vid sina sinnens fulla bruk utvecklar nya appar till.

    Min fråga är då: Kommer det att finnas appar till WP8? (Wordfeud, Ruzzle, WhatsApp, allt som mina N9-bekanta saknat) Kommer WP9 göra samma sak?

    Kontentan är: om du nöjer dig med epost, surfa, skicka sms, mms och ringa, så är nog Lumia 920 riktigt bra val. Om du vill kunna spela spel med dina bekanta som sitter på andra plattformar så skulle jag nog gå stora omvägar runt WP. Jag kan förstås ha fel... men är det värt att chansa?
     
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Håller helt med dig om apparna. Precis som du har jag också insett att de flesta appar inte används. För att den stora massan ska vilja köra WP-telefoner tror jag dock att det krävs ett stort apputbud.

    När det gäller hårdvaran tänkte jag primärt inte på flytet utan mer att WP-telefonerna aldrig tillhört toppskiktet när det gäller kameran o s v. Alltså ingen hårdvarufunktion som sticker ut. Men nu verkar det ju bli ändring på det då Lumia 920 kommer att ha både en marknadsledande kamera, trådlös laddning och en ny typ av skärm som kan användas med vantar/handskar.
     
  9. remixx

    remixx Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Alla appar som finns will WP7 kommer också att fungera på WP8
     
  10. rickard81

    rickard81 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Jag skulle kunna tänka mig en wp8 lur om de fanns mer appar. Flera appar jag använder dagligen finns ej därför väljer jag bort wp8 i dagsläget

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  11. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    Mitt grundläggande app-behov ska täckas av W8, så jag hoppar nog på en Lumia 920 när den släpps, om inte telefonen gör mig nöjd blir det springa gråtandes tillbaka till min Nexus.
     
  12. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Har haft min Lumia sedan i våras och aldrig varit med till freds med en telefon som nu. Jag litar för första gången någonsin HELT på min telefon. Varken Android eller IOS har kunnat ge mig den säkerheten.

    Blir mer och mer sugen på en 920. Hade 820 haft NFC och samma kamera med Pureview i sig som storbrorsan har hade jag gått på den eftersom den extra kraften aldrig behövs i WP:s OS utan mer när man lirar spel och sådant som jag personligen aldrig gör.

    Sen är jag lite småsugen på en HTC också. Deras såg mysigt ut. Men kameran i 920... Separat chip till kameran gör den supersnabb, som IP5 är, och mörkerbilderna är helt fenomenala. Sen bildstabiliseringen vid filmning. Och NFC. FAN så svårt :D

    Kan iofs också säga som så att ifall min Lumia 800 hade haft NFC i sig hade jag aldrig bytt.
     
  13. Greve_Peter

    Greve_Peter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är grymt sugen på att införskaffa mig en WP, vi får se om det blir ett köp av 920.
     
  14. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jag har ju kört wp i ett halvår nu och visst finns det brister men fördelarna gentemot Android överväger. Tror det blir en 920 till våren för mig men jag låser mig inte, kikar även på Android...

    Sent from my Lumia 800 using Board Express
     
  15. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det svåra vid nästa telefonköp är om det blir Lumia 920, HTC 8X eller någon nyhet vi inte sett än. Samsungen känner jag inte något egentligt alternativ. Kommer inte ihåg varför på rak arm men det var något jag inte tyckte om med den.

    Det jag kommer sakna i HTC 8X är trådlös laddning och den utomordentligt fina kameran i 920:an. Men jag måste ändå erkänna att 8X ser snyggare ut nättare ut.

    Önskar att de kommer ut i handeln snart.
     
  16. christian-h

    christian-h Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2012
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag är väldigt sugen på lumia 920, men har lite funderingar kring appar. Viaplay är för mig ett måste och gärna ett torrentprogram, men det blir väl svårt med WP?

    Köpte en lumia 800 och är fantastiskt nöjd med det lilla jag har testat den!
     
  17. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Samma appar finns för WP8 som för WP7 :)
     
  18. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Nejdå... Nokia överlever inte 2013 och det här blir ett fiasko vilket många av Nokias aktieägare redan insett !!

    (sen förstår jag inte hur dessa Lumia/WP diskussioner kan ploppa upp lite överallt i forumet, det finns ju ett dedikerat delforum för dessa diskussioner)
     
  19. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    om RIM förutspås leva 1-2 år till så klarar nog nokia minst 5 år till tror jag ;)
    gäller att gräva djupt i fickorna ;)
     
  20. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    http://www.dn.se/ekonomi/nokiaagare-spekulerar-i-flopp

    Hjälper inte.... lierar man sig med MS-Redmond så får man skylla sig själv :P

    Mycket synd för Nokia kan det här med lurar !