XBMC net-top set-top box (alternativt Boxee)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av doktorn, 22 jan 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Hej allesammans!
    Jag är sugen på att köpa en bekväm media extender till tv-hyllan.

    Har tidigare kört XBMC och är väldigt nöjd med det, men vill höra här om det är fler som har erfarenheter av dedikerad hårdvara för det.

    Kikade litegrann på Boxee box och tog tillslut hem programvaran till datorn för att testa. Men SVTPlay som fungerar exemplariskt med HD-strömmar i XBMC fungerar inte alls i Boxee (iof inte färdigutvecklad plugin till Boxee, men ändå), det verkar svårare att välja vilka scrapers man ska använda för sitt material. Kort sagt verkar Boxee en aning begränsat, då den dessutom inte verkar stödja riktiga XBMC plugins.

    Har ni någon uppfattning i hur stödet för Boxee kommer att bli fortsättningsvis? Jag är nog mer inne på en maskin dedikerad för XBMC, eftersom jag då har möjligheten att lägga in Boxee på den om den av någon mystisk händelse skulle bli bättre än orginalet, men har ni några idéer om Boxee så berätta gärna om detta!

    Framförallt skulle jag vilja ha hjälp att välja vad jag ska köpa för apparat. Det vore trevligt med en fjärrkontroll för att kunna starta från soffan. Fungerar funktionen att starta xbmc-datorn i Android-remoten?

    Jag vill helst inte att hårdvarukostnaden överstiger 3000.
     
  2. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Bumptibump!
     
  3. Vinddraken

    Vinddraken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vad jag har läst om Boxee box så är hårdvaran suverän! Den är klart bäst för den prislappen! Däremot så är inte mjukvaran det. Saken är den att Boxee liksom Plex bygger på XBMC men dom senaste versionerna så har dom spolat bort mesta av källkoden och lagt till eget i den grad att du inte kan använda plugins för XBMC och tvärtom. Plex har jag ingen aning om den är till för Mac och alla säger att den ska vara bättre och snyggare än XBMC, men det har jag läst om i Mac World och allt som är gjort för Mac exklusivt är allltid bäst av någon anledning i den tidningen...

    Jag har också funderat på en dedikerad media spelare för XBMC, ett tag var jag inne på Intel Atom processor med Nvidia ION processorer, men vad jag förstår så klarar den uppbyggnaden inte 1080p/24 helt tillfredställande. Så fick jag höra talas om Intel Core i5 & i7 (Nehalem, core i5-580M & core i7-640M)med processor och grafikkort på samma platta, tydligen så kunde inte processor och grafikkort uttnytja ram minnet på ett bra sätt, vilket blev ungefär samma resultat som Nvidia ion moderkortet.

    Nu har intel släppt Den nya familjen Intel Core i5 & i7 som kallas för Sandy Bridge dom har liksom den förra generationen Nehalem en hel drös med olika namn (intel core i5-2500x där x står för olika bokstäver osv.). Det jag har fått fram är att sett till prestanda och pris så ska man ha Intel Core i5-2500k där K:et är viktigaste, för det är den enda serien som tillåter överklockning, den är så pass energisnål så att man klarar av att dra upp den till 5,0ghz och fortfarande använda en bra fläkt som enda kylning.

    Det är allt jag har grävt fram, fast frågan är om inte jag kommer satsa på en Atom med Nvidia Ion 2 processor. Dom finns ute nu, och det som jag tycker är sjukt snyggast är Zotac Zbox ID36BR3D eller någon av de modellerna.

    Hoppas att jag har varit till någon hjälp :)
     
  4. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Ja för fasen! Rejält uttömmande svar. Jo när du säger det så köpte en arbetskamrat något med atom och ion och nämnde att han även kunde ha problem med vissa 720P. Jag ska nog kolla närmare på en i5a. Känns som 5ghz är lite extremt. :-)
    Tack för grymt bra svar.
     
  5. Vinddraken

    Vinddraken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja alltså dom ligger ju på vanliga 1,8-3.0ghz men man kan överklocka till 5.0ghz med bara fläkt som kylning. Annars måste man ha vattenkylning i vanliga fall.

    Men jag vet inte säkert hur ion 2 fungerar, har han testat med XBMC också? Det finns säkert något plugin om det inte redan finns out of the box där den använder ion bättre...

    Ett tangentbord till XBMC jag kan rekomendera starkt är faktiskt cideko airkeyboard, billigare än Logitech DiNovo, fungerar även ihop med PS3.

    Annars så ska Netgears mediaspelare vara riktigt bra, dock så spelar den inte upp från rar arkiv.
     
  6. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Jag vet inte om han testat med XBMC. Han lade in Ubuntu på den vet jag. Sen gick han på föräldraledighet... Borde vara tillbaka om 2 månader. :)

    Tack för tipset om tangentbord.
    Jag hade annars tänkt att fixa en lösning med fjärrstyrning från kanske en androidplatta eller någon dator, när man väl behöver tangentbord. Annars tänkte jag mest köra på fjärrkontrollen som finns till telefonen. Den saknar ju tangentbord, men grymt bra annars.

    Jag föreslår att vi försöker leta upp några vettiga konfigurationer för de som är intresserade och lägger här. Nu är det dock strax sängdags. Livet är tungt när man måste jobba, träna och göra frugan glad också.. :)
     
  7. Vinddraken

    Vinddraken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag föredrar också Linux framför windows, enda problemet är att för att man ska kunna uttnytja grafikdelen i ION både i Linux och Windows så krävs det speciella drivrutiner för att man ska utnyttja ION fullt ut. Annars tror Linux och Windows att det är samma grafikkortskrets som ION är baserat på och då blir det inte så kraftfullt (måste ha moddade drivrutiner).

    Kolla här:
    http://albertomilone.com/nvidia_scripts1.html
    Och här:
    http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=222&t=45088
     
  8. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Det blir en ZOTAC ZBOX HD-ID40-PLUS-E, Atom D525.
    Den recensioner som finns antyder att den klarar fullhd utan problem.
    Dessutom ligger prislappen under 3000.

    Tråden på ubuntu-se är tyvärr stenålder i linuxvärlden.. :) På ett år kan mycket ha löst sig med drivisar.

    Då är det bara att springa förbi förrådet på jobbet och leta upp en gammal mus å tangentbord när det är dags för installation :)

    Tack för hjälpen!
     
  9. Vinddraken

    Vinddraken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Varsågod!

    Men varför hamnar den på olika sidor som barebone istället för riktig dator? Den ska ju ha moderkort, minne, hårddisk osv. men berätta om den är komplett eller inte. Ska du köra Linux eller Windows på burken?
     
  10. Nervsjuk

    Nervsjuk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    164
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Eller varför inte en Apple TV2?
    Den är pytteliten, har en snygg liten fjärrkontroll och är 100% ljudlös.

    http://www.bazula.se/apple-tv/410-apple-tv-2nd-generation.html

    Den är inte jailbreakad med nyaste firmware (4.2.1), men det skall ske väldigt snart.
    Den kör XBMC officiellt nu och går att läsa om på XBMCs hemsida.
    Den kan spela 1080p-filer, men kan för tillfället bara skicka ut 720p.
     
  11. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Du har nog rätt Nervsjuk. Prislappen är oslagbar för vad man får. Den är ju mer handikappad än zboxen, och det lär inte gå att fippla hit mycket som helst (boxee osv). Men jag slår nog till på appletv istället. Det kommer alltid fetare grejer. Kanske bättre att betala för dagsbehovet än vad som kan komma i framtiden.
    Tack allesammans för grymt bra hjälp!
     
  12. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Den säljs i olika paket som jag förstod det. En barebone och en med hårdvaran färdigmonterad. Jag skulle ha kört XBMC Live på den (Ubuntu). Tyvärr bidde det inte så tillslut... :-)
     
  13. Nervsjuk

    Nervsjuk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    164
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Så tänkte jag också.
    Har köpt en Apple TV och väntar nu på jailbreak som skall komma när som helst till alla Appleprodukter som använder firmware 4.2.1
    Kan ju dröja några veckor till om man har otur, men när den väl är jailbreakad och XBMC är installerat så är det ju minst krångel. Inga drivrutiner att fippla med, inget krånglande med inställning för fjärrkontroll med deras Androidapp som även drar en massa ström i telefonen. Om man nu inte vill använda den förstås. Jag ville ha en TYST maskin som kunde använda XBMC, och nu fungerar ju XBMC på Apple TV2 med officiellt stöd från XBMC.
    Att den sedan spelar upp musik utan problem, visar trailers i HD utan att ens buffra (beror ju visserligen mycket på att jag har fiber också) och ser jävligt snygg ut gör ju inte saker sämre.

    Läs mer på XBMC.org
     
  14. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Ja ioförsig. Blir nått för tjejen att använda fjärrkontrollen. Själv är jag så helt såld på xbmc appen i telefonen med coverart, sökningar på skådisar, filminfo och sånt direkt i handen. Grymt skön tycker jag. Ofta blir det jobbigt att läsa och bläddra på teven. Nu slipper man.
    Det går överlägset smidigast i appen i mitt tycke.
    Bara hoppas nu att surround funkar snart. Blir ju lätt nervös när man läser på xbmc.nu...
     
  15. Vinddraken

    Vinddraken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tycker den är snygg! Det gör jag, men USB som inte fungerar för extern lagring eller tillbehör? Och XBMC för gen 2 är inte klart än, och jag får inte fram hur mycket internminne den har för utökning av plugins osv. jag får ta och vänta med att hoppa på det tåget, annars var det väldigt intressant ;-)
     
  16. Nervsjuk

    Nervsjuk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    164
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag TROR den har 8GB lagring inbyggt.
    Den är ju tänkt att användas med internetbaserade tjänster och iTunes i nätverk från början så USB-kontakten sitter tyvärr så illa till att HDMI + USB inte går p.g.a. platsbrist. Möjligtvis om man modifierar kontakten på HDMI och USB-sladden.
    Själv kör jag från min 4TB NAS, eller SKALL göra det när den blir jailbreakad.
     
  17. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Då har vi liknande konfiguration Nervsjuk.
    Fast jag sitter med 1.5tb i en readynas duo.

    Apple TV 2 har för övrigt ynka 256mb i internminne har jag läst, men mer intressant än specarna är ju att veta hur mycket xbmc har att jobba med. Jag vet inte hur mycket iOS kräver, men det bör ändå finnas över 100mb kvar att swappa till. Tids nog löser sig antagligen småproblemen. För prislappen den har lär det här vara en konfiguration som jag hoppas att ganska många xbmc-utvecklare kommer att jobba mot.
     
  18. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Vinddraken: Det är ju för gen 2 som det är skrivet för, inklusive ipad och iphone.

    Nervsjuk: Du kan ju göra tethered jailbreak väl? Så länge du inte klipper strömmen så funkar det ju dugligt med den lösningen.
     
  19. Nervsjuk

    Nervsjuk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    164
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    @doktorn:
    Jag tror att Apple TV 2 kör en strippad version av iOS för att vara så effektiv som möjligt. Den behöver ju inte support för appar och annat, så det behövs nog inte mycket RAM.
    Och angående tethered jailbreak så har jag inget emot det, men det finns väl inget sätt för PC än?
    Firecore som gör ATV Flash har släppt sitt Seasonpass som jailbreakar med en knapptryckning, och installerar ATV Flash åt dig SKALL släppa till Windows inom typ 1 vecka. ATV Flash BLACK heter den versionen för Apple TV 2, och gör det möjligt att via menyn installera t.ex. XBMC med en knapptryckning.

    Hade jag Macintosh så hade det inte varit något problem.
     
  20. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Åhå... Jag berättar hur det går sen. Kommer att försöka i helgen... Sitter ju med mac.
    Jag har försökt bli klok på vad det där atvflash black är för något, och det verkar ju vara en mediaextender precis som xbmc, med skillnaden att de vill ha 20 dollar för det? Upplys mig annars varför det behövs?, för som jag förstod så blir den ju jailbreaked med seas0npass. Sen ska det bara vara att köra ssh mot den och installera. Verkar kalaslätt. :-)
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.