Hej!
Jag är inte så hemma i Android världen ännu, dock är jag tekniskt kunnig & hemma i IT-världen över lag. Fick i veckan en Xperia X8 E15i (Android 2.1-u1) från en govänn, vilket blir min första Android lur jag har. Denna X8 är från "3" & således både operatörslåst & brandad. Jag har Telia som operatör så jag skulle såklart vilja låsa upp & byta rom, samt roota å vad man nu behöver göra, för att testa runt lite & sen kunna använda.
Jag har försökt läsa på, men det är så mycket information för en Android-x8-nybörjare så jag skulle nog behöva lite hjälp för att komma in på rätt spår. En kickstart med lite tips & råd för att inte göra något gravt fel. För ibland går informationen isär, så man blir osäker.
---------------------------------------------------
Hur som, jag ville testa att roota & verkar ha lyckats med detta. Jag använde denna guide
Tutorial How to root Sony Ericsson Xperia X8 | Xperia X8 ihop med Swedroid guiden
https://swedroid.se/forum/24028-guide-x8-root.html samt någon xda information. Så rootning med med "SuperOneClick 2.1.1" har utförts. SuperUser appen är installerad, vilket jag förstått är en verifikation på att det gått bra.
Sen ska jag hitta en lämplig ROM. Vad har ni för erfarenheter & rekommendationer? Är det GingerDX som är lämpligast idag? Vill gärna ha Android 2.3.x. samt att det skall vara stabilt & funktionellt. För jag antar att man bör/skall lämna SE original Android, speciellt den 3-brandade som ligger inlagd nu.
När man väl funnit sin lämpliga ROM så skall den ju in i X8-apparaten. Jag verkar ha lyckats installera xRecovery. Tyvärr vet jag inte riktigt hur, då jag fixade med detta mitt i natten när jag var alldeles för trött
. Men jag vill minnas att det var bl.a. med hjälp av denna Androidforums guide
[NEW SKOOL] Install and Use xRecovery - Android Forums samt info i några Swedroid & xda trådar. Jag antar att denna New Skool utför alla moment automatiskt som man tidigare utfört manuellt map kopiera filer & behörighetsättning. Hur som så är Stericson´s BusyBox installerad & xRecovery installern ger grönt på alla tre bockarna. Dock så blir jag inte helt klok på busybox versionerna & skillnaden mellan target foldrarna /system/bin & /system/xbin. För det verkar som att xRecovery installern lägger in 1.15.3 medans BusyBox installer lägger in 1.17.1 eller 1.18.4 & det verkar vara lite känsligt med vilken busybox version som installeras, kanske även var. New Skool Guiden säger att det skall vara 1.1.7, så det är inte mycket som stämmer, men det kan säkert någon här ge mig svar på. Det verkar iaf fungera att boota in i xRecovery.
Innan jag skickar in en ny ROM; jag har gjort en backup i xRecovery på vad jag förmodar är befintlig ROM. Antar att detta gör att jag kan återställa telefonen till original ROM om så skulle behövas?
Vad behöver göras när en ny ROM installerats? Är det bara tuta & köra? Eller behöver man då också fixa med att installera xRecovery?
Sen har vi det där med operatörslåset. Jag har satt i mitt Telia kort & då ville den ha en unlock code eller nått sådant. Så då vet jag att den är operatörslåst. Finns det några fria upplåsningsmetoder? Om inte, var finner man någon prisvärd unlocking? För det verkar ju som de kommersiella unlocker ställena tar ruggit mycket betalt.
Ja det var min början i Android telefonernas värld. Jag har ju testat CM7@SD-Boot på NookColor i några veckor, men det är fortfarande inte på någon djupare nivå då det varit mest "copy & paste". Dock så gav den mig en start i Android världen. Så denna X8 tar mig en nivå djupare & ger mig mer utmaning samt kunskapsinhämtning då det är mer som skall ordnas.
Tacksam för hjälp på vägen!
Click to expand...