X10 -Stora tråden om 2.1 -> LÄS Diskussion & Info !

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av Fishk, 9 aug 2010.

1. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har jag inte exakt citat men jag har för mig att Skogberg skrev, åtminstone implicit, att utvecklarna sitter i tre olika länder. Säkerligen så tar det ett tag att vända maskineriet på ett så stort företag - det rättfärdigar förstås inte att inte hålla sin egen deadline, men - jämfört med många andra senare mobiler fr SE så känns ju deras Xperia-line faktiskt rätt bra. Faktum är att alla andra mobiler de släppt samtidigt (Spiro, Cedar, Hazel, Elm) känns mycket mer primitiva.

2. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad Skogberg uttalade sig om vad gäller Android 2.2 så var det ungefär såhär det bör tolkas: "2.1x är mer än 2.1, kanske Android 2.2, det vet vi inte än". De har fortfarande inte tagit ställning än, det de sa var att 2.1x försenats till 2011 - men det har framgått med tydlighet tidigare att 2.1x-uppdateringen inte är 2.2 (har inte varit i vart fall).

3. Tjotte

Tjotte Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    244
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    2.1x vill jag hellre tolka som något eget SE hittat på, typ, 2.1.2 alltså en uppdatering/komplettering av 2.1 . Det enda som skulle kunna antyda ett nytt OS vore om det stod 2.x

4. Anders66

Anders66 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

2.1x är bara en uppdatering av UXP. Ej Android!

5. Tjotte

Tjotte Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    244
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    jo precis, därav SE egna lilla variation på Eclair beteckningen. 2.1x :P

6. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Om ryktet stämmer i kommentarfältet längre ned här så har mina misstankar besannats... dvs att SE inte lirar i samma division som konkurrenterna längre, det handlar inte om att de ska "perfekta" 2.1 utan att de saknar resurser och har problem med kvalitén ändå.

"Pga en massa NDA, som jag respekterar, kan jag inte berätta så mycket detaljer.

Dock avslöjar jag inget känsligt om jag slutligen påpekar att hela denna (tragiska) historia INTE är orsakad av bristande teknik eller okunniga ingenjörer. Den är helt orsakad av strategiskt vansinniga beslut baserat på internpolitik (dvs. spelet om makt), vissa helt inkompetenta personer i ledande ställning (typ VD och produktchef - numera kickad till höger).

Samma typ av oförmåga har lett till att SE telefoner idag fortfarande kör Android 1.6 när de flesta andra nu presenterar 2.2 samt uppgraderingar för tidigare telefoner. Med en lyssnande ledning hade Se kunnat haft 2.1 telefoner under sommaren från ett rent tekniskt perspektiv. Men när ledningen inte ens förmår hålla en strategi att hålla Androids core fritt från patchar, ja då tar det tid att uppgradera.

Med rätt ledning (både hos SE och UIQ) så skulle utanvidare SE kunnat vara den dominerande spelaren idag - och inte en marginaliserad efterföljare med osäker framtid.

Lägger man dessutom till ett revirtänkande (mellan organisatoriska delar - inte så mycket intrapersoniellt) som skulle få macavelli grön av avund samt en total oförmåga för produktledningen att ens en enda gång lyssna på utvecklingsorganisationen och förstå skillnaden mellan omöjligt och utmanande så får man en brygd som är besk även för de mest hängivna.

När sedan ledningen gav order om att göra X och sedan Y och fick till svar att "Dom som kan X och Y har vi redan avskedat" och reagerade med "Det hade vi ingen aning om" då vet man att det inte är långt kvar ...

Ledningens attityd visas väl allra bäst genom föregående VD svar på frågan om svårigheterna för SE "And if I lose, what the hell?" (Se http://di.se/Default.aspx?pid=15809__ArticlePageProvider)

SE var en gång ett dynamiskt företag där det var otroligt stimulerande och roligt att jobba. Tyvärr är dessa dagar förbi och därför jobbar jag sedan några månader annorstädes."

http://www.idg.se/2.1085/1.342282/s...nvanda-symbian?articleRenderMode=listpostings

Det finns INGA bra ursäkter på 7 månaders fördröjning för att släppa en ny version av android...

7. candyraver

candyraver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    PatrikS, oj va mycket kritik men vi alla vet alla som varit med i branchen ett tag är att det är mycket byråkrati (säkert mer här i Sverige än länder där HTC utvecklas).

SE's Mini-modeller har sålt som smör i solsken och dom blev nog lite med byxorna nere av responsen och har därför inte anställt resurser/byråkrater/jurister som nu krävs för att släppa nyare/SNABBARE versioner - men lite pinsamt måste det nog vara, dom har ju sett hur HTC totalt har dominerat marknaden och dom har självt sagt att dom vill ligga i toppen...

Nu kommer en och annan stor resursstarkt firma in på marknaden och verkar köra Android på hela linjen - Samsung, LG - säkert missat nått känt märke. Nokia tror ju fortfarande dom är bäst och "kör sitt eget" - det lär dom förlora på.

När den "lilla människan" (som är den största marknaden) som kör Android och fullständigt skiter i vilket version(möjligheter) SE telefoner har och får reda på det så ser jag inte varför ett annat märke skulle vara bättre eller sämre för dem - det enda unika med SE är just deras Mini's, men dom kan inte leva på dem alltid... X8 verkar heller inte precis en nyskapande hit.... Man tycker nog SE som byggt SE W890 kunde komma med nått bättre....

Så skärpning från Sony Ericsson, jag behåller nog min Mini men är lite sugen på en telefon#2 med lite större skärm och mer "underhållning" - men det blir inte en SE som det ser ut nu...

8. tlubtu

tlubtu Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Jag är fortfarande nyfiken på ryktet om nästa xperia androidtelefon. Kommer att följa det ryktet med stort intresse. Om den telefonen levererar och kan mäta sig med andra mobiler/märken kommer jag hänga kvar vid SE. Tänker dock testa, klämma, känna och överväga mycket innan jag bestämmer mig. Till dess är jag nöjd med min X10. Har nog dock blivit lite mer kräsen sen jag köpte min X10 i april. Jag har inga problem med att vänta några veckor till på uppdateringen. Står nog någonstans mittemellan androidnörden och normalanvändaren tror jag.

9. dremla

dremla Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag vill ha en X10! nu. är utomlands dock så måste vänta till nästa lön och att man är hemma igen

10. matte03

matte03 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Vi får hoppas att du blir nöjd då :)

11. LRI

LRI Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Var på android only idag, intressant att SE folket där kör 2.1 på sina telefoner, iofs troligtvis inte slutgiltiga versioner men uppenbarligen tillräckligt stabila för att dom ska använda den.

12. tolare

tolare Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 5G
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 3 LTE
    Detta låter bra :cool:

13. MasterAdde

MasterAdde Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har jag surat färdigt på försenad och förminskad uppdatering till X10an, idag bytte den ägare och jag kommer INTE tillbaka till SE... ha det bra ni som fortsätter stå ut med SEs obefintliga kundpolitik... Over and Out!!!

14. matte03

matte03 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

vad fick du för den?

15. kirkx10

kirkx10 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 228
    Telefon:
    Motorola G100

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Jag skulle tro de har kört 2.1 i några månader nu. Men jag kan tänka mig att det hänger sig ibland.

16. Fishk

Fishk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    GL HF

Sent from my Awesome X10i using Tapatalk

17. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Är inte så missnöjd längre. Bättre att SE får fason på sitt android 2.1 än problem. Jag kan inte tänka mig att 2.2 inte kommer senare. Bättre sent än aldrig. Börja mer och mer tro på min tes att se gav X10:an väl beprövad teknik för att få till en bra mobil ifrån start. Mobilen är ju bra och stabil å där har SE lyckats tycker ja. Sedan måste ju också mobilerna först uppdateras till 2.1 för att Google beslutat att det måste vara så. Det har skrivits om det tidigare, men folk verka ha glömt varför X10 uppdateras till 2.1. Den måste det, för annars funkar inte uppdatering till just 2.2

18. Dadde

Dadde Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Var har du läst att den skall uppdateras till 2.2? Det har aldrig jag hört något om.

19. Freddemann

Freddemann Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det var faktiskt bara en marknadsföringsmiss från deras sida, dom hade inte en anning om att det gjorde så stor skillnad för så många.
    Men det är ju trots allt deras första android lur, kan jämföras med galaxy eller magic. Och då vinner ju faktiskt x10'an med hästlängder.

20. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Skrev aldrig att den skulle uppdateras, bara att 2.1 måste komma före för att det överhuvudtaget skall gå att uppdatera till 2.2. SE som företag har aldrig gått ut med info om att uppgradera till den senaste android os. Bootloaden är vad jag förstått ännu inte knäckt på X10, så därför kan man inte lägga in 2.2 den vägen.