X10 -Stora tråden om 2.1 -> LÄS Diskussion & Info !

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av Fishk, 9 aug 2010.

1. FearKill

FearKill Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    461
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    Telefon 2:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Samsung Galaxy TAB A 10.1
    Platta 2:
    Nexus 7 2013
    Ja men om det säljs 1 Miljon av ett produkt. Så är det minst 1% som det finns problem med. Ofta är det att den har blivit misshandlad när frakten har varit. Du vet inte om du mobil låg längst ut på lastpallen. Eller längst in.
    Men det är bara att acceptera. Annars får man lämna tillbaka den och skaffa sig en annan. Eller lämna in den på service.

2. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    TJa, är väl inte helt offtopic eftersom det handlar om en uppdatering som inte borde komma förrän 2.2 och vissa verka ha fått den redan nu. Då måste man ju kunna reagera om detta i även denna tråd? Bara min åsikt.

Sedan alla som verka missnöjda bara för att SE inte lyckades få sin uppdatering klar i utlovade september utan gick tillbaka till sin gamla releasedatum, samt långsammare utkörning, är väl egentligen bara positivt för oss användare. 1.6 har varit stabil (ja, vissa har kanske haft problem men helt klart väldigt få), och 1.6 hade som sagt redan vid köp 2.1 funktionalitet. Så återigen kommer frågan ifrån mig, vad är det vi X10 användare saknar, som då inte redan finns i 1.6 SE versionen? Jag vet att prestandan blir aningens bättre, att mobilen bättre kan utnyttja sin processor. Jag vet också att Live-wallpaper kommer som egentligen bara har med att göra mobilen snygg i skärmen och inget egentlig urviktig funktion. Vad mer kommer som X10 saknar? Visst MT kommer inte. Och SE kommer inte att skruva upp antalet färger, vilket är både lustigt å möjligen irriterande.

Det finns säkert orsaker till det varför 2.1 är sen. SE har som sagt 2.1 funktioner redan i 1.6. Så vad säger att inte 2.1 kommer att ha 2.2 funktioner när den kommer nu? Bara en tanke. SE trimmar ju sitt operativsystem. Titta bara testerna här på forumet. 1.6 som är en segt operativsystem ligger i klass med 2.1. Så 2.1 hos SE borde möjligen kunna göra underverk och kanske lägga den i topp. Möjligen så är det processorjusteringar som de håller på med. Det finns massor av orsaker till varför de väntar med releasen. Det tråkiga är förstås att den rullas ut långsamt. Alla enheter får ju inte 2.1 i slutet av oktober, utan den släpps till vissa operatörer och olåsta handenheter i etapper. Troligen för att blir det något fel, så får de reda på det ifrån en del, men inte alla användare av x10. Då kan de finjustera lite till, och så får vi andra en ny version, och de andra som redan fått, en uppdatering som fixar problemet. Alltså, först gnäller man på att SE bygger undermåliga mobiler som inte håller, med dåligt operativsystem som buggar och att SE kvalitétssäkra för dåligt. Nu när SE faktiskt gör just detta, så gnäller man på det igen, fast nu för att de inte är tillräckligt snabba.

Tänk på att för SE är det viktigt att få bort stämpeln om buggiga mobiler och dåliga kvalitét. Så då väntar jag själv hellre på en bra version, än en som är dålig. Titta på I(censur)ägarna, som har väldigt höga krav på funktionaliteten i sina I(censur)mobiler. De skulle i princip sälja sin kära mobil om det så mycket laggade när de använder tummen och scrollar i en hemsida. Vi androidanvändare acceptera detta på något sätt, eftersom OS är nytt, och det tar tid att fixa. Det SE gör är att försöka få bort så mycket som möjligt av detta som kan krångla. Och enligt mig, så är 1.6 i princip så nära en (Ok), Iphone, som möjligt, just för att den är väldigt stabil. Sedan är det väl just lagget som tyvärr inte går att göra något åt, just för att det är 1.6. Men som jag sagt tidigare så laggar min mobbe bara när man precis väckt den och verka då vara nära på mänsklig. he he. Är inte heller så pigg när man väcks på morgonen... he he

3. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Lämna in den då, om den startar om sig...
    Har inte haft några som helst problem med liknande.

Kanske lite naivt att lita helt på dom som säljer en vara, man borde ju kunna göra det, men å andra sidan är dom just, säljare!
    Så man får nog ta mer eget ansvar helt enkelt.
    (ang när 2.1 ska komma)
    SE själva hade väl inte sagt mycket ang. 2.1 innan den släpptes...

4. Fishk

Fishk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Lämna in sin mobil på Service hjälper inte ett smack. Dom renblåser bara telefonen.
    Jag har inga problem med omstarter/avstängningar. Iallafall inte lika mycket som andra har. Händer nångång i månaden.

5. mrNoodles

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Jag tror inte det beror så mycket på telefonen, utan mer på ev. 'skit' som installerats.
    För jag brukar inte ha tur, och min telefon startar inte om sig...
    Och hjälper det inte o lämna in den så får man väl lämna in den igen, och då borde man få en utbytesenhet, och får man inte det så får man väl lämna in igen, och ev. häva köpet därefter, eller få en ny lur - hur svårt kan det vara?

6. Cap_a

Cap_a Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Egentligen så bryr jag mig inte så mycket om när 2.1 uppdateringen kommer, men SE flyttade releasen till Q3 och då spelar det ingen roll hur bra anledning de hade till att flytta tillbaka den till Q4, folk har ändå rätt att bli besvikna. Ett leveransdatum ska man hålla.
    Jag förstår inte varför SE sa Q3 över huvud taget. De hade kunna låta oss tro att den skulle komma Q4 och sedan om de varit snabbare än beräknat överaskat oss med release i slutet av Q3.
    Fördelen med att den kommer senare än Q3 är att vi fortfarande har något att se fram emot ;).

Och det är klart, med människor som dör av svält, jobbar i diamantgruvor eller något annat hemskt så känns det rätt futtigt att gnälla över en jävla mobiltelefon.

7. mrNoodles

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Jag vill oxo ha 2.1, mest bara för att, då jag inte kan speca nåt som jag 'behöver' i det.
    Mer känslan av att SE/vi 'ligger efter' - hur dumt de än må låta.
    Och ja, jag retar mig oxo på SE och hur dom lyckas o-sköta, en massa.

Men, trots allt är jag nöjd med hur telefonen fungerar. :)
    Den lever upp till förväntningarna.

8. Cap_a

Cap_a Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Ja, för 5000kr så är det väl ändå inte rätt att behöva lägga ner så mycket energi för att få den att fungera? Eller är det bara jag som är petig?
    Det är ju inte alla som har gångavstånd till inlämningsstället.

Men jag kan hålla med om att det kan bero på vad man installerar.
    Hade en tid förut så sjukt dålig batteritid. Men med uppdateringar av appar (inga avinstallationer) så blev batteritiden bättre igen.

Kan bara hålla med.
    Iofs så är det några appar som jag vill ha som inte funkar med 1.6.

9. Fishk

Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Verkar som att min telefon fått en skruv lös.
    Kan inte komma in på sms. Telefonen låser sig och blir svart. Tob bort chomp sms testade handcent. Testat standard.
    Tvinga stängning hela tiden. GAH.

Edit: Lyckades komma in i standard sms appen. Tog bort alla trådar och telefonen blev plötsligt snabbare & funkar perfekt.
    Måste varit många sms.

10. Bailey

Bailey Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En kompis som är en slavarbetare åt TRE. Har sagt till mig att dom kommer vara bland dom första att rulla ut uppgradering. Datum har jag inte en aning om och sanningshalten i vad han säger är inget jag kan bedömma. Han har dock gett mig hyffsat korrekta uppgifter förr om vad som gäller uppdateringar osv. Inte nödväntigtvis x10an då, men men, den som lever får se...

11. Bailey

Bailey Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Låter som om att detta bara skulle hända x10an... (?)

Har både lämnat in en HTC och en Samsungmobil på service en resp. två gånger. Men aldrig med x10an. Är ingen förespråkare av x10an men mobiler krånglar som allt annat inom samma område, oavsett märke/modell.

Last edited: 10 okt 2010
  12. Lofblom

Lofblom Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nexus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    Stock
    Info:
    root, TWRP, Xposed
    Nu får du luska ur din vän om ett exakt datum :D

13. Cap_a

Cap_a Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Nej, nej, absolut inte. Spelar ingen roll vilket märke det är. Det är ändå tråkigt när prylarna går sönder. Skulle jag behöva lämna in min till NetOnNet på rep så betyder det totalt 14 mil för att lämna och sedan hämta. Eller krångla med kartong och retursedlar och allt sånt.
    Så det jag menar är att de som bor med gångavstånd till stället de köpt telefonen kanske kan vara mer toleranta än de som har längre dit.

Var det inte Sony Ericsson Russia som skrev något i stil med “much sooner than you think” i slutet av Q3. Så även om 3 har ett datum behöver det inte stämma.

Sorry för en del OT.

14. Fishk

Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Att SE russia säger " its much sooner than you think" bevisar ju bara hur rörig informationen är inom SE

Sent from my Awesome X10i using Tapatalk

15. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Eller så är det allmänt skitsnack som vanligt för att i alla länder
    har "deras polare som sitter med utvecklingen denna info".

Tidigare i denna tråd pratades det om att en kille i indien hade info.
    SE finns inte kvar i indien på detta område mer.

Mycket skitsnack. Update kommer och vi kommer va bland de första.
    Vad som sedan sägs av "en polare som jobbar på SE" eller "en bra källa"
    är bara att glömma. Om ni skulle leta efter alla dessa "polare" som har florerat
    så är det ju 100000 tals olika. Så många jobbar ju inte ens på SE ;)

// A

16. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Ähh, det är vi som är konsumenterna, är vi besvikna så har vi rätt att klaga.
    Dessutom är det ju fler och fler appar på market som kräver 2.0 eller högre. Så det är verkligen motiverat med en uppdatering till 2.1. Uppdatering till 2.2 hoppas man ju också på naturligtvis eftersom den på allvar kan utnyttja prestandan i snapdragon-plattformen.

Jag är nöjd med min X10, jag tycker att den är en fantastisk Android-telefon, speciellt för att vara den första som kommer från SE.

17. Englund81

Englund81 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Hoppas jag med! :)
    Håller med.. Är jättenöjd med mobilen.. Finns säkert bättre. Men är nöjd! :)

18. PerraStrandberg

PerraStrandberg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har Sony Ericsson sagt något mera hur det går för dom eller nått preliminärt datum? Behöver 2.1 för att synka med min bluetooth klocka.

19. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    De sade aldrig något datum förutom slutet av September.
    Nu sade de "i oktober".

20. tureture

tureture Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Sony Z5 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Z5 Premium
    Ja är det någon som hört något mer specifikt om när de släpper ut den?