Xiaomi 10T 5G - Log i kameran?

Diskussion i 'Xiaomi Mi 10 / Mi 10 Pro' startad av AplAy, 20 apr 2021.

Taggar:
  1. AplAy

    AplAy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Tjo! Jag har en Xiaomi 10T 5G (ej pro) vars förpackning är obruten då jag vill säkerställa att den stödjer log-inspelning i kamera-appen (vare sig det är via dess egen kamera-app eller via kompatibel Gcam-app).

    Så, stödjer Xiaomi 10T log-inspelning (dvs., när du kan filma med nästan noll kontrast för att färgkorrigera i efterhand) eller är det endast i 10T Pro-versionen? Jag behöver veta så jag vet om jag skall byta in den till 10T Pro istället! :)

    Tack för svar på förhand! / AplAy.

    P.S. Ja, jag har googlat om det men Google ger mig bara resultat om vlogging vilket inte är samma sak och den fattar inte vad jag menar.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror inte någon telefon på marknaden har stöd för "riktig" log-video ännu. Är rätt säker på att Mi 10T inte har det.

    I princip krävs det ju att man kan spela in råinformationen, men då ser det rätt illa ut på de flesta telefoner iom begränsade sensorstorleken/optiken osv, så det verkar inte som någon implementerat det (?) ännu.

    Video/foto i telefonerna bygger väldigt mycket på olika typer av bildbehandling för att få fram en någorlunda användbar bild i slutändan.
     
    Last edited: 21 apr 2021
  3. AplAy

    AplAy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Enligt denna video (tid 02:44) så finns LOG att välja vid inspelning (även i 4K@60fps):


    Självfallet är det inte samma dynamiska omfång i dessa telefoner som i ens de billigaste Blackmagic Design-kamerorna som jämförelse. Dock har jag tänkt att filma med jämn belysning utan behov av några skuggor eller nyanser av mörkare toner/färger.
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Funktionen ni beskriver, att filma i nästan noll kontrast, vad är syftet med det? Vad för slags filmprojekt kräver en sådan teknik?
     
  5. AplAy

    AplAy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Handlar om att behålla så mycket detaljer som möjligt i högdagrar och svärtan vid färgkorrigering/coloring istället för tvärtom.